رابطه میان اضطراب بیماران قلبی و کابوس شبانه

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که کابوس شبانه اضطراب و استرس بیماران قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "الشروق" مصر، محققان گزارش داده اند بیماران قلبی که به طور هفتگی دچار کابوس می‌شوند، در مقایسه با بیمارانی که دچار کابوس‌های مکرر نیستند، پنج برابر بیشتر احساس افسردگی یا اضطراب می‌کنند و حتی در خوابیدن مشکلات بیشتری دارند.

طبق این مطالعه که در مجله اروپایی "پرستاری و بیماری‌های قلبی و عروقی" منتشر شده است، اختلالات روانی و بی خوابی با بیماری‌های قلبی و پیشرفت آن مرتبط است و خواب‌های آشفته ممکن است نشانه این باشد که بیماران به اقدامات پیشگیرانه بیشتری نیاز دارند.

دکتر تاکاشی کونو استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ژاپن می‌گوید: مطالعه ما ارتباط زیادی را بین افسردگی، اضطراب، بی خوابی و خواب بد در بیماران قلبی نشان می‌دهد.

کونو افزود: از آنجا که این یک مطالعه میدانی بوده است، نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را تعیین کند، اما می‌تواند میان این دو اتفاق یک رابطه دو طرفه وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، افسردگی، اضطراب و بی خوابی ممکن است باعث کابوس شود که کابوس‌های شبانه نیز ممکن است منجر به افسردگی، اضطراب و بی خوابی شوند.

تحقیقات پزشکی قبلی نشان دهنده ارتباط کابوس‌های مکرر با الگو‌های خواب و اختلالات روانی در جمعیت عمومی بود. این مطالعه اولین مطالعه در نوع خود است که این رابطه را در بیماران قلبی بررسی می‌کند. همچنین در این تحقیق بررسی شد که آیا دارو‌های قلبی با خواب‌های ناخوشایند ارتباط دارند یا خیر.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار