روایتی از زندگی مردم و کمبود روغن در بازارهای خوزستان/ آیا مشکل به زودی رفع می شود؟

نزدیک به ۲ ماه می‌شود که بازارهای خوزستان با کمبود روغن خوراکی مواجه است، در حالی که عده‌ای از نبود این کالای اساسی می‌نالند، برخی دیگر از احتکار‌های خانگی خود می‌گویند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، «روغن نداریم»، جمله‌ای است که این روز‌ها سر در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌بینیم، موضوعی که اگرچه انتظار می‌رفت همانند بسیاری از دیگر مسائل پس از گذشت مدتی از تب و تاب آن کاسته شود، اما کماکان با قوت ادامه دارد.

«شما روغن سهم خود را دریافت کردید، لطفا مجددا مراجعه نکنید»، این هم جمله‌ی دیگری است که در فروشگاه‌ها به برخی از افراد که برای چندمین بار متوالی برای خرید روغن مراجعه می‌کنند، گفته می‌شود.

وضعیت در برخی مکان‌ها از این هم بدتر است؛ وقتی که مردم متوجه شوند جایی روغن دارد، صف می‌کشند و نوبتی برای خرید وارد می‌شوند. اتفاقاتی که در همین حین رخ می‌دهد نیز به شدت جالب توجه است؛ از گیس و گیس کشی زنان بر سر خرید این کالای اساسی تا عوض کردن پوشش و زرنگی عده‌ای برای خرید چند باره؛ موضوعی که به شدت نگران کننده و تاسف بار است.

به نقل از یک فروشنده در خوزستان که هنگام هجوم مردم برای خرید روغن در آنجا حضور داشته است؛ قفسه‌های فروشگاه در مدت زمان اندکی تهی از روغن گشته و شهروندان از راه‌های مختلف دستکم تا ۵ عدد خریداری می‌کنند. برخی از افراد همراه با اعضای خانواده خود آمده و هر کدام یک روغن می‌خرند، حتی در مواردی، لباس را عوض می‌کنند تا قابل تشخیص نباشند!

خرید روغن از فروشگاه

احتکار خانگی روغن «بلای جان» بازار است

یک شاهد عینی دیگر می‌گوید، زمانی که پس از یک ماه برای به دست آوردن روغن به یک فروشگاه مراجعه کرد، با خیل جمعیت مواجه شد که برای خرید انتظار می‌کشند. وقتی که در فروشگاه بازگشایی شد، میان برخی افراد جنجال و کشمکش به وجود آمد؛ یکی از زنان با تندی به زن دیگر توپید که «همین حالا بدون چادر و ماسک روغن خریدی و حالا با مانتو قصد خرید دوباره روغن داری، من به تو این حق را نمی‌دهم!»

پیش‌تر عبدالرحمان ناصریان معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما احتکار‌های خانگی روغن را «بلای جان» بازار خوانده بود و از کشف و ضبط بیش از ۴۰۰ کارتون روغن در منازل شهروندان خوزستان پرده برداشت.

او همچنین این اقدام را موجب «شعله ور‌تر شدن آتش کمبود محصولات» در بازار عنوان کرد و افزود: کار‌های مشابه و از این دست به ایجاد تنش در بازار می‌انجامد، زیرا میزان مصرف روغن خوراکی در خوزستان طی ۲۴ روز گذشته معادل ۶ ماه بوده است.

هجوم مردم برای خرید روغن در یک فروشگاه

نقش شرکت‌های تولید کننده در ماجرای کمبود روغن خوراکی

ناصریان همچنین پیش‌تر کارخانجات تولید کننده روغن را در کمبود روغن دخیل می‌دانست، اما حالا با رد این مسئله و در توضیح صحبت‌های گذشته خود گفت: زمانی که مسئله سود و دخالت شرکت‌های تولید کننده روغن در کمبود این کالای اساسی مطرح شد، آن‌ها به دلیل اختصاص نیافتن ارز دولتی برای واردات روغن خام، از خارج کردن آن امتناع می‌ورزیدند، اما هم اکنون سهمیه‌ای ندارند که بخواهند آن را خارج و تولید نمایند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان اظهار داشت: ماجرای کمبود روغن کشوری است و فقط مربوط به استان ما نیست، هم اکنون با کسری روغن خام مواجه هستیم و از طرف دیگر سهمیه به صورت کشوری مشخص می‌شود و تعیین آن در اختیار مسئولین استانی نیست؛ حتی یک و نیم برابر بیشتر از سهمیه‌ی تولیدات خوزستان جذب، از سهمیه آزاد کارخانجات استفاده و به شرکت‌های تولیدی تزریق شد.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی در خصوص احتکار‌های خانگی با بیان اینکه در این مورد هیچ وظیفه‌ای ندارند، تصریح کرد: برای هر خانواده ۴ نفره، یک عدد روغن نیز برای چند هفته کفایت می‌کند و به همین دلیل نیز، محدودیت‌هایی برای فروش روغن از طرف وزارت صمت وضع شد و تنظیم بازار نیز فروش ۳ عدد روغن را مصوب کرد؛ زیرا در صورتی که دست فروشندگان برای فروش این کالای اساسی باز باشد، با کمبود گسترده تری مواجه خواهیم شد.

