"مرد میدان" اقتصاد/

چه کسی مسیر تجارت با سوریه را باز کرد؟

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه گفت: ایجاد امنیت در مرز‌های سوریه راهی را برای تجار ایرانی و حضور در این کشور برای رشد اقتصادمان باز کرد.

کیوان کاشفی رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در تجارت ایران با کشور‌های منطقه، اظهار کرد: بیشتر مردم در جامعه نقش نظامی و ژنرالی این بزرگوار را در کشور دیده اند و دستاورد‌هایی از قبیل ایجاد امنیت در منطقه بیشتر نقش‌های تجاری وی برای آحاد مردم نمایان شده است.

وی افزود: پس از سقوط صدام حسین یک فرصت بسیار مناسبی برای ایران به وجود آمد تا بتواند از بازار‌های بین المللی و مرزی این کشور به منظور گسترش تجارت خارجی استفاده کند که این مهم بدون حضور حاج قاسم در عرصه‌ تجارت میسر نمی‌شد. تلاش‌های او در این زمینه اغلب برای ایجاد بستر‌های تجاری بود.
بیشتر بخوانید

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه بیان کرد: ارتباط تجاری در آن زمان با کشور عراق کار ساده‌ای نبود، چرا که اقلیم‌های زیادی با عقایدی متفاوت نسبت به یکدیگر در این کشور وجود داشتند که کار را برای این موضوع سخت می‌کرد، اما حاج قاسم قبل از ورود بخش اقتصادی کشور در زمینه تجارت با عراق، این بستر را فراهم کرده بود.
 
 
کاشفی ادامه داد: یکی از نکات مثبت حاج قاسم در انجام این گونه امور، گروه‌های تحت فرمان و زیر مجموعه ایشان بودند که با نظم و انضباط قابل توجهی تمام دستورات را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: در نتیجه انجام امور تجاری با عراق شکل گرفت و بعد از آغاز تجارت نیز در صورتی که در هر بخشی با مشکل روبه رو می‌شدیم و قابل حل توسط عوامل نبود، مشکل را به ایشان منتقل می‌کردیم و سریعا نسبت به حل آن اقدام می‌کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه ابراز کرد: همان طور که مشاهده می‌کنیم در حال حاضر عراق بزرگ‌ترین هدف صادراتی برای محصولات ایرانی محسوب می‌شود و سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام می‌گیرد.

کاشفی مطرح کرد: به لطف حاج قاسم از حدود دو سال گذشته که در کشور سوریه امنیت برقرار شده همچنین به دلیل ارادت خاصی که مسئولان اجرایی این کشور با حاج قاسم دارند، تجارت خارجی بین این کشور و ایران به وجود آمده و سال به سال در حال توسعه است.

حضور حاج قاسم سلیمانی در جلسات مدیریتی برای تسهیل روابط ایران و سوریه

وی عنوان کرد: از زمانی که نا امنی‌ها از سوریه به لطف حاج قاسم ریشه کن شد، در جلسات مشترک اتاق مشترک ایران و روسیه حضور پیدا می‌کرد و رهنمود‌های لازم را به ما گوش زد می‌کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه افزود: حاج قاسم در تمام جنگ‌ها در سوریه با فرمانده‌ها و سربازان این کشور هم رزم بودند و هم اکنون که هم رزمان حاج قاسم متوجه حضور کمیسیون و گروه‌های ایرانی در سوریه می‌شوند، احترام قائل شده و یاد این عزیز را زنده می‌کنند.

کاشفی بیان کرد: باب‌های تجاری که حاج قاسم برای ما تجار باز کردند بسیار ارزشمند است چرا که حجم تجارت و درآمد‌هایی که برای هر دو کشور حاصل می‌شود به دلیل تلاش‌های جهادی وی و به نوعی مدیون او هستیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه زیر ساخت‌های اصلی برای تجارت با سوریه به لطف حاج قاسم فراهم شدند، اما امروز نبود او بیشتر از هر زمانی در زمینه تجارت احساس می‌شود چرا حل مشکلات پیش رو و برداشت سد‌های راه تجارت بدون حاج قاسم بسیار سخت است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کالا‌های صادراتی ایرانی به سوریه از مرز‌های عراق عبور می‌کنند که در این خصوص با مشکلات غیر منتظره مواجه می‌شویم در جای خالی حاج قاسم را در هنگام مواجه با این مشکلات شدیدتر احساس می‌کنیم.

کاشفی تصریح کرد: به دلیل امنیت و ثابتی که به کمک حاج قاسم در کشور سوریه به وجود آمده، شهروندان این کشور یاد و خاطره این عزیز را از یاد نخواهند برد و پیشرفت فعلی شان را مدیون او هستند.

خاطره شب کریسمس رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه از تاثیر حاج قاسم بر روابط اقتصادی

وی افزود: در یکی از سفر‌ها که به اتفاق حاج قاسم برای گسترش روابط تجاری به حلب سفر کرده بودیم شب کریسمس به این شهر رسیدیم و شهروندان برای جشن سال نو میلادی آماده شده بودند، پس از ورود به شهر درخواست کردیم که حضار سوری به مراسم خود برسند، اما قبول نکردند و گفتند که به دلیل حضور حاج قاسم در این مراسم جلسه را لغو نخواهند کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در پایان ابراز کرد: وجود همچین شخصیتی که هر کاری انجام می‌دهد جهت منافع ملی است و به دنبال ایجاد آرامش و امنیت در کشور و منطقه، همچنین حافظ منابع ملی است قطعا می‌تواند در هر زمینه‌ای تاثیر گذار واقع شود.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار