طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ مجلسی به سبک رستورانی

در مطلب زیر طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ همراه با فوت‌وفن درست کردن زرشک و ته‌چینی شدن ته‌دیگ آن آموزش داده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زرشک‌پلو با مرغ یکی از غذا‌های سنتی و خوشمزه‌ای است که مهمان همیشگی سفره مجالس و مراسم ما ایرانی‌هاست.

تهیه این غذای خوشمزه آن‌چنان هم سخت نیست، اما آماده کردن آن به سبک و سیاق رستورانی و حرفه‌ای فوت‌وفن‌های خاص خودش را دارد که در این دستورالعمل آن‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی را با تمام فوت‌وفن‌های آن به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه زرشک‌پلو با مرغ

برنج؛ چهار پیمانه
سینه و ران مرغ؛ چهار تکه
پیاز؛ یک عدد
نمک؛ یک قاشق چای‌خوری
سیر؛ دو حبه
رب گوجه‌فرنگی؛ دو قاشق غذاخوری
زردچوبه؛ یک قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده غلیظ؛ پنج قاشق غذاخوری
آبلیمو؛ یک قاشق غذاخوری
زرشک؛ یک پیمانه
شکر؛ دو تا سه قاشق غذاخوری
خلال پسته؛ ۱۰۰ گرم
کره پاستوریزه؛ ۵۰ گرم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ مجلسی به سبک رستورانی

► مرحله اول

تهیه یک زرشک‌پلو با مرغ مجلسی مانند پلو ماهیچه مجلسی یا مرصع‌پلو مجلسی کمی زمان‌بر است، اما طعم بی‌نظیر این غذا ارزش آن را دارد تا وقت خود را صرف آن کنید. برای آماده کردن یک زرشک پلوی مجلسی و خوشمزه درست مانند زرشک‌پلو با مرغ پرتقالی ابتدا باید مرغ‌ها را سرخ کنید. تکه‌های مرغ را خوب بشویید و سپس به تمام سطح مرغ نمک بزنید. یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و با سه قاشق غذاخوری روغن مرغ‌ها را سرخ کنید.

► مرحله دوم

مرغ‌های سرخ‌شده را داخل یک بشقاب قرار دهید. سپس سیر و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و داخل قابلمه با کمی زردچوبه و روغن تفت دهید. رب گوجه‌فرنگی، نمک، آبلیمو و فلفل را هم اضافه کنید. مواد را چند دقیقه تفت دهید تا رب گوجه‌فرنگی هم سرخ شود.

► مرحله سوم

مرغ‌های سرخ شده را درون قابلمه حاوی سس بچینید و با استفاده از یک ملاقه سس را روی آن‌ها بریزید تا حسابی به خوردشان برود. سه تا چهار لیوان آب هم اضافه کنید. در قابلمه را ببندید تا سس به جوش بیاد. سپس شعله را کم کنید تا مرغ‌ها کاملا پخته شوند و مقداری سس ته قابلمه باقی بماند. وقتی غذا آماده شد، مقداری زعفران دم‌کرده روی مرغ‌ها بریزید و بعد از پنج دقیقه شعله را خاموش کنید.

► مرحله چهارم

برنج آبکشی را مثل همیشه درست کنید. زرشک‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. سپس آبکش کنید و با مقداری کره و شکر تفت دهید. پس از این که زرشک سرخ شد، یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید. به اندازه چهار تا پنج قاشق از برنج را داخل یک کاسه بریزید. سپس مخلوط زرشک و زعفران را با مقداری مغز پسته به کاسه اضافه کنید و هم بزنید. برنج سفید را داخل دیس بکشید. سپس با مخلوط برنج زعفرانی تزیین و در کنار مرغ سرو کنید. زرشک پلو با مرغ مجلسی شما آماده است.


بیشتر بخوانید

فوت‌وفن زرشک پلو مرغ رستورانی و نذری و طرز تهیه ته دیگ ته‌چینی

► یک روش دیگر برای پخت زرشک پلو مجلسی رستورانی به این ترتیب است: تکه‌های مرغ را با پیاز فراوان و زعفران دم کرده آب‌پز کنید. در یک ماهیتابه روغن بریزید، کمی زردچوبه و ادویه و دو حبه سیر خلال شده اضافه کنید و تفت دهید. در مرحله بعد برای تهیه سس مرغ، دو قاشق غذا رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. مقداری از آب مرغ را روی سس گوجه بریزید و بگذارید چند قل بخورد. حالا تکه‌های مرغ را به سس اضافه کنید و یا مرغ را در ظرف مورد نظرتان بچینید و مقداری از سس را روی مرغ‌ها بریزید.

طرز تهیه زرشک پلو برای دو نفر یا ۱۰ نفر یا ۳۰ نفر و ۱۰۰ نفر و حتی بیشتر هم دقیقا به همین ترتیب است.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج هم بسیار مرسوم است. اواسط پخت مرغ چند تکه هویج به آب آن اضافه کنید و سپس هویج‌ها را همراه با مرغ تفت دهید.

بعضی‌ها هم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش‌ریش یا مخلوط را می‌پسندند که شبیه همین دستور است. با این تفاوت که بعد از پخت مرغ آن را به قطعات دلخواه ریش‌ریش و بعد از تفت دادن با سس، آن‌ها را با پلو سرو یا با آن مخلوط می‌کنند.

برای داشتن یک زرشک پلو مرغ خانگی و رستورانی خوشمزه باید از زرشک تازه و خوشرنگ استفاده کنید.

► طرز تهیه زرشک برای زرشک پلو هم به این ترتیب است:

در یک ماهیتابه کمی کره بریزید، وقتی کره آب شد زرشک‌ها را اضافه کنید. کمی تفت دهید و سپس مقداری شکر اضافه کنید. برای این‌که شکر داخل زرشک‌ها گوله نشود به محض این‌که شکر را ریختید قبل از حل شدن و کاراملی شدن شکر سریع با زرشک‌ها هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی را با ته دیگ ته‌چینی هم می‌توانید سرو کنید. برای این کار باید برنج را بدون مرغ و به صورت ته‌چین درست کنید. به این ترتیب زرشک پلو هم حسابی تزیین می‌شود.

برای داشتن این ته‌دیگ ته‌چینی کافی است که سه یا چهار قاشق غذاخوری ماست چکیده با دو کفگیر برنج آبکش شده و مقداری زعفران غلیظ مخلوط کنید (مقدار زعفران در حدی باشد که مواد کاملا رنگ بگیرند) کف قابلمه روغن بریزید و برنج مخلوط را کف قابلمه بریزید. سپس بقیه برنج آبکش را هم روی مواد بریزید تا دم بکشد. موقع سرو غذابرنج را بکشید به ته‌دیگ که رسیدید قابلمه را داخل یک سینی برگردانید و با قیچی آشپزخانه برش بزنید.

نوش جان!

منبع:همشهری آنلاین

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار