هشدار:

سلول‌های سرطانی در دوران کرونا به خواب زمستانی نمی‌روند/ مراجعه چه کسانی به پزشک ضروری است؟

بسیاری از بیماری‌ها در دوران کرونا جدی گرفته نمی‌شوند که یکی از این بیماری‌های خطرناک سرطان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه‌ها، روزها و ساعت هاست کرونا می‌تازد، این ویروس چموش، پیر و جوان نمی‌شناسد و به کسی رحم ندارد، برای شکست آن باید  همه دست در دست هم بدهیم زیرا ویروس تاج دار حسابی کار خودش را بلد است و قصد خسته شدن ندارد.

 در این میان ترس مردم از کرونا باعث شده است که سایر بیماری ها را فراموش کنند این در حالی است که بیماری هایی مانند سرطان نشده اند و همچنان افراد را گرفتار می کنند.

 سرطان، نوعی بیماری است که در آن سلول‌های غیر طبیعی به صورت کنترل نشده تکثیر یافته و می‌توانند بافت‌های مجاور را درگیر کنند.

بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هر کدام به شیوه‌‌ای خاص ایجاد می‌شوند؛ جالب است بدانید که همه سرطان‌ها  با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول شروع می‌شوند؛ سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند از طریق جریان خون یا لنف به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: مراقب سرطان «سارکوما» باشید/ دردهای استخوانی را پشت گوش نیندازید!


آنچه که لازم است درباره سرطان بدانید/انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن

سرطان یا کانسر چیست؟

علی ارغوانی متخصص داخلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: جسم انسان از میلیون‌ها سلول تشکیل شده است که در کنار هم بافت‌هایی مانند ماهیچه‌، استخوان و پوست را می‌سازند و هر کدام یک عملکرد واحد دارند؛ سلول‌ها به طور طبیعی با ۲ تا شدن به طریق منظم و کنترل شده، تکثیر پیدا کرده و به رشد و ترمیم بافت‌های بدن منجر می‌شوند.

این متخصص داخلی بیان کرد: بعضی اوقات تقسیم سلول‌ها، بدون کنترل و به صورت غیر عادی انجام می‌شود؛ رشد غیر عادی و بیش از حد سلول‌های بافت که تومور نامیده می‌شود می‌تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد، تقسیم سلول‌های غیر طبیعی تحت کنترل نیستند و معلوم نیست که چه زمانی متوقف می‌شود.

آنچه که لازم است درباره سرطان بدانید/انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن

ارغوانی با اشاره به اینکه تومور‌ خوش خیم معمولا محدود به قسمت کوچکی از بدن است و اغلب به آهستگی رشد می‌کنند، گفت: این تومور‌ بسته به اندازه و محلشان، مشکلاتی به وجود می‌آورد که معمولا نیاز به جراحی است و بیمار مشکلی دیگر نخواهد داشت.

وی ادامه داد: سرطان تومور‌های بدخیم نیز در فضایی محدود شروع می‌شوند، اما می‌توانند به بافت‌ها و ارگان‌های مجاور گسترش یابند؛ سلول‌های سرطانی ممکن است با جریان خون یا سیستم لنفاوی به مناطقی دورتر در بدن منتقل شوند.


بیشتر بخوانید: سرطان؛ پیامد‌ تلخ صنعتی شدن مواد غذایی/ دردی که همه وجودتان را فرا می‌گیرد


آنچه که لازم است درباره سرطان بدانید/انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن

انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن

محمدرضا نورمحمدی انکولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انواع سرطان‌ها، اظهار کرد: سرطان انواع مختلفی دارد که اعضای مختلف بدن را درگیر می‌کند و تاکنون بیش از ۲۰۰ نوع سرطان شناسایی شده است. سرطان آندومتر، سرطانی است که در بافت پوشش رحم (اندام کوچک، توخالی و گلابی شکل در حفره لگن خانم‌ها که جنین در آن رشد می‌کند) بروز می‌کند، بیش‌تر سرطان‌های آندومتر آدنوکارسینوم هستند، یعنی در سلول‌هایی به‌وجود می‌آیند که مخاط و مایعات دیگر را ساخته و آزاد می‌کنند.

وی بیان کرد: سرطان پستان، سرطانی که در بافت پستان شامل مجاری (لوله‌هایی که شیر را به نوک پستان منتقل می‌کند) و لوبول‌ها (غدد تولیدکننده‌ شیر) ایجاد می‌شود؛ این سرطان هم در زنان و هم در مردان ایجاد می‌شود و با این حال سرطان پستان در مردان نادر است.

آنچه که لازم است درباره سرطان بدانید/انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن

این آنکولوژیست ادامه داد: سرطان مثانه، سرطانی که در بافت مثانه (عضو نگهدارنده‌ ادرار) ایجاد می‌شود؛ بیشتر موارد سرطان مثانه از نوع کارسینوم سلول بینابینی است، این سرطان از سلول‌های لایه داخلی پوشاننده مثانه ایجاد می‌شود، سایر انواع آن شامل کارسینوم سلول سنگفرشی (سلول‌های باریک و پهن) و آدنوکارسینوم (سرطان سلول‌های تولیدکننده‌ موکوس و سایر ترشحات) است، کارسینوم سلول سنگفرشی و آدنوکارسینوم در لایه‌ داخلی پوشاننده مثانه و به علت التهاب و تحریم مزمن ایجاد می‌شوند.

از سرطان کولون چه می‌دانید؟

نورمحمدی اظهار کرد: سرطان کولون، سرطانی که در بافت کولون (روده‌ بزرگ) ایجاد می‌شود؛ بیشتر انواع سرطان کولون آدنوکارسینوم (سرطان سلول‌های تولید کننده‌ موکوس و سایر ترشحات) است؛ سرطان رحم، سرطانی که در بافت پوشاننده‌ رحم  ایجاد می‌شود.

آنچه که لازم است درباره سرطان بدانید/انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن


بیشتر بخوانید: درمان سرطان به کمک طب سنتی و طب مکمل


وی با اشاره به سرطان کلیه، تشریح کرد: سرطانی است که در بافت کلیه ایجاد می‌شود؛ سرطان کلیه در لایه‌ پوشاننده‌ لوله‌های بسیار کوچک کلیه که خون را تصفیه و مواد زائد را خارج می‌کند به‌وجود می‌آید، سرطان کلیه همچنین شامل تومور ویلمز (نوعی از سرطان کلیه که معمولاً در کودکان زیر ۵ سال ایجاد می‌شود)  است.

این آنکولوژیست بیان کرد: سرطان ریه، سرطانی که در بافت ریه و معمولاً سلول‌های پوشاننده‌ مجاری هوایی ایجاد می‌شود؛  ۲ نوع عمده سرطان ریه شامل سرطان ریه‌ سلول کوچک و سرطان ریه‌ غیر سلول کوچک وجود دارد؛ انواع سرطان ریه براساس نمای ظاهری سلول‌ها زیر میکروسکوپ طبقه‌بندی می‌شوند.

آنچه که لازم است درباره سرطان بدانید/انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن

نورمحمدی گفت: سرطان ملانوما، نوعی سرطان است که در ملانوسیت‌ها به‌وجود می‌آید؛ این سرطان می‌تواند در پوست ایجاد شده و همچنین در سایر بافت‌های حاوی پیگمان مانند چشم و روده‌ نیز به‌وجود بیاید.

وی درباره سرطان لنفوم غیر هوچکین، افزود: این سرطان در سلول‌های سفید خون ایجاد می‌شود؛ لفنوم غیرهوچکین در هر سنی می‌تواند بروز کند و علایم آن به‌صورت بزرگی غدد لنفاوی، تب و کاهش وزن است؛ لنفوم غیر هوچکین انواعی مختلف دارد، این بیماری به انواع مهاجم (با رشد سریع) و انواع با رشد آهسته تقسیم‌بندی می‌شودو منشا آن می‌تواند از سلول‌های B یا سلول‌های T باشد.


بیشتر بخوانید: درگیری‌ انجمن‌های پزشکی گریبانگیر طب تسکینی شده است


آنچه که لازم است درباره سرطان بدانید/انواع سرطان در بافت‌های مختلف بدن

نورمحمدی ادامه داد: لفنوم غیرهوچکین سلول B شامل لنفوم بورکیت، لوسمی لنفوسیتی مزمن، لنفوم سلول B بزرگ منتشر، لنفوم فولیکولر، لنفوم سلول بزرگ ایمونوبلاستیک، لنفوم پیش‌ساز سلول B و لنفوم سلول مانتل است؛ لنفوم غیرهوچکین سلول T شامل مایکوزیس فونگوئیدس، لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک و لنفوم پیش‌ساز سلول T است، لنفومی که پس از پیوند مغز استخوان یا سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شود، معمولاً از نوع سلول B ‌است، پیش‌آگهی و درمان به نوع بیماری و مرحله‌ آن بستگی دارد.

این آنکولوژیست یادآوری کرد: سرطان پروستات، سرطانی است که در بافت پروستات (غده‌ای در دستگاه تناسلی مرد، زیر مثانه و جلوی رکتوم) ایجاد می‌شود و معمولاً بیماری مردان مسن است.

فاطمه اصفهانی فوق تخصص بیماری‌های سرطان و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان،درباره شیوع سرطان در دوران کرونا اظهار کرد:یکی از مسائل مهمی که می‌تواند دربیماری سرطان موثر باشد، کاهش سیستم ایمنی بدن است. در کل فاکتور‌های زیادی برای این که یک سلول به سرطان تبدیل شود وجود دارد. عواملی اعم از شیمیایی درمانی، دی ان ای، آب و هوا و همچنین تغذیه، اما از همه مهم‌تر تضعیف سیستم ایمنی بدن است.معمولا یکی از عوامل بارز تضعیف سیستم ایمنی بدن استرس است که تا به الان کرونا توانسته روحیه افراد را تغییر دهد.کرونا به راحتی می‌تواند افرادی را که مستعد بیماری هستند درگیر خود کند، به خصوص افرادی که سابقه سرطان در خانواده دارند.

وی گفت: بیماران سرطانی بلافاصله بعد از تشخیص باید تحت درمان قرار بگیرند. انواع سرطان‌ها می‌توانند تمام ارگان‌های بدن را درگیر کنند. بیماران سرطانی نیاز به درمان‌های مناسب  اعم از شیمی درمانی، رادیوتراپی یا درمان‌های کمکی دارند.

ویروس کرونا

اصفهانی بیان کرد: اگر جراحی‌ها  بر کاهش بیماری تاثیربسزایی داشته باشند، حتما از این روش استفاده خواهیم کرد. باید توجه داشت بیماران سرطانی زمان زیادی را در بیمارستان‌ها می‌گذرانند، به همین دلیل ممکن است دچار عفونت‌های زیادی شوند. بیمار علاوه بر مشکلات عفونتی تحت درمان با دارو‌های شیمیایی هم قرار می‌گیرد که این موارد می‌توانند تاثیرگذار بر سرطان باشند.

او گفت: دارو‌های شیمیایی می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن شوند که در این صورت اگر فرد دچار عفونت‌های کرونایی شود می‌تواند خطرناک باشد، فردی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود حتما مغز استخوان او که منبع تقویت سیستم ایمنی بدن است تحت تاثیر قرار می‌دهد.ما برای این که بتوانیم به سرعت سیستم ایمنی بدن فرد را بالا ببریم، بعد از شیمی درمانی از دارو‌های خاص استفاده می کنیم تا بیماری فرد را کنترل کنیم و مجبور هستیم از آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت ها استفاده کنیم.

ویروس کرونا

اصفهانی تصریح کرد: کرونا قدرت سرایت بالایی دارد، به همین دلیل بیماران سرطانی تا حد امکان نباید از منزل  خارج شوند و برای درمان زمان کمتری را در بیمارستان سپری کنند.تا این لحظه هنوز برای سرطان مانند کرونا درمان قطعی ثبت و کشف نشده است. با توجه به شرایط فعلی ترس از کرونا می‌تواند استرس فرد را بالا ببرد و بیماری او تشدید شود.

وی گفت: هرچه آمار بیماران کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بالاتر برود و افراد سرطانی به موقع به مراکز درمانی مراجعه نکنند. بیماری سرطان در بدن افراد بیشتر اوج می‌گیرد، باید توجه داشت افرادی که سابقه سرطان در خانواده دارند؛ بیشتر مستعد ابتلا هستند. به همین دلیل نباید افراد در  صورت مشاهده علائم ترس داشته باشند و به پزشک مراجعه نکنند و می توان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به مراکز درمانی مراجعه کرد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۱:۱۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
خدایا به حق امام حسین علیه السلام سرطان را ریشه کن و به همه بیماران شفای عاجل عنایت بفرما صلوات بفرستید
آخرین اخبار