وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

ظرفیت ذخیره کالای اساسی در بندر امام(ره) قابل رقابت با بنادر مهم دنیا

اسلامی گفت:ظرفیت ذخیره و نگهداری کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) رشد خوبی داشته و قابل رقابت با بنادر مهم دنیا است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ١٨پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری که به ارزش ١۵ هزار و ٧٨٨ میلیارد ریال در زمینه‌های ایجاد ارزش افزوده، صنایع تبدیلی، ارتقای ظرفیت بندری و ایمنی انجام شد، اظهار داشت: برای تأمین اعتبار پروژه هایی که امروز عملیات اجرایی آنها شروع می شود، حدود ۲هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که نیمی از آن توسط دولت و مابقی توسط بخش خصوصی انجام شده است.
 
وی افزود: سیاست جاری دولت ایجاد ظرفیت صنعتی و تولیدی در بنادر برای تولید بار، افزایش آن و صادرات است؛ همچنین بخش دیگری از سیاست‌ها، پذیرش برای تخلیه و بارگیری به ویژه برای موادغذایی و دانه‌های روغنی با هدف امنیت و سلامت غذایی بیشتر و تسریع در تخلیه و بارگیری است.
 
اسلامی درباره پروژه احداث پایانه مکانیزه غلات شماره ٣ بندرامام (ره) بیان داشت: در یکی از پروژه ها حدود ۴۸۰ هزار تن ظرفیت سیلوی غله طراحی شده که ۲۴۰ هزار تن آن امروز افتتاح و مابقی در فاز بعدی افتتاح می شود، این پروژه به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت‌های انبار غلات کشور محسوب می شود که در دنیا قابل رقابت است.
 
وی در تبیین اهمیت سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی  خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در زنجیره تأمین که هم توان تولید داخل و هم صادرات را داشته باشد بدون آنکه ضایعاتی از خود به جای گذارد هم اکنون در بندر امام(ره)  ایجاد شده است.
 
اسلامی با اشاره به لایروبی کانال دسترسی خور موسی، تصریح کرد: لایروبی خورموسی اهمیت بسیار زیادی دارد است؛ لذا عملیات اجرایی این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز می شود تا کشتی ها با تناژ بالا بتوانند در این آبراه حرکت کنند. 
 
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: تعمیرات اساسی اسکله‌ها و ایجاد اسکله‌های ایمن و توسعه انبارها برای پشتیبانی از نیاز مردم جزو برنامه‌های دولت است به هرترتیب بندر امام(ره) سهم بزرگی در جابه جایی کالاهای اساسی دارد و هم اکنون حدود ۳ میلیون تن کالای اساسی در این بندر در حال تخلیه و بارگیری است و یا در انبارها وجود دارد.

رشد چشمگیر توسعه زیربناها، روبناها و تجهیزات بندر

 
در ادامه این برنامه محمد راستاد با اشاره به اهمیت پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری که امروز در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) به بهره‌برداری رسید و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد، تصریح کرد: بندر امام خمینی(ره) یکی از بنادر مهم در زمینه تأمین کالاهای اساسی کشور است و یکی از اقدامات مهم و راهبردی این است که بتوانیم استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری را در این بندر افزایش دهیم تا اضمن افزایش بهره‌وری در عملیات، سهم قیمت تمام شده را در کالاهای اساسی به حداقل برسانیم.
 
وی افزود: پروژه‌های امروز در راستای توسعه زیربناها، روبناها و تجهیزات بندر انجام شده است، تا بتوانیم شرایط و کیفیت مناسب‌تری را در بندر امام(ره) از نظر تخلیه و بارگیری انواع کالاها؛ مخصوصا کالای اساسی داشته باشیم.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص رشد ارزش افزوده در بندر امام(ره) ، بیان داشت: رویکرد دیگری که در این بندر شکل گرفته و روزانه در حال توسعه است؛ افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه نگهداری کالاها و فعالیت‌های دارای ارزش افزوده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار