کی‌نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بورس‌های داخل کشور به هر شخصی داده نشده است

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: بورسیه‌های داخل کشور صلاحیت علمی لازم را داشته اند و وضعیت به این صورت نبوده که به هر شخصی بورس داده شود.

محمدعلی کی نژاد، رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رسیدگی به پرونده بورسیه‌های بلاتکیف، گفت: مهندسی جذب بر این اساس استوار است که اگر دانشگاه‌ها نتوانستند بورسیه‌ها را جذب کنند امکان جا نمایی آن‌ها در مراکز تحقیقاتی با موافقت خودشان وجود داشته باشد.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، ادامه داد: به هیچ وجه حاضر نیسیتم متخصصان کشور از جذب ناامید شده و به فکر خروج از کشور باشند. اگر همکاران در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و آزاد با جذب آن‌ها مخالفت نکنند این افراد جذب می‌شوند.

بیشتر بورسیه‌های بلاتکلیف فارغ التحصیل کشاورزی هستند

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره مشکل دیگر جذب نشدن افراد، اظهار کرد: تعدادی از بورسیه‌های بلاتکلیف که بیشتر آن‌ها را تشکیل می‌دهند فارغ التحصیل کشاورزی هستند و مشکلی که در دانشگاه‌ها با آن مواجه شدیم کاهش دانشجویان رشته کشاورزی است. وقتی با دانشگاه مکاتبه می‌کنیم که استاد را جذب کند اعلام می‌شود که با کاهش ورود دانشجو مواجه شدیم و نیازی به جذب هیات علمی نداریم.

او ادامه داد: برای حل مشکل آن‌ها ناچاریم که با وزارت کشاورزی که مراکز تحقیقاتی در این زمینه دارد هماهنگی کنیم تا این افراد مشغول به کار شوند. البته به شرطی که فرد رضایت داشته باشد.

رئیس هیات عالی جذب در ادامه درباره حواشی پدید آمده پیرامون تخصیص بورسیه‌های بدون حساب و کتاب، گفت: افرادی که با معدل و رزومه خوب درس خوانده اند هر شخصی نبوده اند و بورس تحصیلی به هر شخصی داده نشده است. صلاحیت علمی، عمومی و شخصیت استادی تمام بورسیه‌ها سنجش شده است. بورس‌های داخل کشور صلاحیت علمی لازم را داشته اند وضعیت به این صورت نبوده است که به هر شخصی بورس داده شود.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیان کرد: از ۳ هزار بورس داخل فقط ۳۷ یا ۳۸ نفر صلاحیت علمی لازم را نداشتند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بین بورسیه‌ها برخی هم مشکل سن داشتند، در این زمینه وزیر علوم  این اختیار را دارد که به افراد دارای کبر سن اجازه تدریس دهد. البته برخی  از بورسیه‌ها هم معدل پایین داشتند که باید سایر ویژگی‌های آن‌ها در نظر گرفته شود.

کی نژاد گفت: برخی مواقع معدل ارشد و دکترای فرد بالا است و مقالات زیادی دارد که بر این اساس شرایط فرد بررسی می‌شود. قانون اجازه جذب افراد با شرایط لازم را داده است و هیات عالی جذب بر اساس ضوابط علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن‌ها برخورد می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار