جستجوی حیات فرازمینی؛ آیا تمدنی بیگانه منشأ موج رادیویی ناشناخته است؟ 

ستاره‌شناسان در یکی از گسترده‌ترین تحقیقاتی که تا کنون انجام گرفته است، در حال جستجو برای یافتن منشأ یک موج رادیویی هستند.

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ستاره‌شناسان در یکی از گسترده‌ترین تحقیقاتی که تا کنون انجام گرفته است، در حال جستجو برای یافتن منشأ یک موج رادیویی هستند که به نظر می‌رسد از جهت ستاره پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین ستاره به خورشید، به طرف زمین آمده است.

یک سال پس از کشف یک موج رادیویی ناشناخته توسط تلسکوپ پارکز در استرالیا، اخترشناسان با تجزیه و تحلیل آن هنوز نتوانسته‌اند عاملی زمینی (همچون تجهیزات مخابراتی یا ماهواره‌های عبوری) برای آن بیابند.

برای کارکنان پروژه ١٠٠ میلیون دلاری رصد امواج، دریافت موج‌هایی انفجاری از طریق رصدخانه گرین‌بانک در ویرجینیای غربی یا تلسکوپ پارکز در استرالیا امری عادی به شمار می‌رود. اما آنان تا کنون نتوانسته‌اند درباره این مورد آخر عاملی انسانی یا طبیعی پیدا کنند.

آنچه این موج رادیویی را منحصر به فرد کرده این است که این اولین موج در نوع خود بوده که در تمام طول فعالیت تلسکوپ‌های رادیویی به سمت فضا نشانه رفته‌اند.

پروژه رصد امواج رادیویی برای یافتن نشان از حیات فرازمینی در سال ۲۰۱۵ توسط یوری میلنر، سرمایه‌گذار بزرگ علم و فناوری در دره سیلیکون در کالیفرنیا راه‌اندازی شد. تلسکوپ‌های رادیویی وابسته به این مرکز سالانه میلیون‌ها ستاره نزدیک به زمین را شنود می‌کنند تا نشانی از امواج صوتی بیگانه یا سرگردان بیابند.

با این حال کار برای ردیابی و شناسایی امواج رادیویی بیگانه بسیار پیچیده و دشوار است همچون یافتن سوزنی در انبار کاه چرا که زمین بی‌وقفه و در مقیاسی میلیاردی توسط امواج رادیویی مختلف حاصل از انفجار‌ها و فعل‌و‌انفعالات کهکشانی بمباران می‌شود.

در سال ۱۹۹۷ یک پیام رادیویی ناشناس توسط نهاد‌های آمریکایی یافت شد، اما مدتی بعد معلوم شد این موج متعلق به فضاپیمای سوهو بوده است که در ماموریتی مشترک میان ناسا و آژانس فضایی اروپا خورشید را رصد می‌کند. از این رو دانشمندان نتیجه‌گیری سریع بر اساس داد‌ه‌های ناکافی را رد می‌کنند.

موج رادیویی ناشناخته که در دست بررسی است از سمت ستاره پروکسیما قنطورس می‌آید که در فاصله ۴ سال نوری از زمین قرار دارد. این غولی گازی در کمربند قابل سکونت‌اش، یعنی منطقه‌ای که می‌تواند حیات در آن به وجود آید، سیاره‌ای مشابه زمین به نام پروکسیما دارد هرچند وجود آب در آن ثابت نشده است.

پیشتر دانشمندان در سال ۲۰۱۷ با مدل‌سازی رایانه‌ای نشان داده بودند که اگر این سیاره جوی مانند جو زمین داشته باشد، تشعشعات شدید و شعله‌های مهیب گرمای بسته از ستاره اصلی در مدت کوتاهی می‌توانند آن را از بین ببرند.

پاره‌ای از دانشمندان هرچند منشأ حیات فرازمینی در فضا را رد نمی‌کنند، با این حال می‌گویند احتمال اینکه چنین حیاتی در منظومه همسایه وجود داشته باشد بسیار کم است.


بیشتر بخوانید


لوئیس دارتنل، متخصص نجوم و استاد ارتباطات علمی در دانشگاه وست مینستر می‌گوید: «اگر حیاتی فرازمینی در آن ناحیه وجود داشته باشد پس تقریبا قطعی می‌توان گفت باید در مقیاس وسیع‌تری در سراسر کهکشان نیز گسترش یافته باشد. شانس اینکه در سراسر کهکشان و با وجود ۴۰۰ میلیارد ستاره تنها دو تمدن وجود داشته باشند و آن دو هم دقیقا کنار هم ایجاد شده باشند، چیزی است که فراتر از مرز‌های عقل و منطق است.»

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
جااب بود