مقایسه خودرو؛

مقایسه هوندا CRV با تویوتا راو 4+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو هوندا CRV و تویوتا راو 4 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگارنبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم به مقایسه میان یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین خودروهای تویوتا در ایران به نام تویوتا راو 4 و یک کراس‌اوور خوش‌ساخت از شرکت هوندا یعنی هوندا CRV اختصاص دهیم. با اینکه هوندا CRV بسیار خوش‌ساخت و با‌کیفیت است اما در جنگ میان این دو ژاپنی، تویوتا راو 4 در بازار کشورمان موفق‌تر بوده است و مدل‌های جدیدتری از آن نیز به ایران راه یافته‌اند. اما برای آشنایی بیشتر با این دو کراس‌اوور و انتخاب یکی از آن‌ها، مقایسه هوندا CRV و تویوتا راو 4 را ازدست ندهید.

معرفی هوندا crv  و تویوتا راو 4

هوندا crv این کراس‌اوور کامپکت ٰژاپنی که از سال ۱۹۹۵ توسط شرکت خودروسازی هوندا تولید می‌شود، در سال ۱۹۹۷ وارد بازارهای آمریکای شمالی شد. هوندا CRV از لحاظ سایز، بین هوندا HR-V و هوندای سایز بزرگ  پاسپورت قرار دارد. تاکنون ۵ نسل از این هوندای پرطرفدار تولید و روانه‌ی بازار شده است که البته در هر نسل نیز فیس‌لیفت‌هایی طراحی و در دسترس طرفداران این هوندا قرارگرفته است.

هوندا crv

تولید نسل اول هوندا CRV مربوط به سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ است که در سال ۱۹۹۹ نیز یک فیس‌لیفت جدید از آن وارد بازارهای اروپا، استرالیا و آسیا شد. در سال ۲۰۰۰ نیز از یک مدل خاص از این نسل برای فروش در بازارهای آمریکای شمالی رونمایی شد که تا سال ۲۰۰۱ توانست در میان دیگر رقبا بیشترین فروش را داشته باشد. تولید نسل دوم هونداCRV مربوط به سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ است که براساس پلت‌فرم نسل هفتم از هوندا سیویک(CIVIC) ساخته شد؛ که البته مدل‌های موجود از این نسل در بازارهای جنوب آسیا با مدل‌های موجود در آمریکای شمالی کمی در مشخصات فنی متفاوت بودند. از فیس‌لیفت این نسل نیز در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد.

 تولید نسل سوم مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ است، و البته از فیس‌لیفت این نسل نیز با تغییراتی در پیشرانه و امکانات رفاهی در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد. نسل چهارم هوندا CRV که در واقع همان نسل موجود در بازار کشورمان نیز است بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ تولید شده است. فیس‌لیفتی از این نسل نیز در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد که به بازار کشورمان هم راه یافت. در این فیس‌لیفت امکانات جدید و تغییرات مثبتی مانند دنده‌ی اتوماتیک ۹ سرعته نیز قرار داده شده است که در جذب مشتریان تاثیر بسزایی دارد. شروع تولید آخرین نسل از این هوندا که تاکنون وارد بازار شده است، مربوط به سال ۲۰۱۷ است که در سال ۲۰۱۹ نیز یک مدل جدید از آن معرفی شد و در واقع این مدل اولین CRV خواهد بود که با موتور هیبریدی در آمریکای شمالی به فروش خواهد رسید.

تویوتا راو4

 دیگر کامپکت مورد بحث ما در مقاله مقایسه هوندا CRV و تویوتا راو 4 یعنی تویوتا راو 4 برای نخستین بار توسط شرکت قدیمی و قدرتمند تویوتا در سال ۱۹۹۴ وارد بازارهای ژاپن و اروپا شد، و سپس در سال ۱۹۹۵ در آمریکای شمالی از آن رونمایی شد و به‎ عنوان مدل ۱۹۹۶ در دسترس طرفدارانش قرار گرفت. از این کراس‌اوور نیز تاکنون پنج نسل تولید شده است.

ورود این خودرو به کشورمان مربوط به نسل سوم آن است، اما بیشترین فروش در کشور را نسل چهارم(XA40) از این تویوتا دارد، نسلی که در نوامبر سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس با تغییرات فراوان و طراحی جذاب‌تر از آن رونمایی شد و به عنوان مدل ۲۰۱۳ در اختیار دوست‎دارانش قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵ نیز یک فیس‌لیفت جدید از راو 4( XV40) معرفی شد که با تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره همراه بود که به عنوان مدل ۲۰۱۶ از تویوتا راو 4 وارد بازار کشورمان شد و خیلی زود طرفداران خود را پیدا کرد. باید یادآور شویم که تمرکز ما در مقاله مقایسه هوندا CRV و تویوتا راو 4 نیز بیشتر روی مدل‌های جدیدتر تویوتا راو 4 موجود در ایران و مدل تورینگ از هونداCRV است.

مقایسه مشخصات فنی هوندا CRV با تویوتا راو 4

بخش فنی را می‌توان جذاب‌ترین جدال بین این دو خودرو در مقایسه هوندا CRV و تویوتا راو 4 دانست. هوندا CRVهای موجود در بازار کشورمان که مربوط به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هستند در سه تیپ تورینگ، EXL و EX به فروش می‌رسند که کامل‌ترین آن‌ها مدل تورینگ است. همگی دارای موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر هستند که از این لحاظ با رقیب خود تویوتا راو 4 برابری می‌کند، زیرا تمامی مدل‌های موجود از این تویوتا در ایران نیز از یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر استفاده می‌کنند.

موتور هوندا CRV

اما در توان تولیدی، هوندا مقداری قدرتمندتر است؛ ۱۸۵ اسب بخار توان تولیدی آن است و ۲۴۵ نیوتن بر متر نیز گشتاور دارد. در مقابل، تویوتا راو 4 ۱۷۷ اسب بخار توان و ۲۳۳ نیوتن برمتر نیز گشتاور دارد، که توان تولیدی را از طریق یک دنده‌ی ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

موتور تویوتا راو4

حداکثر سرعت هر دو خودرو نیز یکسان و ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. اما شتاب یکسانی ندارند و هوندا CRV صفر تا ۱۰۰ را در ۸.۵ ثانیه طی می‌کند؛ در حالی‎که رقیب کمی عقب‌تر است و ۹.۷ ۷ثانیه طول می‌کشد تا صفر تا ۱۰۰ را بپیماید.

مدل خودرو هونداcrv تویوتا راو 4
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ سیلندر
حجم موتور ۲.۴ لیتر ۲.۵ لیتر
حداکثر قدرت ۱۸۵ اسب بخار ۱۷۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن بر متر ۲۳۳ نیوتن بر متر
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت(ترکیبی) ۸.۱ لیتر ۹.۱ لیتر
شتاب صفر تا صد ۸.۵ ثانیه ۹.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
مدل خودرو هونداcrv تویوتا راو 4
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ سیلندر
حجم موتور ۲.۴ لیتر ۲.۵ لیتر
حداکثر قدرت ۱۸۵ اسب بخار ۱۷۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن بر متر ۲۳۳ نیوتن بر متر
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت(ترکیبی) ۸.۱ لیتر ۹.۱ لیتر
شتاب صفر تا صد ۸.۵ ثانیه ۹.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه طراحی هوندا CRV با تویوتا راو 4

اما در خصوص طراحی خارجی هوندا CRV، طراحی قسمت عقب آن نسبت به رقیب کمی ساده‌تر است و زیبایی و خشن بودن طراحی جلوی خودرو را ندارد. اما در کل با یک خودروی بسیار خوش‌ساخت با ظاهری لوکس و مدرن مواجه هستید که در همان نگاه اول شما را جذب خود خواهد کرد.

نمای کابین هوندا crv

در مورد طراحی داخلی هوندا CRV، یک خودروی پنج نفره است که به محض ورود متوجه کیفیت بالای ساخت کابین خواهید شد. در کنار طراحی زیبای کابین می‌توان به صندلی‌های راحت با فضای بسیار مناسب در جلوی پا و فاصله از سقف نیز اشاره کرد. در مرکز داشبورد هونداcrv  یک صفحه‌ی نمایش ۷ اینچی قرار دارد و دسترسی به تمامی امکانات رفاهی بسیار آسان است. البته برخی از منتقدین هونداcrv  بر این باورند که کابین این کراس‌اوور نسبت به رقبا کمی شلوغ است که البته این انتقاد نیز نمی‌تواند طراحی لوکس و مدرن این کراس‌اوور ژاپنی را زیر سوال ببرد. در مورد فضای صندوق عقب نیز از بهترین‌ خودروهای این کلاس محسوب می‌شود.

اما تویوتا در طراحی نسل چهارم که به فروش خوبی در کشورمان دست یافت، تغییرات بسیار خوبی را در نمای بیرون خود داشته است. تغییر در نمای جلوی خودرو، چراغ‌های جلو و جلوپنجره، چهره‌ی آن را بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر کرده است. قسمت عقب نیز در مدل‌های جدید دچار تغییر شده است که البته کمی ساده‌تر از نمای رو‌به‌رو است. تویوتا سعی کرده است تا با این نوع طراحی، شما بیشترین استفاده را از فضای داخلی داشته باشید، اما با تمام این اوصاف زیبایی یا عدم زیبایی آن کاملا به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد.

نمای داخلی تویوتا راو4

در طراحی داخلی نیز در نسل جدید تغییرات زیادی ایجادشده است و در اولین نگاه شما را به یاد تویوتا کرولا می‌اندازد. در ساخت کابین و داشبورد از مواد باکیفیت بالا استفاده‎شده و قسمت‌هایی از داشبورد را نیز با چرم زیباتر کرده است. مانند هوندا CRV صندلی‌های چرمی آن راحتی راننده و سرنشینان را به همراه دارد و فضای جلوی پا و فاصله از سقف برای سرنشینان بلندقدتر نیز بسیار مناسب است. در قسمت فضای صندوق عقب نیز مانند رقیب خود از خودروهای جادار محسوب می‌شود.

مقایسه ایمنی هوندا CRV با تویوتا راو 4

اما در این بخش هردو خودرو قدرتمند عمل کرده‌اند و جزء ایمن‌ترین خودروهای کلاس خود محسوب می‌شوند. هوندا crv مدل ۲۰۱۶ و تویوتا راو 4 هردو توانسته‌اند در مجموع تست‌ها نمره‌ی ۵ از ۵ را از موسسه‌ی معتبر NHTS دریافت کنند. در هر دو کراس‌اوور نمره برای برخورد از روبه‌رو ۵ از ۵ و برای رول اوور ۴ از ۵ بوده است. البته این تنها موسسه‌ای نیست که ایمنی این دو خودرو را تایید کرده است، بلکه هردو موفق به کسب بالاترین نمرات از موسسه‌ی IIHS شده‌اند که این نیز مهر تاییدی بر تاکید هر دو شرکت خودروسازی برروی مسائل ایمنی است.

تست تصادف هوندا CRV

البته بدون شک جدا از طراحی و بدنه‌ی محکم که در کسب این نمرات تاثیر بسزایی دارند، وجود امکاناتی نظیر دوربین عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز کاهش دهنده خسارات در برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط و ۸ کیسه هوا در هوندا CRV(البته مسلما امکانات کامل در مدل فول آپشن یعنی تورینگ وجود دارند) و سیستم کمکی نگهدارنده در خط، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک، مانیتور نقاط کور و ۶ کیسه هوا، در مدل‌های فول‌آپشن تویوتا راو 4 بسیار تاثیرگذار است.

تست تصادف تویوتا راو4
مدل خودرو هوندا CRV تویوتا راو 4
تجهیزات ایمنی و حفاظت دوربین عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد ازجلو، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم کنترل پایداری، ایموبلایزر، چرخ‌های ۱۸ اینچی سیستم کمکی نگهدارنده درخط، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، مانیتور نقاط کور، سنسورهای پارک، سیستم پایداری VSC، چرخ‌های ۱۸ اینچی
کیسه‌ی هوا  ۸ کیسه هوا ۶ کیسه هوا
سیستم ترمز سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم ترمز کمکی سیستم ترمزABS، EBD، سیستم ترمزکمکی

مقایسه رانندگی هوندا CRV با تویوتا راو 4

بر طبق آزمایش‌های متعددی که روی هوندا CRV انجام شده است رانندگی روان، کابین بی‎سروصدا و شتاب مناسب خصوصا در استفاده‌های روزمره، از فاکتورهای شاخص این هوندا است . با این‎که هوندا CRV هم در جاده‌های صاف و هم خشن فرمان‌پذیری و هندلینگ خوبی دارد، عده‌ای بر این باور هستند که نمی‌تواند مانند رقبای خود(به عنوان مثال مزداCX5) رانندگی اسپرتی را هدیه دهد و شرکت هوندا باید کمی تجربه رانندگی با هوندا را بهبود ببخشد.

اما در مورد رانندگی با تویوتا راو 4، مانند رقیب رانندگی اسپرتی را هدیه نمی‌دهد، اما سواری نرمی را با آن تجربه خواهید کرد که در مدل‌های جدیدتر مانند ۲۰۱۶ مشکل سروصدای کابین نیز برطرف شده است. تویوتا راو 4 در دور زدن‌ها و پیچ‌ها در مقایسه با رقیب بهتر عمل می‌کند. تویوتا راو۴  دوحالت رانندگی اسپرت و اکو نیز در نظر گرفته شده است که با انتخاب یکی از آن‌ها عملکرد پدال و گیبرکس نیز تغییر خواهد کرد. نکته‌ی قابل‎ذکر دیگر در مورد  مقایسه هوندا CRV و تویوتا راو 4 برای بخش رانندگی این است که هوندا با توجه به فاصله‌ی بیشتری که از سطح زمین دارد، قابلیت‌های آف‌رود بهتری هم نسبت به رقیب دارد.

