یک جعبه گیج‌کننده! کراس اوور چیست؟

هم‌اکنون بازار در دستان کراس اوور‌ها بوده و این خودرو‌ها اساساً از نظر فروش برتر از کلاس‌های خودرویی دیگر می‌باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک کراس اوور و یا CUV دقیقاً چیست؟ شاید این سؤال احمقانه به نظر برسد، اما افراد زیادی می‌خواهند پاسخ آن را بدانند.

کراس اوور‌ها تکامل یافته‌ی خودرو‌های کاربردی اسپورت سنتی یا همان SUV‌ها (شاسی بلندها) هستند. همه‌چیز درباره‌ی پلتفرم است. شاسی بلند‌ها اساساً از پلتفرم بدنه روی فریم استفاده می‌کنند و این ساختار اکثراً با پیکاپ تراک‌ها یکسان است.

درحالی‌که کراس اوور‌ها از پلتفرم تک بدنه‌ای سود می‌برند که عموماً با خودرو‌های سدان یا هاچبک به اشتراک گذاشته می‌شود.

یک جعبه گیج‌کننده! کراس اوور چیست؟

به عنوان نتیجه کراس اوور‌ها از نظر طراحی خودرویی کاربردی‌تر هستند، زیرا مزیت‌های اکثر سدان‌ها یا هاچبک‌ها را با اندازه‌ی بزرگ و همان قابلیت‌های پایه‌ی شاسی بلند‌ها ترکیب کرده‌اند.

برای مدتی شاسی بلند‌ها به علت ابعاد بزرگ و موقعیت رانندگی بسیار محبوب بودند. مردم در این خودرو‌ها احساس امنیت می‌کردند و می‌توانستند خانواده و اسباب و وسایل خود را حمل کنند. شاسی بلندهایی، چون جیپ رانگلر و تویوتا لندکروزر قابلیت‌های خارج جاده (آفرود) فوق‌العاده‌ای نیز دارند.

یک جعبه گیج‌کننده! کراس اوور چیست؟

خودروسازان با استفاده از شاسی‌ای که عموماً دارای قوای محرکه بود ساختار بدنه روی فریم را بکار می‌گرفتند و سپس بدنه را روی شاسی قرار می‌دادند؛ اما خودرو‌های استفاده کننده از این ساختار سنگین بودند و هرکسی که یک تراک را می‌راند سریعاً به محدودیت‌های هندلینگی آن پی می‌برد.

یک جعبه گیج‌کننده! کراس اوور چیست؟

علاوه بر این، اضافه وزن خودرو‌ها به این معنی بود که شاسی بلند‌ها مصرف سوخت بالایی داشتند. به عنوان نتیجه خودروسازان ساخت خودرو‌های شاسی‌بلند مانند دارای پلتفرم‌ها و پیشرانه‌های خودرو‌های سدان یا هاچبک را آغاز کردند. این امر به کراس اوور‌ها اجازه‌ی کم‌مصرف بودن و استفاده‌ی آسان را داد.

خودروهایی، چون هوندا CR-V و فورد اسکیپ بر پایه‌ی پلتفرم خودرو‌های سیویک و فوکوس ساخته شده‌اند.

البته استراتژی‌های هماهنگ‌سازی جدید خودروسازان باعث شده تا تعریف کراس اوور‌ها با توجه به پلتفرم‌های استفاده شده همیشه صحیح نباشد. خودروسازان ساختار‌های سبک‌وزن و مدولاری را توسعه داده‌اند که برای طیف وسیعی از محصولات، از هاچبک کامپکت گرفته تا سدان‌ها و کراس اوور‌ها بکار می‌رود. برای مثال فولکس‌واگن از ساختار مدولار خود در هاچبک گلف و همچنین در مدل‌های جدید تیگوان و اطلس استفاده کرده است. ما می‌توانیم به خاطر ابعاد، تیگوان را به عنوان یک کراس اوور و اطلس را یک شاسی‌بلند بنامیم.


بیشتر بخوانید

حتی به علت زیرساخت‌های خودروها، نام‌های استفاده شده برای شاسی بلند‌ها را نیز می‌توانیم کراس اوور بخوانیم. برای مثال فورد اکسپلورر از پلتفرم فورد تاروس قدیمی استفاده می‌کند، اما همان‌گونه که می‌دانید اکسپلورر استایل بدنه و ظرفیت حمل افراد کاملا متفاوتی دارد.

یک جعبه گیج‌کننده! کراس اوور چیست؟

به منظور پیچیده‌تر کردن مطلب باید بگوییم واژه‌ی شاسی‌بلند (SUV) در محاوره به تمامی خودرو‌های بزرگ و بلندقد از جمله کراس اوور‌ها اطلاق می‌شود، تنها به این دلیل ساده که بسیاری از شاسی بلند‌های بدنه روی فریم واقعی دیگر وجود ندارند. امروزه تمامی کراس اوور‌ها را می‌توان به عنوان شاسی‌بلند در نظر گرفت، اما باید گفت همه‌ی شاسی بلند‌ها کراس اوور نیستند (تصور کنید مالک یک جیپ رانگلر در صورت اطلاق نام کراس اوور به آن چقدر عصبانی خواهد شد!). قرارداد نام‌گذاری خودرو‌ها اساساً به مسائل بازاریابی مربوط بوده و تعریف‌های فنی دیگر جایگاه خیلی چشمگیری در نظر خریداران ندارند.

در کل شما می‌توانید از یک کراس اوور انتظار رانندگی مشابه خودرو‌های مرسوم و کاربرد خودرو‌های شاسی‌بلند یا تراک را داشته باشید.

منبع:پدال

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.