حجت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تنشی در بازار مرغ نخواهیم داشت/نرخ هر کیلو مرغ ۲۱ هزار تومان شد

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۵ هزار تومان و مرغ گرم ۲۱ هزار تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان است.

وی قیمت مرغ زنده را تابع وزن وسایز دانست و گفت: هر چه قدر سایز مرغ کوچک تر باشد، قیمت آن بالاتر است به طوریکه مرغ های با وزن کمتر با نرخ  ۱۵ هزار تومان به فروش می رسد.

حجت میزان جوجه ریزی را مطلوب اعلام کرد و افزود: با توجه به تداوم شرایط کرونا،کاهش مصرف مرغ نسبت به روند عادی و تعطیلی بسیاری از مراکز پر مصرف، قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته چرا که تولید وابسته به مصرف خانوار است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: از ابتدای دی برمبنای مصوبه ستاد تنظیم بازار متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما در واقعیت آنچه در ۲ ماه گذشته مغفول مانده است، افزایش قیمت مصوب نهاده های دولتی ذرت و کنجاله سویاست که بر نرخ تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول برنامه ریزی برای جوجه ریزی شب عید را منوط به اصلاح قیمت مصوب دانست و گفت: از ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر قیمت مصوب جدید بر مبنای هزینه تمام شده تولید را اعلام کند تا مرغداران برای تولید مرغ در ایام پایانی سال هرچه سریع‌تر برنامه ریزی کنند چرا که این امر در آرامش‌بازار تاثیر بسزایی دارد.

وی درباره آخرین جزئیات تامین نهاده دامی از طریق سامانه بازارگاه بیان کرد: در سامانه بازارگاه برای مرغ گوشتی سن ۴۰ روزه برای پرورش را در نظر گرفتند که به علت عدم استقبال مصرف کنندگان و کشتارگاه‌ها از مرغ ریز، تولیدکننده مجبور است به جای سن ۴۰ روزگی، مرغ را یک تا ۲ هفته بیشتر در سالن نگه دارد که با این وجود مرغدار مجبور است مابقی نهاده از سن ۴۰ روز به بعد را از بازار آزاد خریداری کند.

به گفته وی، دولت از طریق سامانه بازارگاه زمانی نهاده را تخصیص می‌دهد، که جوجه در سالن‌های پرورش باشد. اما موضوعی که قابل تامل است مرغ موجود زنده است که از زمان ورود جوجه تا عرضه نهاده ۲ هفته طول می‌کشد تا نهاده بدست تولیدکننده برسد، به همین خاطر پیشنهاد داده ایم که مقداری نهاده از طریق سیستم تشکل توزیع شود و درنهایت از سهمیه نهایی مرغدار کسر شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تقاضایی برای مرغ سایز در بازار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به تخصیص نهاده تا سن ۴۰ روزگی، مرغدار مجبور است حداقل ۳۰ درصد نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری کند که این موضوع در افزایش هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده تا سن ۴۰ روز برمبنای تامین ۱۰۰ درصدی نهاده با نرخ مصوب را ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که با عرضه مرغ درشت به بازار ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت به سبب افزایش هزینه تمام شده تولید بالاتر خواهد بود.

این مقام مسئول درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: علی رغم واردات صد درصد نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما بنابر محاسبه دیوان عدالت و دولت ۵۵ درصد نهاده در بازارگاه عرضه شده است که این امر نشان می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت هدفمند به تولیدکننده نرسیده است.

حجت ادامه داد: گرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه مدت منجر به افزایش قیمت می‌شود، اما در بلندمدت منجر به ثبات قیمت می‌شود که برای تولیدکننده و مصرف کننده مفید است.


بیشتر بخوانید

قیمت هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان شد


به گفته وی، ستاد تنظیم بازار تا ۴۰ روز بعد از افزایش نرخ مصوب نهاده دامی باید نرخ جدید مرغ را اعلام می کرد که با این وجود حداقل یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ فعلی است که متاسفاته برنامه ریزی و اعلام قیمت به تاخیر افتاده و منجر به ضرر و زیان مرغداران شده است.

حجت ادامه داد: گرچه وظیفه تولیدکننده تولید است و مرغداران بارها ثابت کردند که در هر شرایطی پای تولید هستند، اما اعلام قیمت واقعی ممکن است خانوارهای آسیب پذیر را در امر خرید دچار مشکل کند که پرداخت یارانه به دهک های ضعیف از کاهش سرانه مصرف جلوگیری می کند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در جوجه ریزی نداریم، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که به علت کرونا در دنیا حاکم است، با پیک مصرف مرغ مواجه نیستیم که بخواهد بر تنش و التهاب قیمت در بازار تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۲:۱۷ ۰۸ دی ۱۳۹۹
کجایییییییین بابا
قیمت بازار زیر قیمت مصوبه الان تومشهد
امروز ۱۹۰۵۰ تومان بود
نه سقف بازار نه کف بازار دست مسولین نیست
اصلن ول کنید برین پی کارتون مردم خودشون مملکت رو بچرخونن بهتره گمانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
تا دیروز ک ۲۰۴۰۰تومن بود؟؟!!
آخرین اخبار