در نشست مجریان مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا مطرح شد؛

جمشیدی: تزریق واکسن کرونا به سومین داوطلب هم امروز انجام می‌شود/ محرز: آمادگی ساخت واکسن و کیت‌های تشخیص را داریم

نخستین نشست خبری پس از اجرای فاز اول تست واکسن ایرانی کرونا امروز با حضور مجریان این طرح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری مجریان مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا امروز (سه‌شنبه نهم دی ماه) با حضور مجریان مرحله اول تزریق از جمله سعید نعمتی وزیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، سید حامد حسینی مدیر تیم نظارت بر آزمایش انسانی واکسن کرونا تولید ایران، پیام طبرسی رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، جلیلی مسئول تیم تحقیقاتی واکسن کرونای ایرانی و تقویان مدیرعامل شرکت بیوسان گروه دارویی برکت و ... برگزار شد.

تزریق واکسن فرد سوم همین امروز انجام می‌شود

حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ادامه این نشست اظهار کرد: امروز تست تزریق واکسن ایرانی کرونا را آغاز کردیم. برای فرموله کردن پروسه زیادی طی شد که به هر حال، کار به نتیجه رسید.

وی افزود: همه تست‌ها آزمایش شد. دیروز مجوز تزریق انسانی را از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم.

دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: امروز اولین و دومین تزریق انجام شد، تزریق واکسن فرد سوم همین امروز انجام خواهد شد.

جمشیدی تصریح کرد: مقالات تولید واکسن آماده انتشار است و نتایج انسانی هم منتشر خواهد شد و ما در شرکت بیوسان حداقل واکسن پنتا را تولید می‌کنیم.

وی افزود: واکسن اچ پی وی در حال ورود به بازار است و بزرگترین سایت بیوتکنولوژی در مجموعه دارویی برکت است.

جمشیدی تصریح کرد: انتشار مقالات چارچوبی دارد و ما هم بر اساس آن مقالات را دنبال می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


تولید واکسن در میلیون‌ها دوز در ایران به زودی

همچنین در ادامه این نشست مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ما سال هاست واکسن می‌سازیم. اخیرا تولید داخل واکسن آنفلوآنزا در حال انجام است.

وی افزود: بزرگترین سایت تولید واکسن در ایران همین سایت است. با کمک جوانان متعهد، امیدواریم ساخت واکسن های مختلف را در کشور داشته باشیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ان‌شاءلله ساخت واکسن‌های دیگر در دستور کار است و واکسن در میلیون‌ها دوز در ایران تولید خواهد شد.

محرز تصریح کرد: ما آمادگی ساخت واکسن و کیت‌های تشخیص را داریم.


بیشتر بخوانید


عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا زمانی که مصونیت ایجاد نشود، خیال ما از واکسن راحت نمی‌شود. از ابتدا نمی‌توانیم به همه واکسن بزنیم و باید اولویت بندی کنیم.

محرز تصریح کرد: ۴٠ تا ۵٠ درصد از افراد اگر بدنشان آنتی بادی ترشح کنند و در برابر این واکسن مقاومت نشان دهد، آنگاه می‌توانیم بگوییم ایمنی ایجاد کرده‌ایم و حتی دیگر لازم نیست برای بچه‌های کوچک واکسن تزریق کنیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این واکسن در تست حیوانی بالای ٩٠ درصد ایمنی داده است و امیدواریم در تست انسانی بالای٧٠ درصد ایمنی بدهد و اکنون به پایان ساعت اجرای اولین تست انسانی واکسن ایرانی کرونا نزدیک می‌شویم و در ۴۵ دقیقه اول داوطلب اول شرایط بسیار خوبی دارد.

محرز تصریح کرد: برخی از نتایج اولیه واکسن کرونا در هفته اول مشخص می‌شود، در صورتی که واکسن‌هایی هستند که نتایج آن‌ها در چند هفته و چند ماه مشخص می‌شوند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۴ تا ۶ هفته زمان اثربخشی واکسن کرونا است و باید به آن زمان داد.

وی افزود: ما سال‌ها است واکسن می‌سازیم خیلی از واکسن‌ها متوقف شدند و اکنون تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا نیز در حال انجام است و بزرگترین سایت تولید واکسن در ایران همین سایت است.

محرز گفت: امیدواریم با کمک جوانان متعهد ساخت واکسن‌های مختلف در کشور را پیش رو داشته باشیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: ابهامات بسیاری در زمینه شیوع ویروس انگلیسی کرونا وجود دارد، اما مردم نگران نباشد، چراکه واکسن ایرانی کرونا به گونه‌ای ساخته می‌شود که توانایی مقابله با ویروس‌های جدید را نیز داشته باشد.

محرز تصریح کرد: ویروس انگلیسی نگرانی ندارد و طی یک ماه واکسن جدید تولید می‌شود، لذا لازم است تا ساخته شدن واکسن مراقب باشید و از دورهمی خودداری کنید.

مطالعه بر روی نتایج تزریق واکسن کرونا ٢٨ روز طول می‌کشد

سید حامد حسینی مدیر تیم نظارت بر آزمایش انسانی واکسن کرونا تولید ایران اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی دانشمند این کار را انجام دادند و تشکر ویژه می‌کنم از داوطلبان، چراکه این افراد مجاهد هستند.

وی با بیان اینکه این مطالعه ٢٨ روز طول می‌کشد، افزود: انتظار داریم ٢ ماه این مطالعه به طول بینجامد و اگر همه چیز خوب باشد، برای ادامه فرآیند چند روز صبر می‌کنیم و در کمیته بررسی می‌شود و واکسن کرونا به ۴ نفر تزریق می‌شود تا در فاز اول ۵۶ نفر دریافت کنند.

حسینی تصریح کرد: بعد از موفقیت آمیز بودن تست واکسن کرونای ایرانی بر روی اولین داوطلب، در حال حاضر نفر دوم از معاونان ستاد اجرایی فرمان امام نیز آماده دریافت واکسن کرونای ایرانی است.

وی افزود: انتظار می‌رود در فاز دوم واکسن کرونا بر روی چند صد نفر با تنوع سنی بیشتری تزریق شود.

مدیر تیم نظارت بر آزمایش انسانی واکسن کرونا تولید ایران گفت: در فاز دوم جمعیت‌های چند صد نفری مورد آزمون قرار می‌گیرند و انتظار داریم در اردیبهشت ماه فاز دوم تکمیل شود.

حسینی تصریح کرد: در کمیته‌ای که ایمنی داده‌ها را پژوهش می‌کنند، سازمان غذا و دارو و نهاد‌های زیادی عضو هستند. همچنین ناظر کمیته ملی اخلاق حضور دارند و داده‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. این کمیته‌ مستقل است و با سازنده هیچ رابطه‌ای ندارد و ٧ مرتبه جلسه تشکیل شده و همچنان ادامه  دارد.


بیشتر بخوانید


انجام موفقیت آمیز مطالعات پیش بالینی انسانی

جلیلی مسئول تیم تحقیقاتی واکسن کرونای ایرانی در ادامه این نشست اظهار کرد: تیم تحقیقاتی از فروردین ماه تاکنون زحمات زیادی کشیده‌اند و تولید واکسن ایرانی کرونا به مدد جوانان همین مرز و بوم به طور شبانه روزی انجام شده است.

مسئول تیم تحقیقاتی واکسن کرونای ایرانی گفت: بعد از اینکه ویروس ایزوله شد، تست‌های خالص سازی انجام شد و فرمول مقدماتی بر روی موش‌ها تست شد و همچنین برای تکرار نیز بر روی موش‌ها مجدد تست شد.

جلیلی با بیان اینکه تست حیوانی واکسن کرونا بر روی۶٠ خرگوش، ١۴ خوک هندی و... انجام شد، تصریح کرد: فاز مطالعاتی واکسن کرونا بر روی میمون‌ها ٩٠ درصد اثربخشی داشت و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت همه آزمایش‌ها انجام شد. این واکسن علاوه بر مطمئن بودن دارای اثربخشی خوبی است.

مسئول تیم تحقیقاتی واکسن کرونای ایرانی با بیان اینکه مطالعات پیش بالینی حیوانی مورد تأیید واقع شد، گفت: امروز هم مطالعات پیش بالینی انسانی با موفقیت انجام شد و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

طبرسی: در تولید واکسن با چالش عمده‌ای مواجه نخواهیم بود

همچنین پیام طبرسی رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: خوش بین هستیم و با چالش عمده‌ای مواجه نخواهیم بود و نهاد‌هایی هستند که از چندین طریق بر روی واکسن کرونا نظارت دارند.

تقویان مدیرعامل شرکت بیوسان گروه دارویی برکت اظهار کرد: تشکر می‌کنم از همه افرادی که در تولید واکسن کمک کردند.

مدیرعامل شرکت بیوسان گروه دارویی برکت گفت: ما برای تمام فرآیندها باید نتایج مراحل قبلی را تأیید کنیم.

وی افزود: تست‌های آزمایشگاهی و پیشرفته، تست بر روی حیوانات و ده‌ها هزار تست دیگر نیز برای اجرای فاز انسانی واکسن کرونا انجام شده است و اکنون ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که جرأت مطالعات بالینی انسانی را داریم.

مدیرعامل شرکت بیوسان گروه دارویی برکت گفت: به این نتیجه رسیدیم که بعد از تست بر روی حیوانات کوچک باید این تست را بر روی میمون که شبیه ترین موجود به انسان است، انجام دهیم.

تقویان تصریح کرد: بر اساس قوانین کشوری و بین المللی این اقدامات انجام شد و پروژه به این مرحله از اجرا رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار