رایزنان بازرگانی اعزام شدند؟ / وعده ای که عملیاتی نشده به اتاق بازرگانی پاسکاری شد!

رایزن بازرگانی که تاثیر زیادی در گسترش روابط تجاری دارد نتوانسته در سیاست گذاری های کشور جای مناسبی پیدا کند

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روزها تجارت خارجی از مهم ترین درآمدها و گسترش آن از مهم ترین اهداف هر کشوری در سراسر دنیاست اما عوامل بسیار زیادی در گسترش این مهم نقش دارند.

بر اساس این گزارش، همان قدری که تعاملات سیاسی بین کشورها یک نقش بسیار مهم در پیشبرد راه‌ها و اهداف دارد، تعاملات تجاری نیز به دلیل درآمدهایی که برای کشورها حاصل می کنند، به عنوان یک عنصر حیاتی برای هر کشوری شناخته شده است.

از جمله عواملی که در گسترش تجارت خارجی میان کشورها تاثیرگذار است رایزنان بازرگانی هستند. این افراد به عنوان یک بازاریاب از یک کشور در کشورهای دیگر مقرر می شوند و کار خود را تحت عنوان رایزن بازرگانی پیش می برند.

البته هر کشوری رایزنان بازرگانی خود را به تمام کشورها اعزام نمی کند و اولویت با کشورهایی است که می تواند کالاهای خود را در بازارهای آن کشور با بهترین قیمت به فروش برساند.

کشورهایی که در زمینه اقتصاد حرف اول را در دنیا می زنند، دارای بیشترین تعداد رایزنان بازرگانی مستقر در جهان هستند و قطعا این موضوع می تواند یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت آنها در زمینه اقتصاد باشد حتی در مواقعی ممکن است کشوری بیش از یک رایزن بازرگانی به هر کشور مستقر کند.

به عنوان مثال چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است و ما باید بیش از یک رایزن بازرگانی در این کشور داشته باشیم چراکه هر یک می توانند در زمینه های مختلف برای تبادلات تجاری میان دو کشور فعالیت کنند تا کالاهای مورد نیاز وارد و کالاهای ایرانی مرغوب صادر شوند.

علاوه بر چین، ایران با کشور‌های همسایه خود نیز تعاملات تجاری زیادی دارد به طوری که در سال گذشته ۲۰ رایزن بازرگانی در ۱۵ کشور همسایه فعالیت داشتند که زمان ماموریت آن‌ها به پایان رسید و به کشور بازگشتند.

در حال حاضر تنها ۳ رایزن بازرگانی ایرانی در ۳ کشور چین، عراق و افغانستان مستقر هستند که این تعداد برای کشوری که از منابع و کالا‌های صادراتی زیادی برخوردار است، بسیار نا چیز و غیر قابل قبول است.

وعده رئیس سازمان توسعه تجارت برای اعزام رایزن بازرگانی تا پایان تابستان امسال

در تاریخ ۳۱ تیر ماه امسال حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در برنامه ریزی‌های دولت تعیین شده که به زودی به ۱۰ تا ۱۵ کشور رایزن بازرگانی مستقر خواهیم کرد.

وی افزود: مهم‌ترین کشور‌های تحت الویت برای استقرار رایزنان بازرگانی در آن‌ها روسیه، هند، قزاقستان، ترکیه و پاکستان است.

بر اساس این گزارش، این مقام مسئول چندماه پس از این اظهارات در تاریخ ۴ شهریور به خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرد که تا پایان تابستان به ۶ کشور رایزن بازرگانی اعزام می‌شود، اما این امر محقق نشد و تا امروز نیز به تعداد رایزنان بازرگانی اضافه نشده است.

این در حالی است که برخی از مسئولان و کارشناسان اقتصادی معتقدند رایزن منتخب برای اعزام به کشور‌ها نباید از بدنه دولت باشد بلکه باید از بین تجار و بازرگانان برتر کشور انتخاب شوند.

این طور که پیش می‌رود، دولت نتوانسته رایزنان مناسبی برای اعزام به کشور‌های همسایه انتخاب کند و این موضوع موجب شد تا اوایل این هفته دولت اتاق بازرگانی را به عنوان متولی انتخاب رایزن بازرگانی معرفی کند.

پاسکاری وزیر برای اعزام رایزن بازرگانی توسط اتاق بازرگانی!

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این راستا اظهار کرد: به دنبال این هستیم که موضوع رایزنان بازرگانی را به اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور واگذار کنیم تا با انتخابات و اجرای دستورالعمل‌ها، رایزن‌ها را انتخاب کنند.

سید محمد جعفری رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فردی که به عنوان رایزن بازرگانی انتخاب می‌شود باید با زیر و بم‌های تجارت به خصوص صادرات آشنا باشد که در این زمینه بخش‌های خصوصی می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

وی افزود: در این بین اعضا اتاق بازرگانی که بزرگ‌ترین تجار کشور را تشکیل می‌دهند، می‌توانند بهترین گزینه برای رایزن بازرگانی باشند و این موضوع یکی از دلایلی است که دولت تاکنون نتوانسته در این زمینه موفق باشد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: انتخای رابزن بازرگانی باید مرجع تجاری داشته باشد و از بین گروهی انتخاب شوند که بر روی زمینه تجارت اشراف و تسلط کامل دارند.

با تمام این تفاسیر رایزن بازرگانی لازمه تجارت خارجی است که کمتر توجهی به آن در سیاست گذاری‌های کشور شده است.بهتر است با تغییر این سیاست گذاری‌ها از سوی دولت ضمن گسترش روابط تجاری با کشور‌های دنیا، درآمد‌های ارزی را نیز افزایش داد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
کسی که گذرنامه سیاسی می گیرد الزاماً باید کارمند رسمی دولت باشد به علاوه امکان پرداخت حقوق به کسی که رابطه استخدامی با دولت نداشته باشد امکان پذیر نیست
آخرین اخبار