تصویری از یک روغن

در تلاش برای رفع مشکل کمبود روغن هستیم

عبدالرحمان ناصریان اذعان داشت: فروش هر گونه کالا در کنار روغن نیز ممنوع بوده و تحت عنوان فروش اجباری شناخته می‌شود که غیر قانونی است.

او ادامه داد: معلوم نیست چه زمانی مسئله کمبود روغن خوراکی رفع شود، اما هم اکنون در تلاش هستیم تا هر چه سریع‌تر مسئله حل گردد و تصمیم تنظیم بازار کشور به سمتی برود که بتواند مشکلات را رفع نماید.

ایجاد مشکل در کسب و کار‌ها با کمبود روغن

برای بررسی بیشتر موضوع کمبود روغن تصمیم گرفتم تا به یکی از فروشگاه‌های نزدیک به محله خود رفته و مسئله را به صورت میدانی دنبال کنم. محمد کشاورز یکی از شهروندان خوزستان که مدت‌ها است به ساخت سوسیس و کالباس خانگی اشتغال دارد، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طی ۲ سال گذشته تا این حد در شغل خود با بحران مواجه نشده بودم، روغن اساس کار من؛ و نبود آن به منزله نابودی کسب و کارم است.

خرید روغن حلب از فروشگاه

با دیدن صف خرید روغن «عذاب وجدان» می گیرم

در همین حال خانواده‌ای را می‌بینم که از هر کدام از اجناس خوراکی به تعداد زیاد، خریداری می‌کنند. ۲۰ عدد رب گوجه فرنگی، ده‌ها کنسرو نخود فرنگی، لوبیا چیتی، خوراک بادمجان و تن ماهی؛ سپس نزد فروشنده آمده و تقاضا می‌کنند که یک کارتون روغن به آن‌ها بدهد که با مخالفت مواجه می‌شوند.

به سراغ آن‌ها رفته و سوال می‌کنم که چرا همه‌ی اجناس را تعداد زیاد می‌خرند؟ یکی از اعضای خانواده به نام مهرنوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همیشه همین کار را انجام می‌دهیم و اجناس را معمولا در زیر زمین و برای مدت طولانی در زیر زمین نگه داری می‌نماییم تا مجبور نباشیم، «تند تند» برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه کنیم.

وقتی در خصوص روغن و نگه داری در زیر زمین از آن‌ها سوال می‌کنم، ابتدا طفره رفته، سپس اذعان می‌کنند که نزدیک به ۱۰ کارتون روغن در خانه دارند و می‌ترسند تمام شود. رضوانی می‌گوید؛ گرچه از این اقدام خود پشیمانم و وقتی صف خرید روغن را می‌بینم، «عذاب وجدان» می‌گیرم، اما از سوی دیگر ترس دارم که روغن در خانه خودم تمام شود و دیگر نتوانم آن را تامین کنم.

تجمع مردم برای خرید روغن

شروع توزیع روغن خوراکی در خوزستان با نظارت صمت

امیرحسین نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان پیش‌تر از توزیع گسترده روغن خوراکی در سطح استان خوزستان تحت نظارت نهاد زیر نظر خود خبر داد و گفت: این اقدام که به ۲ صورت مویرگی و پخش میان فروشگاه‌های بزرگ انجام می‌شود، سهمیه روغن خوراکی خرده فروشان را تا ۳ برابر و فروشگاه‌های بزرگ را تا ۱۰ برابر افزایش ‌می‌دهد که مشکلات در این زمینه باید عملا از بین بروند.

او همچنین نیاز سالیانه خانوار، صنایع و اصناف به روغن خوراکی را ۸ هزار تن و نیاز روزانه را ۲۷۰ تن عنوان کرد و افزود: از چهارشنبه هفته پیش تاکنون روزانه بیش از ۳۰۰ تن روغن در سرتاسر بازار خوزستان توزیع شد و تا رفع کامل این کمبود نیز ادامه خواهد داشت.

کشور ما سالیان سال است که تحت شدید‌ترین تحریم‌های غرب قرار دارد و برای تامین بسیاری از مواد اولیه و حتی دارو و غذا نیز در تنگنا است. آنچه باعث تاسف و تاثر در این شرایط می‌گردد، احتکار‌های خانگی از سوی برخی افراد و دمیدن در این آتش کمبود است. گرچه همچنان نیز کور سوی امیدی وجود دارد که با پخش گسترده روغن با نظارت صمت، آتش سردی بر این گرماگرم خرید روغن ریخته شود.

تصویری از روغن ها در قفسه فروشگاه ها

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

برچسب ها: صمت ، خوزستان ، کمبود روغن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سینا منصوری
۱۲:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
تو اهواز تو خونه بعضی از مردم پر از روغنه با چند برابر قیمت هم به مردم بدبخت می فروشند
مردم هم انگار که نه انگار چقدر گرونه همه هجوم میارن میخرن!
مسئولین کمک کنم این مشکل برطرف بشه