مقایسه هوندا CRV با تویوتا راو 4 از نظر آپشن

شرکت هوندا همیشه سعی کرده است تا در تمامی خودروهای خود همه‎ی آپشن‌های رفاهی و روز را قرار دهد، که در مورد هوندا crv نیز این ﻣﺴﺌﻟﻪ به‌ خوبی صدق می‌کند. سیستم صوتی به همراه ۶ بلندگو، بلوتوٍث، پورت HDMI، سیستم تهویه دوگانه خودکار، صفحه‌ی نمایش ۷ اینچی، صندلی برقی راننده با امکان تغییر در ۱۰ جهت، فرمان برقی، یک دکمه به نام ECON که مصرف سوخت را تاحد زیادی کاهش دهد و دیگر آپشن‌های رفاهی که در جدول زیر مشاهده خواهید کرد.

نمای داخلی تویوتا راو4

اما رقیب سرسخت و پرطرفدار یعنی تویوتا راو 4 نیز از حیث آپشن‌های رفاهی خوب عمل کرده است؛ البته طبیعتا برای داشتن تمامی امکانات باید به سراغ مدل فول آپشن آن بروید. از امکانات رفاهی آن می‌توان به آینه الکتروکرومیک، بلوتوث، سیستم صوتی به همراه ۶ بلندگو، چراغ‌های روشن در طول روز، سانروف، سنسور نور و باران و سیستم ورود و استارت بدون‌سوییچ اشاره کرد؛ که فهرست کامل آن در جدول زیر آورده شده است.

  •  
نمای داخلی هوندا crv
مدل خودرو هونداCRV تویوتا راو 4
چراغ چراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ‌های زنونی در جلو چراغ‌های زنونی جلو، چراغ‌های مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ‌های روشن در طول روز، سیستم تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک
سیستم های مالتی مدیا سیستم صوتی همراه با ۶ اسپیکر، بلوتوث، پورت HDMI، AUX، USB سیستم صوتی با قابلیت پخش CD،۶ اسپیکر،بلوتوث، AUX، USB
   صفحه ی نمایش صفحه نمایش ۷ اینچی صفحه نمایش ۷ اینچی (امکان سفرش مانیتور ردیف عقب)
   آینه آینه عقب الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی دارای گرم کن آینه‌ عقب الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی دارای گرم‌کن
  تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع دوگانه سیستم تهویه مطبوع
  صندلی ۵ صندلی چرمی، صندلی برقی راننده باامکان تغییردر ۱۰ جهت،  تغییرصندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی ۵ صندلی چرمی، صندلی برقی راننده با امکان تغییر در ۸ جهت، تغییرصندلی سرنشین جلو ۶ حالت دستی
 شیشه شیشه‌های برقی، سانروف شیشه‌های برقی، سانروف
سایر امکانات خروجی ۱۲ ولت، فرمان برقی، درب برقی صندوق عقب، ورود و استارت بدون سوییچ   سیستم فشار باد لاستیک‌ها، ورود و استارت بدون سوییچ، سنسور نورو باران، سیستم ورود و استارت بدون سوییچ، فرمان برقی، درب برقی صندوق عقب

بررسی شرایط بازار

در مورد شرایط فروش این دو خودرو باید بیان کنیم که تویوتا راو 4 با توجه به خدمات پس ‎از فروش بهتر و بازار دست‌دوم بهتر، فروش بهتری نیز در بازار کشور ما تجربه کرده است. اما فراموش نکنیم که در حال‎حاضر مدل‌های جدیدتری از تویوتا راو 4 در بازار ایران حضور دارند و مدل‌های هوندا crv بیشتر مربوط به همان سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است، که اگر بخواهیم قیمت این دو خودرو را در این دو سال با هم مقایسه کنیم هوندا کمی ارزان‌تر از تویوتا به‎ فروش می‌رسد.

جمع‌بندی مقایسه هوندا CRV با تویوتا راو 4

برای جمع‌بندی مقایسه هوندا CRV و تویوتا راو 4 باید بگوییم همان‎طور که متوجه شدید دو کراس‌اوور خوش‌ساخت، پرفروش و پرطرفدار در بازارهای جهانی را بررسی کردیم که سهم فروش یکی ازآن‌ها یعنی تویوتا راو 4 در بازار کشورمان بیشتر است. مدنظر داشته باشید که از لحاظ ایمنی، کیفیت ساخت، طراحی و مشخصات فنی هر دو در یک رنج قرار دارند، اما هوندا CRV خودروی کم‌‌مصرف‌تری است و البته هزینه نگهداری و بازار دست‌دوم تویوتا راو 4 بهتر است. در نهایت انتخاب یکی از آن‌ها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار