نشست جشنواره تئاتر مقاومت برگزار شد

هفتمین نشست پژوهشی جشنواره تئاتر مقاومت در تالار مشاهیر تئاتر شهر در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین نشست پژوهشی جشنواره تئاتر مقاومت، عصر دوشنبه ۱ دی در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

ابتدای مراسم ایرج افشاریه، پژوهشگر تئاتر مقاومت گفت: در این جشنواره سه واژه جنگ، دفاع مقدس و مقاومت کنار هم قرار گرفته اند. تئاتر در ایران چند تفاوت عمده با تئاتر سایر کشور‌ها دارد؛ غافل گیری و مبانی ایدئولوژیک از جمله این تفاوت‌هاست. توجه نکردن به تکنیک، انتقال نادرست مفاهیم مقاومت و دفاع مقدس، کم کاری رسانه و مطبوعات، عدم مخاطب شناسی، ضعف در طرح و ایده نمایش نامه نویسی و ... از معایب موجود در نمایش‌های تئاتر مقاومت است.

آرمان طیران، پژوهشگر تئاتر مقاومت، در ادامه برنامه گفت: مقاله من تلاشی بر آسیب شناسی گفتمان ادبیات و تئاتر مقاومت است. تصویرسازی نمادین در ادبیات دچار کشمکش است. تضاد بین دو عامل، اول ایدئولوژی مقاومت، یعنی نوعی گسست معانی مقاومت و دوم فرهنگ مقاومت، یعنی جهان بینی مقاومت، باعث درجا زدن تئاتر مقاومت می‌شود.

حمید نیلی، دبیر جشنواره تئاتر مقاومت در ادامه این برنامه گفت: جای تک تک صندلی های خالی را حس می کنم. خوشحالم که هفدهمین جشنواره رشد قابل توجهی داشته است. امیدوارم بتوانیم از پژوهش ها نیز در اجرای جشنواره استفاده کنیم؛ چراکه پژوهش در تئاتر مقاومت امری اجتناب ناپذیر است. هر گوشه ای از این کشور تاریخ مقاومت را ترسیم کرده است، اما چه قدر روی این مفاهیم کار کردیم؟ مطلب بعدی حوزه خاطرات شفاهی از این فضا است که نیاز به نگاه پژوهشی دارد که نمایش نامه نویس ها سعی کنند کارهای اقتباشی بنویسند .

در پایان نیز از کتاب های پژوهشی جشنواره رونمایی شد. کتاب "درآمدی بر تئاتر مقاومت" شامل مجموعه ای از مقالات از زبان های مختلف بود که به فارسی ترجمه شد. کتاب دیگر " گفتمان هفتم" مجموعه مقالات همین نشست پژوهشی بود که کم تر از یک هفته نسخه نهایی آن به چاپ می رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار