چگونه دست جیب‌بر‌های فضای مجازی را کوتاه کنیم؟

 جذابیت دنیای پیچیده فضای مجازی و گستردگی پهنای اینترنت، خطرات خود را دارد و چنانچه در نبرد نابرابر انسان و این فضای درهم تنیده، ناشیانه عمل کنیم بطور قطع از قربانیان دنیای مجازی خواهیم بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش روز افزون فناوری‌های نوین، به طبع کلاهبرداران سایبری به دنبال نفوذ بیشتر به اطلاعات کاربران هستند و با وجود پیشرفت در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری، شیادان فضای مجازی راهی برای نفوذ به دنیای پیچیده اطلاعات باز کرده و به دنبال ناآگاهی طعمه‌ها به راحتی قربانیان خود را به دام می‌اندازند.

با توجه به اینکه یکی از جرائم مهم سایبری فیشینگ یا همان کلاهبرداری مالی اینترنتی است، اما همچنان فیشینگ بالاترین جرائم سایبری به شمار می‌رود در واقع کلاهبرداران با طراحی صفحات جعلی موسوم به فیشینگ به عنوان یک فرد مهاجم و حمله کننده برای دستیابی به اطلاعات حساس از جمله نام کاربری، رمز عبور، شماره و رمز کارت بانکی دست می‌یابند.


بیشتربخوانید


جعل و دستکاری پیوند‌های آدرس صفحات اینترنتی، گریز از فیلترها، فیشینگ تلفنی و جعل وبگاه از روش‌های فیشینگ است. پلیس توصیه می‌کند که بهترین روش مقابله با فیشینگ این است که کاربران هنگام ورود به درگاه‌ها و صفحات پرداخت بانکی حتما به آدرس اینترنتی توجه ویژه داشته باشند و کاربران بر روی لینک‌های دریافتی در ایمیل، پیامک و سایر موارد مشکوک با عناوین مختلف مانند ثبت نام کارت سوخت، موارد قطع یارانه‌ها و دریافت سبد کالا کلیک نکنند.

یکی از راه‌هایی که منجر به کاهش این نوع از جرم سایبری می‌شود، فعال کردن رمز دوم پویا است که به خوبی جواب داده و منجر به کاهش جرائم سایبری در حوزه فیشینگ شده است با این حال همواره به شهروندان توصیه می‌شود که مراقب پیامک‌ها و سایت‌های جعلی درباره دریافت رمز دوم بانکی باشند.

با توجه به اینکه رمز دوم یکبار مصرف برای همه تراکنش‌های بدون استفاده از کارت به صورت اجباری اجرایی شده است، اما مجرمان سایبری بیکار ننشسته و دست به کار شده‌اند و اقدام به طراحی سایت‌های جعلی در قالب ارائه رمز دوم پویا کرده اند و یا اینکه در فضای پیچیده اینترنت کاربران را به صفحات جعلی هدایت کرده اند.

در یکی از این روش ها، مجرمان از طریق ارسال پیامک عنوان می‌کنند که جهت دریافت رمز دوم پویا به سایت ramzepooya.com مراجعه و اطلاعات خود را وارد کنند در حالی که سایت معرفی شده یک سایت جعلی و فیشینگ است بنابراین بار‌ها گفته شده که شهروندان مراقب پیامک و سایت‌های جعلی درباره دریافت رمز دوم بانکی باشند.

فعال‌سازی رمز یکبار مصرف در راستای مقابله با فیشینگ و ارتقاء امنیت تراکنش‌های بانکی انجام شده است و شهروندان باید برای تراکنش‌های بی‌نیاز از کارت بانکی از جمله خرید شارژ، پرداخت قبوض و غیره، اقدام به دریافت رمز پویا (یک بار مصرف) کنند این در حالی است که سرویس رمز دوم یکبار مصرف کاملا رایگان است و هموطنان به منظور دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود به صورت حضوری به بانک صادرکننده کارت مراجعه می‌کنند و نباید به لینک‌های دریافتی که از طریق پیامک‌های ناشناس ارسال می‌شود به هیچ عنوان اعتماد کرد، زیرا هرگونه لینک در پیامک‌ها که مشتری را به صفحات ساختگی بانک مرکزی و سایر بانک‌ها هدایت می‌کند، فیشینگ به‌همراه دارد، از این رو توجه به نشانی سایت هر بانک و مراجعه مستقیم به آن ضروری است.

راه اندازی رمز پویا در کاهش جرائم سایبری فیشینگ بسیار تاثیر گذار بوده است، اما همان طور که گفته شد، مجرمان با هر گونه پیشرفتی در حوزه پیشگیری از جرائم خود را بروز کرده و راهی برای کلاهبرداری پیدا می‌کنند. با دقت در درج آدرس و لینک‌های بانک‌ها و سایت‌های خرید و فروش، مجرمان نمی‌توانند به هیچ عنوان شما را به سمت درگاه‌های جعلی هدایت کنند و در این زمینه ناکام خواهند ماند.

کاهش فیشینگ با رمز پویا

همان گون که سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی اعلام کرد:با اجرای سرویس رمز دوم پویا در کشور، میزان جرایم حوزه فیشینگ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است چرا که حدود ۸۰ درصد از پرونده‌های سایبری کشور مربوط به جرائم اقتصادی و مالی بوده که جرم برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب با شگرد فیشینگ با بیش از ۶۵ درصد بیشترین میزان جرایم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قابل توجه صفحات فیشینگ و همچنین روند رو به رشد جرایم این حوزه طی چند سال اخیر، در راستای پیشگیری وضعی جرایم، راه اندازی سرویس رمز دوم پویا (OTP) در خرید‌های اینترنتی در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا ناجا اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و انجام اقدامات زیرساختی در حوزه استانداردسازی خدمات غیرحضوری بانکی و پیاده سازی اصلاحات لازم در درگاه‌ها و بستر‌های پرداخت الکترونیکی، طی برنامه ریزی‌های انجام شده طرح مذکور به صورت کامل به اجرا در آمد و استفاده از رمز دوم پویا در تراکنش‌های غیرحضوری بالای یک میلیون ریال الزامی شد.

سردار مجید گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در فرآیند قبلی یعنی استفاده از رمز‌های ایستا وجود داشت انتقال وجوه سرقتی بین حساب‌های مختلف بدون اطلاع مالکان این حساب‌ها و در نتیجه مسدود شدن حساب شهروندان در نقاط مختلف کشور بود که با اجرای طرح مذکور، این مشکل نیز به صورت کامل رفع شد و به صفر رسیده است.

رئیس پلیس فتا ناجا ابراز امیدواری کرد: با استمرار همکاری‌ها با مجموعه بانک مرکزی و بهبود فرآیند‌ها و انجام اصلاحات تکمیلی در این سرویس همانند تایید دو مرحله‌ای پرداخت و درج مبلغ تراکنش و درگاه مربوطه در پیامک‌های ارسالی حاوی رمز پویا، شاهد ارتقای هر چه بیشتر امنیت کاربران و استفاده ایمن‌تر از سرویس‌های بانکداری الکترونیک خواهیم بود.

اجرای طرح یکسان سازی محتوای پیامک رمز پویا

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی با اجرای طرح "یکسان‌سازی ساختار و محتوای پیامک رمز دوم پویا" خبر داد.

وی گفت:رمز دوم پویا در زمینه جلوگیری از سوءاستفاده مجرمان از حساب‌های بانکی می‌تواند کمک شایانی به شهروندان کند و اختیار عمل را از مجرمان بگیرد، بر این اساس ضروری است تا شهروندان که از تراکنش‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، با فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف توسط بانک عامل خود از رمز دوم پویا از طریق برنامه کاربردی یا پیامک استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه از اجرای طرح افزایش ضریب امنیت پیامک‌های رمز دوم پویا خبر داد و گفت: در این طرح ساختار و محتوای پیامک رمز دوم پویا در شبکه بانکی کشور یکسان سازی شده است.

وی افزود: از این به بعد در پیامک رمز یک بار مصرف درخواست شده از سوی شهروندان، علت تراکنش، مبلغ تراکنش و رمز دوم پویا همزمان برای کاربر ارسال خواهد شد.

سرهنگ رجبی عنوان کرد: کاربران با دقت در اطلاعات دریافت شده و تطبیق آن با تراکنش در حال انجام می‌توانند مطمئن شوند که تراکنش آن‌ها واقعی است و هیچ مجرمی از اطلاعات حساب بانکی آن‌ها در یک تراکنش مجرمانه استفاده نمی‌کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در فرآیند قبلی یعنی استفاده از رمز‌های ایستا وجود داشت انتقال وجوه سرقتی بین حساب‌های مختلف بدون اطلاع مالکان این حساب‌ها و در نتیجه مسدود شدن حساب شهروندان در نقاط مختلف کشور بود که با اجرای طرح مذکور، این مشکل نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

این مقام انتظامی در توصیه به شهروندان خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید رمز دوم پویا را در اختیار سایر افراد قرار دهند؛ برخی کلاهبرداران با شگرد مسابقات تلفنی و واریز جوایز، ضمن دریافت اطلاعات کارت بانکی از مردم، نسبت به خرید و انتقال وجه مبالغی با کارت شهروندان اقدام می‌کنند و در ادامه رمز دوم پویا برای افراد پیامک می‌شود و این رمز را از فرد مورد نظر درخواست می‌کنند که ارائه آن باعث می‌شود تا کلاهبرداران نسبت به برداشت وجه به راحتی اقدام کنند.

جولان شیادان در فضای سایبری و غفلت شهروندان

با وجود همکاری پلیس فتا و بانک مرکزی برای ایجاد رمز دوم پویا و دو مرحله‌ای شدن پیامک‌های برداشت از حساب ها، همچنان شیادان در فضای مجازی جولان می‌دهند و جلوتر از امنیت فضای مجازی حرکت می‌کنند.

اخیرا خبر‌های بسیاری در زمینه برداشت غیر مجاز از حساب بانکی افراد با عنوان فیشینگ شنیده می‌شود به گونه‌ای که شهروندان با وجود فعال کردن رمز پویا با ورود به درگاه‌های جعلی بانکی در قالب شارژ شماره همراه، فروش شارژ نیم‌بهاء، ثبت‌نام سهام عدالت و آگهی دروغین فروش در سایت‌های دیوار و شیپور به دام شیادان افتاده و مبالغی از حساب بانکی آن‌ها برداشت شده است این در حالی است که پلیس فتا به کرات هشدار داده است هنگام ورود به درگاه‌ها و صفحات پرداخت بانکی حتما به آدرس اینترنتی توجه ویژه داشته و مراقب درگاه‌های جعلی باشید.

اخیرا باند چهار نفره‌ای که اقدام به ساخت و انتشار لینک‌های جعلی صفحات متعدد با موضوعات مختلف کرده بودند، دستگیر شدند. اعضای این باند مجرمانه با هدایت کاربران متقاضی به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی، اطلاعات حساب هموطنان را کپی و در ادامه به شیوه‌های مختلف موجودی حساب مالباختگان تبدیل به ارز دیجیتال و ذخیره در حساب ارزی و روش‌های دیگر، تمام وجوه موجود در این حساب‌ها را به سرقت می‌بردند.

کارشناسان سایبری پلیس فتا با استفاده از روش‌های علمی و آزمایشگاهی دقیق، هویت متهمان و محل سکونت آن‌ها را مورد شناسایی قرار دادند و با هماهنگی مراجع قضائی در چند مرحله عملیات پلیسی منسجم و هماهنگ، یکی از متهمان در استان بوشهر و سه نفر دیگر در یکی از استان‌های همجوار دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شدند.

متهمان دستگیر شده همگی در یک کانال تلگرامی عضو بودند که از این طریق بایکدیگر آشنا شده بودند و تا زمان دستگیری از هویت واقعی همدیگر مطلع نبوده و دیدار و ملاقات حضوری نداشته‌اند. اکثر اعضای این باند که متأسفانه اکثریت آن‌ها افراد نوجوان و جوان و فاقد سابقه کیفری قبلی بودند، در منزل و به‌دور از چشم والدین مرتکب جرایم سایبری می‌شدند.

فیشینگ با عنوان ریجستری تلفن همراه

در پرونده دیگری شیادان در شگردی جدید با ارسال پیامکی با موضوع رجیستر تلفن همراه، آن‌ها را به سایت‌ها و درگاه‌های فیشینگ هدایت کرده و سپس از آن‌ها اخاذی می‌کردند. این مجرمان ضمن ارسال پیامکی با محتوای «تلفن همراه شما رجیستر نشده است، جهت جلوگیری از مسدودی و ثبت به سایت زیر وارد شوید»، از شهروندان می‌خواهند وارد سایتی به نام رجیستری گوشی تلفن همراه با آدرس اینترنتی جعلی شوند.

این سایت مانند رجیستری گوشی تلفن همراه (همتا) شبیه‌سازی شده بود و ابتدا برای ورود به سایت سریال گوشی تلفن همراه را از کاربر دریافت می‌کرد. مجرمان سایبری با این ترفند به راحتی افراد را برای ورود به درگاه‌های جعلی تشویق کرده و با سرقت اطلاعات بانکی شهروندان حساب آن‌ها را خالی می‌کردند.

دستگیری فیشینگ کاران حرفه‌ای

چندی پیش خبری با عنوان دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای پایتخت در رسانه‌ها منعکس شد. این متهم با طراحی درگاه‌های جعلی بانکی، اقدام به برداشت بیش از سه میلیارد ریال از حساب بانکی کاربران کرده بود.

در بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس فتا مشخص شد مالباختگان برای ورود به اینترنت بانک یکی از بانک‌های کشور از طریق جستجو در موتور جستجوگر گوگل و بدون توجه به آدرس URL صحیح بانک مورد نظر، به درگاه اینترنت بانک جعلی هدایت شده اند و پس از سرقت اطلاعات بانکی آن‌ها از حسابشان مبالغی به صورت غیر مجاز برداشت شده است.

با اقدامات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی متهم به هویت معلوم مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مراجع قضایی طی یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر شد.

با توجه به اسناد و مدارکی که در روند رسیدگی به پرونده به‌دست آمده است، متهم به ساخت درگاه‌های جعلی فیشینگ با عنوان اینترنت بانک اعتراف کرده و اظهار داشته که با این روش اطلاعات حساب بانکی افراد زیادی را سرقت کرده است.

این در حالی است که باید شهرندان بدانند در صورتی که نام بانک و سامانه بانکداری خود را در گوگل جستجو می‌کنند، علاوه بر لیست نتایج به آدرس سایت نیز دقت داشته باشند و از صحت آن اطمینان پیدا کنند.

فیشینگ فروش فیلم‌های پرده‌ای و انتقال پول به حساب کارتن خواب‌ها

اخیرا پلیس از انهدام باند سارقان اینترنتی و دستگیری هفت نفر که با ایجاد درگاه جعلی بانک (فشینیگ) اقدام به سرقت از کارت‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر در سراسر کشور کرده بودند، خبر داد.

با رصد اطلاعات پلیس ب فردی که با ایجاد گروهی در یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی اقدام به فعالیت مجرمانه و سرقت اینترنتی می‌کرد، مواجه شدند. متهم با ایجاد درگاه جعلی بانک (فیشینگ) با ترفند دانلود فیلم‌های اکران شده بر روی پرده سینما به اطلاعات بانکی کاربران که بیشتر از قشر جوانان و نوجوانان بودند دست یافته، سپس اقدام به انتقال و سرقت مبلغی از کارت می‌کرد.

متهمان با طراحی درگاه‌های پرداخت جعلی بانکی از طریق تبلیغات فریبنده تحت عناوین دانلود فیلم روی پرده سینما، فروش شارژ ارزان قیمت و ... در شبکه‌های اجتماعی افراد را ترغیب و تشویق به ورود به این درگاه‌های پرداخت جعلی می‌کردند و پس از سرقت اطلاعات بانکی اقدام به برداشت وجه از حساب افراد می‌کردند.

متهمان با هدف فرار از تبعات قانونی و شناسائی پس از انجام جرم، اقدام به دریافت کارت بانکی افراد کارتن خواب و بلامکان در قبال پرداخت مبالغی می‌کردند و مبالغ سرقتی و وجوه نامشروع حاصل از اعمال مجرمانه خود را به این حساب‌ها انتقال می‌دادند. در نهایت محل تردد متهمان شناسایی شد و هفت نفر از اعضای این باند حرفه‌ای که اقدام به فیشینگ (طراحی درگاه جعلی بانکی)، کرده بودند دستگیر شدند.

در فرایند رسیدگی به این پرونده و با توجه به اسناد و مدارک، مشخص شد از بیش از ۷۰۰ مالباخته در سراسر کشور سرقت انجام شده است. متهمان با مراجعه به پمپ بنزین‌های سطح شهر وجوه سرقتی داخل کارت را در ساعت نیمه شب و به طوری که شناسایی نشوند، به پول نقد تبدیل کرده در بازرسی‌های اولیه از منزل متهم بیش از ۶۲۰ میلیون ریال وجه نقد به همراه تعداد زیادی کارت بانکی و تجهیزات مربوطه کشف شده است.

پلیس توصیه می‌کند در صورتی که شهروندان کارت بانکی، شماره خطوط تلفن همراه و امثال این موارد را اجاره بدهند و برای اعمال مجرمانه مورد استفاده قرار بگیرد جرم محسوب می‌شود و مسئولیت قضائی آن متوجه مالکان است، همچنین فروشندگان باید توجه داشته باشند به هیچ عنوان از پرداخت وجه نقد به افرادی که نمی‌شناسند، خودداری کنند.

فیشینگ با عنوان خرید شارژ ارزان قیمت

در پرونده دیگری تحت عنوان فیشینگ خرید شارژ ارزان قیمت، متهم از طریق یک تبلیغ دروغین تحت عنوان شارژ ارزان قیمت، اقدام به درج اطلاعات بانکی در درگاه جعلی کرده بود. با انجام تحقیقات گسترده و استفاده از روش‌های فنی، پلیس فتا توانست صاحب درگاه جعلی و متهم اصلی را مورد شناسایی قرار داده و با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر و به پلیس فتا انتقال دهد.

متهم در ابتدا منکر جرم ارتکابی شد، اما پس از مواجه شدن با ادله دیجیتال و مستندات لب به اعتراف گشود و انگیزه خود را کسب مال عنوان کرد؛ وی در نهایت به همراه پرونده برای ادامه رسیدگی به دادسرای مبارزه به جرایم رایانه‌ای تحویل داده شد.

مجرمان فضای مجازی همواره راه‌هایی را برای اعمال مجرمانه خود می‌یابند، یکی از روش‌های رایج بزهکاران فضای مجازی ساخت لینک‌ها و صفحاتی تحت عنوان فیشینگ است که فرد سودجو با ترغیب کاربران تحت عناوین مختلف مثل شارژ ارزان و تبلیغات دروغین اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

به توصیه پلیس، چنانچه اقدام به خرید اینترنتی شارژ سیم کارت‌های تلفن همراه می‌کنید، حتما از هویت فروشگاه و گردانندگان آن اطمینان حاصل کرده و در هنگام ورود اطلاعات کارت و حساب بانکی، ملاحظات امنیتی لازم را رعایت کنید.

برای ورود به اینترنت بانک از سرچ در موتور‌های جستجوگر اجتناب کنید

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و کشف پرونده با موضوع برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب شهروندان خبر داد و از همطنان خواست برای ورود به اینترنت بانک از سرچ در موتور‌های جستجوگر اجتناب کنند.

وی تاکید کرد: برای ورود به اینترنت بانک خود حتی المقدور از سرچ در موتور‌های جستجوگر خودداری کنند و حتما از صحت آدرس وارد شده اطمینان حاصل کنید و به نتایج موتور‌های جستجوگر اکتفا نکنند. با مراجعه و شکایت فردی به پلیس فتا مبنی بر برداشت غیرمجاز مبلغ ۹۵۰ میلیون ریال از حساب بانکی اش، تشکیل پرونده موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاکی در اظهاراتش عنوان کرد قصد انتقال وجه از اینترنت بانک خود را داشتم که با جستجو در موتور جستجوگر گوگل نام اینترنت بانک را جستجو کردم و وارد سایت شدم، عملیات بانکی خود را انجام دادم، اما با پیام تراکنش شما ناموفق بود مواجه شدم و پس از دقایقی متوجه کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز مبلغ مجموعا ۹۵۰ میلیون ریال از حساب شدم.

گودرزی افزود: تحقیقات اولیه برای واکاوی زوایای پنهان پرونده آغاز شد و کارشناسان پلیس فتا با بکارگیری فنون سایبری موفق به شناسایی مجرم و دستیابی به اطلاعات هویتی وی شده و متوجه شدند سارق با ایجاد یک سایت شبیه اینترنت بانک اصلی مورد نظر اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی متقاضیان می‌کند.

این مقام مسئول گفت: پس از احراز هویت متهم برای پلیس و جمع آوری مستندات مجرمانه، این شیاد سایبری در فضای مجازی مورد شناسایی قرار گرفت و طی هماهنگی با مراجع قضایی مجرم در محل اختفای خود در یکی از محله‌های جنوبی پایتخت دستگیر شد و به همراه تجهیزات الکترونیکی به پلیس فتا انتقال داده شد.

سرهنگ گودرزی افزود: متهم در تحقیقات به عمل آمده در مواجهه با ادله و مستندات کشف شده به جرم خود اقرار کرد و بیان داشت با استفاده از وب سایتی مشابه اینترنت بانک اصلی اقدام به کلاهبرداری از بیش از ۵۰ نفر از شهروندان کرده است.

کشف ۵۰ فقره کلاهبرداری در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ همچنین از دستگیری فردی که با ساخت درگاه جعلی از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کرد، خبر داد و گفت: متهم به ۵۰ فقره کلاهبرداری معترف شد. مردی ۳۸ ساله ساکن غرب تهران به پلیس فتا مراجعه و اظهار کرد، مبلغ ۹۵۰ میلیون ریال از حساب بانکی اش سرقت شده که با تشکیل پرونده تیمی از ماموران پلیس فتا مسئولیت پرونده را به عهده گرفتند.

گودرزی اضافه کرد: شاکی در خصوص نحوه سرقت اظهار کرد، قصد انتقال وجه از اینترنت بانکم را داشتم که در موتور جستجوگر گوگل نام اینترنت بانک را جستجو کردم و وارد سایت شدم، عملیات بانکی خود را انجام دادم، اما با پیام تراکنش شما ناموفق بو مواجه و پس از دقایقی متوجه کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز مبلغ ۹۵۰ میلیون ریال از حساب بانکی ام شدم.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به اینکه در رصد‌های اطلاعاتی در فضای سایبری هویت و مخفیگاه متهم در حوالی یکی از محله‌های جنوب تهران شناسایی شد، افزود: با هماهنگی‌های قضائی تیمی از کارآگاهان به مخفیگاه متهم اعزام و موفق شدند در یک عملیات پلیسی وی را دستگیر کنند و در بررسی از مخفیگاهش تعدادی تجهیزات الکترونیکی کشف کردند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم ضمن اقرار به جرم ارتکابی، در تحقیقات پلیسی به ۵۰ فقره کلاهبرداری و سرقت داده‌های کاربران فضای مجازی معترف شد.

سرهنگ گودرزی با اشاره به اینکه کشف جزئیات سایر جرایم ارتکابی متهم ادامه دارد، افزود: برای ورود به اینترنت بانک حتی المقدور از جستجو در موتور‌های جستجوگر خودداری کنید و حتما از صحت آدرس وارد شده اطمینان حاصل کنید و به نتایج موتور‌های جستجوگر اکتفا نکنید. شهروندان همچنان می‌توانند هرگونه مورد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir به صورت آنلاین با کارشناسان ما در میان بگذاند.

موتور جستجوگر گوگل قربانگاه استفاده کنندگان اینترنت بانک است و از آنجا که همواره خطر افشای اطلاعات بانکی شهروندان به دلیل عدم آگاهی برخی از آن‌ها در شناسایی درگاه‌های جعلی وجود دارد، لازم است شهروندان ضمن جدی گرفتن هشدار‌های پلیس فتا از آخرین شگرد‌های متهمان و توصیه‌های پیشگیرانه که به صورت روزانه منتشر و نکات ساده و کلیدی آموزش داده می‌شود را جدی بگیرند. برای جلوگیری از فیشینگ تنها یک راه ساده وجود دارد و آن این است که شهروندان آدرس درگاه بانکی و سایت‌های مورد نظر خود را دقیق در موتور جستجوی گوگل وارد کنند تا وارد صفحات جعلی نشوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار