افزایش خطر ابتلا به اختلالات ذهنی در مردان با مصرف شکر

محققان می‌گویند مصرف شکر عوارض جبران ناپذیری برای بدن دارد و خطر ابتلا به اختلالات ذهنی را در مردان افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هلث آنلاین، شکر یکی از مواد غذایی پرکالری و مضر است که بسیاری از متخصصان تغذیه همواره بر کاهش مصرف آن تاکید دارند. تحقیقات متعدد زیان‌هایی که مصرف شکر برای بدن دارد را تایید کرده است.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان می‌دهد افزایش مصرف شکر می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات ذهنی در مردان را افزایش دهد. همچنین زیاده روی در مصرف شکر امکان بازگشت اختلالات ذهنی گذشته در هر دو جنس مردان و زنان را افزایش می‌دهد.

یافته‌های تحقیقات در سال ۲۰۱۹ حاکی از آن است که مصرف چربی‌های اشباع شده و شکر در افراد بالای ۶۰ سال می‌تواند خطر ابتلا به استرس شدید را تشدید کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند مصرف غذا‌های شیرین می‌تواند باعث تضعیف بدن در برابر پاسخ به استرس شود. مصرف شکر سطح ترشح هورمون کورتیزول که باعث ایجاد استرس و نگرانی است را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، افراد در زمان استرس به مصرف شکر معتاد می‌شوند. همین اعتیاد به شکر می‌تواند باعث افزایش وزن و بیماری‌های مرتبط با چاقی شود.

شکر

از سوی دیگر، تحقیقات متعدد ارتباط مستقیم میان رژیم غذایی حاوی شکر فراوان با افسردگی را ثابت کرده است. زیاده روی در مصرف شکر باعث برهم خوردن تعادل میان مواد شیمیایی ترشح شده در مغز می‌شود. این عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز می‌تواند منجر به افسردگی و یا در برخی موارد ابتلا به اختلالات روانی شود.

تحقیقات در سال ۲۰۱۷ نشان داده است مصرف شکر بیش از حد در رژیم غذایی (بیش از ۶۷ گرم در روز) می‌تواند طی ۵ سال خطر ابتلا به بیماری افسردگی را ۲۳ درصد افزایش دهد.

متخصصان تغذیه تاکید دارند باید افراد تا جایی که امکان دارد قند و شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنند. می‌توانید به جای این مواد، از میوه‌ها و خشکبار شیرین استفاده کنید. انجیر، خرما، کشمش و نیز میوه‌های خشک شده بهترین جایگزین‌ها برای شکر در تمامی رده‌های سنی است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار