سخنگوی شورای نگهبان:

روند پیگیری ترور سردار سلیمانی با قدرت در حال انجام است/ هر سه قوه روند پرونده را دنبال می‌کنند

کدخدایی گفت: برای روند پیگیری ترور سردار سلیمانی همکاری‌های خوبی در قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مربوط انجام گرفته است.

کدخداییبه گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری اولین رویداد شبیه سازی دادگاه (موت کورت) و کنفرانس بین‌المللی بررسی ابعاد حقوقی سیاسی ترور سردار سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد.

کدخدایی در این نشست با اشاره به فرا رسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: برای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی ‌و یارانش در عراق همکاری‌های خوبی در قوه قضائیه، قوه مقننه، وزارت امور خارجه و مرکز حقوقی ریاست جمهوری انجام گرفته که توسط کارشناسان حقوقی با قدرت در جریان است.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان یک انسان صلح دوست و فردی که به دنبال تامین امنیت بود، می شناسند. او هم به مردم ایران که درگیر سیل بودند کمک کرد و هم به مردم منطقه که درگیر تروریست ها بودند؛ وی جان خود را هم در این راه نثار کرد. او در طول عمر خود هیچ گاه برای تامین امنیت و صلح کوتاهی نکرد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه شهید سلیمانی هیچ گاه برای تامین صلح و امنیت کوتاهی نکرد، افزود: آنچه می توانیم در بحث حقوقی مطرح کنیم این است که شهادت این مرد بزرگ و همراهانش به عنوان جنایتی بود که سران جنایتکار آمریکا آن را مرتکب شدند.


بیشتر بخوانید

پرونده ترور سردار سلیمانی در عراق در آستانه صدور


وی ادامه داد: هر انسان سلیم النفسی جنایت ترور سردار سلیمانی را محکوم می‌کند. امروز همه جهان سردار سلیمانی را می شناسند و همه آن ها به جنایت آمریکا اعتراض کردند. ما در حوزه بین المللی اسنادی داریم که این جنایت را ثابت و محکوم می کند و قوانین حقوق بین الملل نیز آن را تایید می کند.

کدخدایی با بیان اینکه تاکنون قضیه ای مانند ترور سردار سلیمانی در جهان رخ نداده بود، اظهار کرد: در این قضیه مقام رسمی یک کشور که به دعوت یک کشور دیگر در آن کشور حاضر بود توسط مقامات کشور سوم ترور شد. پرونده ترور سردار سلیمانی پرونده ای خاص است که به بررسی ها و پیگیری های خاص حقوقی نیاز دارد. بسیاری از مردم ایران و جهان از روز انجام این ترور معتقد هستند که باید عاملان این جنایت تحت تعقیب قضائی قرار بگیرند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: جنایت مقامات رژیم آمریکا نوعی تروریسم دولتی محسوب می شود که قابلیت پیگیری در محاکم داخلی دارد که بر این اساس مقدمات محاکمه جنایتکاران فراهم شده و موضوع توسط دستگاه قضائی در دست پیگیری است. تعقیب کیفری جنایتکاران نیز توسط محاکم قضائی در دادسرای تهران در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: علاوه بر محاکم داخلی، محاکم کشورِ دوست و برادر عراق نیز صلاحیت پیگیری حقوقی دارد، چون حاکمیت عراق نقض شده و بدون گزارش به مقامات عراقی، این جنایت انجام شده است. ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقض کنوانسیون‌های مختلفی مانند کنوانسیون ژنو و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است؛ در همین راستا هم دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت تشکیل شده تا مراحل حقوقی پیگیری موضوع ترور شهید سلیمانی به سرانجام برسد.

مسئول شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت گفت: محاکم داخلی به موجب قانون ١٣٩٠ که صلاحیت لازم به محاکم داخلی اعطا می کند مجاز هستند که در این گونه موارد ورود کنند. البته قبلاً نیز چنین مواردی داشته ایم و پرونده‌هایی علیه رژیم آمریکا و اقدامات خلاف حقوق بین المللی که مقامات آمریکایی مرتکب شده اند انجام گرفته و احکامی هم صادرشده است. ما علاوه بر قانون ١٣٩٠؛ ۶ قانون دیگر داریم که همه این قوانین اجازه می دهد که دادگاه های داخلی ایران نسبت به جنایتکارانی که مرتکب جنایت شده اند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: دادخواست حقوقی از این جهت در حال طی مراحل قانونی خود است و به دادگاه تقدیم خواهد شد. البته تعقیب کیفری هم یک مراحلی دارد که در دست بررسی است و همکاران ما در دادسرای تهران مشغول بررسی آن ها هستند. تعقیب کیفری معمولا زمان‌بر بوده و نیازمند فراهم شدن مقدماتی است که در آینده نتایج آن نیز مشخص خواهد شد. ما معتقدیم علاوه بر محاکم داخلی، محاکم کشور دوست و برادر عراق هم در این زمینه صلاحیت دارند چون حاکمیت عراق نقض شده است.

کدخدایی گفت: مقامات قضائی در عراق هم مشغول بررسی هایی هستند که به نظر می رسد تا زمانی که نتایج مشخصی به دست نیاوریم از بیان نتایج احتمالی آن خودداری می کنیم. البته همکاری‌های خوبی صورت گرفته و کارهای خوبی با همکاری مقامات قضائی عراق نیز در حال انجام است. این جنایت از نظر بین المللی هم محکوم است و غالب مقامات کشورهای مختلف این جنایت را محکوم کردند و در برخی از مراجع بین المللی همچون گزارش خانم کامالا مطرح کرد در غیر قانونی بودن این ترور گزارش رسمی تقدیم مقامات سازمان ملل شده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که گفته شده بود آمران و عاملان شهادت شهید سلیمانی از ۴۵ به ۴۸ نفر افزایش یافته‌اند، آیا این تعداد فقط آمریکایی هستند؟، خاطرنشان کرد: البته عاملان و آمران اصلی از قبیل آقای «ترامپ» یا «پمپئو» و همه مقامات عالی رژیم آمریکا که در این جنایت نقش داشته‌اند، خودشان اعتراف کرده‌اند؛ در بخش‌های دیگر هم آنهایی‌که در حوزه عملیاتیِ پایین‌تر، افراد زیادی از برخی از کشور‌ها که در فراهم کردن این اقدام تروریستی دخالت و حضور داشته‌اند، شناسایی شده‌اند.

کدخدایی با بیان اینکه بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ شاید این امکان وجود داشته باشد که ترامپ و سران رژیم آمریکا هم تحت تعقیب قرار بگیرند، افزود: البته دادخواست رژیم آمریکا نیز تهیه شده و در حال طی مراحل نهایی است و به محض نهایی شدن، تحویل دادگاه خواهد شد. آمران و عاملان اصلی از جمله ترامپ و پمپئو خودشان اعتراف به این جنایت کرده‌اند، اما غیر از این افراد، عاملان دیگری از این ترور از برخی کشورهای دیگر نیز شناسایی شده‌اند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت تاکید کرد: کشورهای مختلفی در فراهم کردن عملیات ترور شهید سلیمانی دخیل بوده اند و مردم از ما توقع دارند که این موارد نیز پیگیری شود که حتما پیگیری می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار