تبدیل ۱۸۳ بنای میراثی روستایی به مقصد اشتغال

مدیر عامل صندوق احیای اماکن تاریخی گفت: ۱۸۳ بنای میراثی در روستا‌های کشور تبدیل به مقاصد اشتغال خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هادی میرزایی مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستبافت و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در دیدار مدیران کل بنیاد مسکن و امور روستایی استانداری فارس، گفت: حرکت جدید صندوق احیاء باعث ایجاد بزرگترین ظرفیت ممکن برای احیای مراکز تاریخی روستایی و رونق اقتصاد گردشگری این مراکز خواهد شد.

او تجمیع منابع اشتغالزایی، تسهیلات پست بانک، صندوق کارا و تسهیلات مرمتی ارایه شده از سوی صندوق احیاء را گامی بزرگ برای رونق بخشی به گردشگری روستایی عنوان کرد و گفت: در گام اول برای تبدیل ۱۸۳ بنای میراثی در روستا‌های کشور به مقاصد اشتغال پایدار میراثی برنامه ریزی کرده ایم.

میرزائی سهم استان فارس از این تعداد را ۸ کاروانسرا اعلام کرد و گفت: کاروانسرا‌های باجگاه، خان زنیان، کمارج، میان کتل، کنار تخته، دوکوهک، خان خوره و بیدزرد در این طرح قرار دارند و انتظار داریم مدیران استان، این بنا‌ها را اولویت بندی کنند تا برنامه مدونی برای بهبود فضای دسترسی و زیرساخت‌های مورد نظر هر بنا تنظیم شود.

واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی

او با تاکید بر اینکه صندوق احیا نیز زمینه واگذاری ابنیه مورد نظر به بخش خصوصی را فراهم می‌کند، افزود: رونق و بازآفرینی بنا‌های تاریخی روستایی یکی از اهداف مهم این صندوق است تا در راستای تحقق خواسته مسئولان ارشد نظام مبنی بر اشتغال روستایی گام عملی برداشته باشیم.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستبافت و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تاکید کرد: باید با رونق دهی این مراکز جلوی احداث مراکز جدید تجاری صنایع دستی که غالبا تناسبی با بافت روستا ندارند گرفته شود و از همین مراکز موجود متناسب با فرهنگ بومی منطقه برای این منظور استفاده شود.

میرزائی هم افزایی نهاد‌های متولی همچون صندوق احیا، میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و معاونت توسعه روستایی را مهمترین رکن انعقاد تفاهم نامه مشترک میان دستگاهی دانست و گفت: همان طور که حضرت آقا پیش از این نیز اعلام کردند روستا بدون راه آباد نخواهد شد بنابراین بایستی ابتدا راه‌های دسترسی و زیرساخت‌های لازم فراهم شود و همزمان اقدامات لازم جهت حضور سرمایه گذار و رفع موانع موجود توسط سایر متولیان پیگیری شود تا در قالب یک برنامه مدون به نتیجه مطلوب و دلخواه رسید.

نگاه ویژه صندوق احیاء به استان فارس

او با اشاره به درخواست استاندار فارس جهت ایجاد نمایندگی صندوق احیاء در فارس گفت: صندوق احیا هیچ شعبه یا دفتری در هیچ یک از استان‌ها ندارد، اما با توجه به جایگاه ویژه استان فارس و تاکید استاندار محترم به دنبال راه اندازی دفتر صندوق احیاء در این استان خواهیم بود.

میرزائی با اشاره به اینکه برای تعیین نقشه راه در استان نیازمند اولویت بندی بنا‌های اعلام شده توسط مدیران استان هستیم گفت: با این کار به هدف اصلی تشکیل شورای استانی که شناسایی سرمایه گذار، اولویت بندی نیاز‌ها و تعیین روند برنامه و اقدامات مورد نیاز است دست پیدا می‌کنیم و دفتر استانی صندوق احیاء نیز در تمام حوزه‌ها اعم از توسعه صنایع دستی، فرش دستبافت و واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی در تمام استان تصمیم گرفته و به عنوان بازوی اجرایی صندوق عمل می‌کند.

لازم الاجرا بودن مصوبات شورای فنی صندوق احیاء

مدیرعامل صندوق احیاء با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای ابنیه تاریخی روستایی بر اثر اجرای طرح هادی گفت: تقاضای ما این است که در حوزه بازنگری طرح هادی روستا، ابنیه تاریخی و کاروانسرا‌ها به عنوان ظرفیت مکمل اشتغال و توسعه روستایی به طرح هادی الحاق شوند بدین معنی که با همان کارکردی که در طول تاریخ داشته اند در طرح هادی تعریف شوند.

او با تاکید بر اینکه مصوبات شورای فنی صندوق احیاء نه تنها برای میراث فرهنگی بلکه برای تمام دستگاه‌ها لازم الاجرا است تصریح کرد: بنا داریم در استان فارس مرمت و احیا و بهره برداری از ۶ کاروانسرا را عملیاتی کنیم که این موضوع مستلزم تلاش و جدیت بیشتری از سوی مسئولان استان فارس است چرا که در سایر استان‌ها این روند شروع شده است.

۲۷ روستای هدف گردشگری

عطاالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به جایگاه فارس به عنوان یکی پایلوت‌های گردشگری کشور گفت: سهم استان فارس از میان ۳۰۰ روستای هدف گردشگری کشور در برنامه ششم توسعه ۲۷ روستا بوده و در این راستا پیش از این نیز کار‌هایی انجام شده است. او با تاکید بر اهمیت اولویت بندی تعیین بنا‌های منتخب گفت: یکی از مشکلات موجود، قوانین میراث فرهنگی است که موانعی را برای توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های لازم ایجاد کرده است.

ظرفیت سازی برای روستا‌ها

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری فارس نیز بی توجهی به ابنیه و مراکز تاریخی و فرهنگی را یک از معضلات جدی در این صنعت دانست و گفت: مراکز تاریخی زیادی داریم که به آن‌ها به اندازه کافی توجه نشده است در حالی که در سایر کشور‌ها بنا‌های تاریخی به مراکز ارزآوری تبدیل شده اند.

سید کمال پاکفطرت ادامه داد: به عنوان نمونه کاروانسرا‌های مهارلو و جهان آباد که مربوط به دوره ساسانیان و صفویان هستند، چندان مورد توجه قرار نگرفته اند.

او با استقبال از طرح صندوق احیاء برای باززنده سازی بنا‌های تاریخی روستایی گفت: در بحث کاروانسرا‌ها به عنوان یک پایلوت حاضر به همه نوع همکاری هستیم و شورا‌ها و دهیار‌های استان نیز حاضر به همکاری به منظور توسعه پایدار روستا‌ها هستند چرا که به دنبال ظرفیت سازی برای روستا‌ها هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار