#تولیدبان/

اختراعی که از جان انسان‌ها حفاظت می‌کند / انتظار حمایت مخترع جوان از وزارت دفاع

یک مخترع گفت: برای تولید انبوه محفظه‌ای که اختراع کرده ام، به حمایت نهاد‌های دولتی به ویژه وزارت دفاع که می‌تواند بیشترین استفاده را از آن برای حفظ جان کارکنانش داشته باشد، نیاز دارم.

حسین بادوام، یک مخترع در گفت و گو با خبرنگار تولیدبان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از اختراع محفظه‌ای برای محافظت از جان انسان‌ها در شرایط اضطراری خبر داد و گفت: این محفظه در همه جا کاربرد دارد؛ حتی، در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی که احتمال انفجار وجود دارد، در نمونه‌های تخصصی از پیش سفارش داده شده، می‌توان سیستم کنترل از راه دور تجهیزات آن واحد تولیدی را داخل این محفظه جایگذاری کرد تا  افراد در مواقع اضطراری بتوانند از داخل این محفظه، شرایط خارجی را مثلا با باز و بسته کردن تعدادی از تجهیزات کارخانه، کنترل کنند و خسارات به واحد تولیدی را به حداقل برسانند.

وی افزود: این محفظه طوری طراحی شده که در مواقعی مثل زلزله، آتش سوزی، ورود سارقان به منازل، احتمال حملات هوایی دشمن و غیره، هر شخصی به راحتی و در کمترین زمان بتواند داخل آن، جای بگیرد و از خطرات نجات پیدا کند؛ ضمن این که محدودیتی برای محل استفاده یا جابجایی ندارد و چون محل قرارگیری این محفظه‌ها در هر نقطه از ساختمان از قبل مشخص شده، همه افراد در لحظه خطر می‌دانند که باید کجا بروند؛ حتی کسب و کار‌های حساسی مثل طلافروشی‌ها که همواره اخبار حملات مسلحانه به آن‌ها شنیده می‌شوند هم می‌توانند از مزایای این محفظه استفاده کنند تا حداقل جان فروشنده در امان بماند.

این مخترع بیان کرد: برای جلوگیری از شکسته شدن محفظه در مواقعی که آوار سنگین روی آن فرود می‌آید، سقف آن به شکل یک مثلث نوک تیز طراحی شده و آوار را به طرفین محفظه هدایت می‌کند.

وی گفت: برای جلوگیری از آسیب به شخص درون محفظه در مواردی که احتمال ریزش بنا، سقوط محفظه و تغییر زاویه قرارگیری آن از حالت عمودی به حالات دیگر وجود دارد نیز، کمربندی درون آن تعبیه شده که فرد با استفاده از آن درون محفظه ثابت می‌شود و چون جنس جداره داخلی محفظه به شکل بسیار نرمی طراحی شده، آسیبی به فرد وارد نمی‌شود.

بادوام اظهار کرد: داخل محفظه، GPS برای مشخص شدن محل، موبایل برای ارتباط با محیط خارجی، کپسول اکسیژن در صورت کاهش هوای تنفسی، جیره غذای خشک و آب معدنی وجود دارد؛ خارج آن هم برای جا به جایی تعدادی چرخ تعبیه شده است. زمانی که فرد درون محفظه احساس کرد که شرایط محیطی خارجی تثبیت شده، برای اطمینان بیشتر می‌تواند از طریق لنزی که در یک قسمت مشخص از محفظه به کار برده شده، شرایط محیط بیرون را آنالیز کند و اگر شرایط مناسب بود، از محفظه خارج شود و اگر شرایط نامناسب بود نیز از طریق آژیر یا موبایل، محل حضور خود را به نیرو‌های امدادی اطلاع دهد.

وی ادامه داد: این اختراع یک محفظه با ارتفاع حدود ۲ متر، عرض حدود ۷۰ سانتی متر و جداره‌ای با ضخامت یک سانتی متر ساخته شده از آلیاژی محکم و سبک است که از داخل یک لایه ضد آتش و گرما و یک لایه نرم جهت جلوگیری از آسیب به شخص در صورت خراب شدن آوار دارد و تقریبا به اندازه یک مبل یا صندلی مساحت یک اتاق را اشغال می‌کند؛ از نظر ظاهری نیز می‌توان روی محفظه طرح مورد نظر خریدار را طراحی کرد تا شکیل باشد.

این مخترع بیان کرد: درِ این محفظه، کشویی و در حالت عادی همیشه باز است؛ به محض اینکه افراد در داخل محفظه قرار بگیرند، دو عدد دستگیره‌ای که در قسمت داخلی محفظه تعبیه شده اند، خیلی سریع به طرف هم کشیده می‌شوند و در بسته می‌شود. وقتی در بسته شد، به نوعی قفل می‌شود که تا خود فرد نخواهد باز نمی‌شود؛ همچنین به محض ورود فرد به داخل محفظه، سیستم روشنایی آن نیز فعال می‌شود.

وی افزود: بیاید در نظر بگیریم که در همین لحظه، خطری مثل زلزله، آتش سوزی، حمله دشمن، ورود افراد ناشناس مثل سارقین یا تروریست ها، طوفان و رخ بدهد، آیا همه انسان‌هایی که در منازلشان، محل کارشان، محل تجارتشان و... هستند، توانایی لازم برای نجات جانشان را دارند؟ افرادی که در ساختمان‌های چند طبقه حضور دارند یا خانم‌هایی که نگران حفظ حجابشان هستند، پیرمردها، پیرزن ها، کودکان و سایر افراد کم توان یا ناتوان چطور؟

این مخترع تصریح کرد: من ادعا نمی‌کنم که این محفظه در ۱۰۰ درصد موارد خطر را دفع می‌کند، اما به طور قطع می‌گویم که در بیش از ۹۰ درصد موارد می‌تواند افراد را از خطرات محفوظ کند.

وی درباره قیمت تمام شده هر محفظه گفت: متاسفانه به دلیل شرایط تورم و گرانی فعلی حدود ۸ میلیون تومان برای ساخت هر محفظه نیاز است و در ابتدای کار فقط افرادی که درآمد بالا داشته باشند می‌توانند آن را خریداری کنند؛ اما اگر بتوان آن را به مرحله تولید انبوه رساند، به مرور زمان تمام جامعه می‌توانند از این اختراع بهره ببرند، اما در ابتدا که این شرایط تورمی نبود، قیمت آن را ۳ میلیون تومان تخمین زده بودم.


بیشتر بخوانید:

چرا کد اقتصادی همچنان پابرجاست؟ / مانعی برای تولید که تنها روی کاغذ حل شد


بادوام بیان کرد: برای رساندن این اختراع به مرحله تولید، طرح را به نهاد‌هایی مثل فرمانداری، بنیاد مسکن، نماینده مجلس و ... هم فرستادم که نظرشان مثبت بود، ولی کاری نکردند، چون می‌گویند به دلیل شرایط فعلی دستشان برای حمایت از طرح بسته است؛ به همین دلیل از طریق نامه، ایمیل، فاکس و بخش ارتباط مستقیم سایت نهاد‌ها و ادارات مختلفی مثل پدافند غیرعامل، قرارگاه خاتم الانبیاء، ریاست جمهوری و ... اقدام کردم، اما این بار حتی پاسخی هم دریافت نکردم.

وی در پایان گفت: از طرف دیگر، چون خودم نیز شرایط ساخت این محفظه را نداشتم، فعلا در حد طرح روی کاغذ مانده است؛ حتی سعی کردم با روش‌هایی مثل ساخت کلیپ و انیمیشن و انتشار آن‌ها در فضای مجازی برای جذب سرمایه گذار اقدام کنم، اما هزینه تهیه آن‌ها هم بسیار بالا بود به همین دلیل نتوانستم فرد یا شرکتی را برای سرمایه گذاری بیابم.

محفظه اختراع شده توسط این مخترع جوان که تاییدیه اداره ثبت اختراع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درباره کاربرد صنعتی، گام اختراعی و جدید بودن در سطح جهان را دارد، از ۱۸ بخش مختلف مطابق شکل بالا تشکیل شده است که می‌توانید کاربرد این بخش‌ها را در فایل زیر بخوانید:

اجزای محفظه

اختراعی که از جان انسان‌ها حفاظت می‌کند / انتظار حمایت مخترع جوان از وزارت دفاع

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عالمانه و عاقلانه
۲۲:۲۸ ۰۵ دی ۱۳۹۹
بجاي اين هزينه هاي جانبي بهتر است شهر و شهرداري و شوراي شهر براي نوسازي بافت فرسوده و ناپايدار شرايط تشويقي و ترغيب به ساخت بتوني املاك فرسوده را استقبال كند و هزينه سيمان و آهن را كاهش دهد تا ظرف 2 الي 5 سال همه اماكن ايمن دائمي شوند با مسكن و رفع التهاب درد نميشود جان افراد معدودي كه ثروتمند هستند را كه‌ آيا به اين وسيله كه نياز به جا و مكان دارد و سطح اشغال آن و بروز آوري دائمي وسايل مصرفي و غذايي و دارويي و باطري و هزار احتمال ديگر در بروز حادثه وووو ... پيشنهاد ميشود كار عاقلانه و عالمانه و منطقي انجام دهيم و جان تعداد بيشتري از مردم را با مديريت كارآمد و بجا نجات دهيم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
اگه يه اختراع خوب باشه همه ميخرن و احتياجي به حمايت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۵ دی ۱۳۹۹
برا زلزله عاليه
آخرین اخبار