سازندگان «شکلات تلخ» سوژه‌هایشان را چگونه پیدا می‌کنند؟

مجتبی احمدی کارگردان و تهیه کننده «شکلات تلخ» درباره ساختار این برنامه تلویزیونی توضیحاتی ارائه کرد.

مجتبی احمدی کارگردان در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه شکلات تلخ گفت: این برنامه از اوایل تابستان با هدف بررسی زندگی کودکان کار و آسیب دیدگان اجتماع کلید خورد. به تازگی قسمت ٥٠ این برنامه آماده شده است. بعد از ساخت بیش از ٢٥ هزار دقیقه برنامه برای تلویزیون، شکلات تلخ سخت‌ترین و شیرین‌ترین برنامه‌ی دوران کاریم بوده است.

وی ادامه داد: شکلات تلخ از یک اتفاق هنری و رسانه ای به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل می‌شود. برای تولید چنین پروژه‌ای به حمایت مدیران سیما به خصوص اشناب مدیر شبکه پنج سیما و کریمی قائم مقام و مدیر گروه اجتماعى این شبکه نیاز داشتیم. در این برنامه می‌خواهیم، به نفع مردم آسیب دیده‌ کشور با هدف سامان دهی، توانمند سازی، و کمک به آن‌ها فعالیت کنیم.

احمدی عنوان کرد: در شکلات تلخ موضوعاتی چون کودک کار، کودک خیابان، کودک زباله گرد، دختران فاصله گرفته از منزل، مهاجرت، طلاق، اعتیاد و... را بررسی و با مسئولان مربوطه هر معضل اجتماعی را واکاوی کردیم. جایگاه اجتماعی و تاثیر آسیب‌ها را با کمک کارشناسان و روانشناسان سازمان بهزیستی از جمله فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، دکتر آرام رئیس بهزیستی شهر تهران، دکتر علی گو رئیس آسیب‌های سازمان بهزیستی و چند تن دیگر تحلیل کردیم و به سراغ متولیان آن حوزه در دولت، مجلس و شورای شهر و... هم رفتیم. در نهایت این پیگیری‌ها از طریق مقتدایی نماینده مردم اصفهان و نایب رییس کمسیون امنیت مجلس به دفتر ریاست جمهوری رسیدیم و روی نامه درخواست نماینده مجلس دستور پیگیری و رسیدگی داده شد.

شکلات تلخ، شیرین‌ترین کار زندگی ام است/مطالبه گری از مسئولین و مردم به نفع بچه‌های کار / آسیب دیدگان جامعه را با ذره بین پیدا می‌کنیم!

کارگردان مستند شکلات تلخ اظهار کرد: از قسمت ٤٠ به بعد مسئولیت اجتماعی، محوریت برنامه شد. به دنبال افرادی هستیم که بدون دستور و بروکراسی اداری، خودجوش در پی این هستند که ناجی آسیب دیدگان باشند. از کوره‌های آجر پزى تا دروازه غار و شوش، از حاشیه نشینی در اطراف کلان شهر‌ها و نمایش مهاجرت‌های اشتباه تا مدرسه سازی در مناطق کم بهره  رفت، سوژه برنامه ماست. سعی می‌کنیم، داستان زندگی افراد آسیب دیده را به گوش همه برسانیم و برای رفع مشکلات آن‌ها به کمک تحلیل گران، کاربلدان و محققان راهکاری ارائه دهیم.

تهیه کننده این برنامه افزود: خیلی‌ها از رک بودن برنامه رنجیدند. خیلی‌ها جواب ما را ندادند، اما برخی همراهمان شدند. برای رفع مشکلات اجتماعی عده‌ای قوی‌تر از مسئولان کار کردند و نخواستند دیده شوند. شکلات تلخ یک مستند سخت در دوران کرونا بود. این برنامه، روزی من و تیمم بود که برای بچه‌هایی که مشکلات فراوانی دارند قدمی بردارم؛ ببینم چه افراد دلسوز و دوست داشتنی هنوز هستند که با دغدغه‌های دیگران شب ها نمی‌خوابند. مسئولانی را دیدم که کنار ما اشک ریختند و مدیرانی که پا به پای ما خارج از مسئولیتشان همراه شدند.

شکلات تلخ، شیرین‌ترین کار زندگی ام است/مطالبه گری از مسئولین و مردم به نفع بچه‌های کار / آسیب دیدگان جامعه را با ذره بین پیدا می‌کنیم!

این کارگردان در پایان گفت: برنامه گاهى به نمایشى بی شعار و واقعی از سرمایه اجتماعی اشاره دارد که همه با یک هدف مشترک به دنبال رفع آسیب هستند. اتفاقات خوبی هم از سوی سازمان بهزیستی و به خصوص سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و دلسوزان اجتماعی برای رفع مشکلاتی که به آن اشاره کردیم، رخ داده است. البته این اقدامات خیلی رسانه ای نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار