خیز شرکت نفت برای تولید فناوری با استفاده از ظرفیت‌های علمی داخلی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس ماموریت‌های تازه‌، با استفاده از ظرفیت‌های علمی، به سازنده فناوری تبدیل خواهیم شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  دومین و آخرین روز از سومین همایش بین المللی دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی امروز با حضور استادان، دانشجویان و مهمانان داخلی و خارجی به صورت مجازی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در این همایش گفت: هدف از برگزاری این نوع همایش‌ها این است که اندیشمندان و متخصصین حوزه نفت از سراسر دنیا، بتوانند دستاورد‌ها و داشته‌های علمی خود را در این حوزه به اشتراک بگذارند که یکی از دستاورد‌های این اشتراک گذاری می‌تواند ارتقاء عالمانه و عاقلانه حوزه تولید باشد.

 ابراهیم طالقانی ادامه داد: نفت از ابتدای کشف تا امروز یک کالای بین المللی بوده است و تجارب و دانش بین المللی موجود می‌تواند در خصوص ارتقاء استاندارد‌های این حوزه راهگشا باشد. وزارت نفت هم تلاش می‌کند رویکرد جدیدی در ماموریت‌های خود بر اساس همکاری نوآورانه با مراکز علمی و پژوهشی داشته باشد.

تلاش وزارت نفت برای بهره‌مندی از ظرفیت مراکز علمی داخلی

او افزود: در مجموعه وزارت نفت ۱۳ شرکت تابعه وجود دارد که در هر ۱۳ شرکت واحد‌های پژوهش و فناوری ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم با ارتباط و همکاری موثر با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی، توسعه فناوری را که در ۱۱ حوزه تعریف کرده‌ایم، بر اساس ظرفیت‌های داخلی پیگیری کنیم.


بیشتر بخوانید


مدیر پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به تعریف چهار طرح بزرگ همکاری با دانشگاه‌های کشور در زمینه اکتشاف، تولید، بهینه سازی مصرف سوخت و ساخت تجهیزات، بیان کرد: ما تا کنون وارد کننده و مصرف کننده فناوری بوده‌ایم، اما امروز بر اساس ماموریت‌های تازه‌ای که تعریف کرده‌ایم می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌های علمی، به سازنده فناوری تبدیل شویم که به همین منظور شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما در قرارداد‌های میدان محور بلند مدت، توسعه ۲۲ میدان خود را در قرارداد‌های ۱۰ ساله به ۱۳ دانشگاه کشور واگذار کرده است.

او، هدف از قرارداد‌های توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی و بین المللی را توسعه فناوری در حوزه نفت دانست و عنوان کرد: در سال‌های گذاشته با حمایت وزارت نفت دانشکده‌های تخصصی نفت در دانشگاه‌های کشور  ایجاد و مدرس و دانشجو جذب شد، و امروز وقت آن است که این دانشکده‌های تخصصی را از آموزش محور به سمت  تولید و توسعه فناوری، سوق دهیم.

در ادامه این همایش پروفسور توحیدی استاد دانشگاه هریت وات اسکاتلند در خصوص «ارتقای اعتباری و اقتصادی تکنیک‌های جلوگیری از پدیده انسداد با هیدارته‌ها» و دکتر رحیم مسعودی عضو شرکت پتروناس مالزی در خصوص «بهترین بهره وری از دارایی‌های هیدورکربنی در یک نمای دینامیک و چالش برانگیز» سخنرانی کردند.

در روز نخست همایش چه گذشت؟

دیروز در نخستین روز از سومین همایش بین المللی دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی هم متخصصان یافته‌های خود را در حوزه انرژی و محیط زیست به اشتراک گذاشتند.

 در بخش افتتاحیه سخنرانانی از دانشگاه‌های مونتان اتریش، نفت و سیستم‌های انرژی هند، نظربایف قزاقستان سخنرانی خود را ارائه کردند.

 پروفسور مارکوس لهنر استاد مهندسی شیمی و فرایند دانشگاه مونتان اتریش سخنرانی خود را درباره تولید متانول بر پایه مواد زیست سازگار و سبز ارائه داد.

دکتر عمویی استاد دانشگاه نظربایف قزاقستان هم آخرین یافته‌های جهانی در خصوص تولید و نشر آئروسل ویروس کووید ۱۹ در محیط‌های آلوده را ارائه کرد.

در ادامه نیز استادان دانشگاه صنعتی بمبئی، دانشگاه صنعتی دهلی، موسسه نفت مالزی، دانشگاه صنعتی مالزی، فرانسه و انگلیس، موسسه ملی ژئوفیزیک هند، دانشگاه نفت نیجریه، و دانشگاه‌های برتر ایران مقالات خود را ارائه کردند.

سومین همایش بین المللی دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی ۸ و ۹ دی به صورت مجازی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

در این همایش دو روزه ۶ کارگاه تخصصی ویژه صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز برگزار شد.

۱۸۰ مقاله از ۱۴ کشور به  این همایش فرستاده شده بود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.