۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ کشته شدند

سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد در سال ۲۰۲۰، ۵۰ خبرنگار به خاطر شغل خود کشته شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، پنجاه روزنامه نگار و کارمند رسانه به خاطر شغل خود در سال ۲۰۲۰ کشته شدند، اکثر این خبرنگاران در کشور‌هایی مشغول به کار بودند که جنگی در آنها رخ نداده است.

سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز (RSF) اعلام کرد: این رقم نشان می‌دهد هدف قرار دادن خبرنگارانی که در مورد جرایم سازمان یافته، فساد یا مسائل زیست محیطی تحقیق می‌کنند، در حال افزایش است.

آمار خبرنگاران کشته شده در مکزیک، هند و پاکستان بیشتر از سایر کشور هاست.

سازمان مذکور در گزارش سالانه خود اضافه کرد: هشتاد و چهار درصد از کشته شدگان امسال  به صورت عمدی هدف قرار گرفتند.

پائولین آدس مِول، سردبیر این سازمان بین المللی گفت: چندین سال است که گزارشگران بدون مرز یادآور شده است که خبرنگاران تحقیقی در کانون توجه دولت‌ها هستند. 

مکزیک با هشت کشته، بیشترین آمار خبرنگاران کشته شده را دارد. در این گزارش آمده است: ارتباط بین قاچاقچیان مواد مخدر و سیاستمداران همچنان ادامه دارد و روزنامه نگارانی که جرات پرداختن به این موضوعات یا موضوعات مرتبط را دارند همچنان هدف قتل‌های وحشیانه قرار می‌گیرند. همچنین هیچ یک از قاتلان خبرنگاران در مکزیک مجازات نشده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز اظهار کرد: پنج روزنامه نگار در افغانستان جنگ زده کشته شدند، با اشاره به افزایش حملات هدفمند به کارگران رسانه‌ای در ماه‌های اخیر حتی در حالی که گفتگو‌های صلح بین دولت و طالبان ادامه دارد.

این سازمان همچنین به روند خشونت علیه کارکنان رسانه‌ای که اخبار اعتراضات را  به ویژه در آمریکا  پس از کشته شدن جورج فلویدگزارش دادند  اشاره کرده است.

تعداد کل روزنامه نگاران کشته شده در سال ۲۰۲۰، از ۵۳ نفر خبرنگار کشته شده در سال ۲۰۱۹ کمتر بود. سازمان گزارشگران بدون مرز اسامی ۳۸۷ روزنامه نگار زندانی را فهرست کرد، که تعداد آن‌ها را آمار بالایی از نظر تاریخی خواند. در این گزارش آمده است که چهارده نفر از آن‌ها در رابطه با پوشش بحران ویروس کرونا دستگیر شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار