خبر ساخت پردازنده های جدید بر روی تراشه های 3nm توسط هوآوی صحت ندارد

بر خلاف شایعات منتشر شده شرکت هوآوی تا پایان سال ۲۰۲۱ قادر به قرار دادن پردازنده های کایرین ۹۰۱۰ بر روی تراشه های 3nm نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شایعات حاکی از آن هستند که شرکت هوآوی در مرحله نهایی توسعه پردازنده‌های خود قرار دارد. طبق این شایعات ابرقدرت فناوری چین سعی دارد پردازنده‌های جدید را بر روی تراشه‌های 3nm نصب کند.

در حالی که شایعات از موفقیت شرکت هوآوی در پیاده‌سازی این روش خبر می‌دهند اما باید گفت قرارگیری پردازنده‌ای مانند کایرین ۹۰۱۰ بر روی تراشه‌های 3nm بسیار دشوار است و یک هدف بزرگ برای آینده شرکت‌های فناوری به حساب می‌آید. این اقدام بیشتر به عنوان یک هدف طولانی مدت شناخته می‌شود و امکان اجرای آن تا پایان سال جاری تقریبا غیر ممکن است.

در مقابل شرکت TSMC اظهار داشته که تولید پردازنده‌های کایرین بر روی تراشه‌های 3nm را تا انتهای سال ۲۰۲۲ به مرحله نهایی می‌رساند. با توجه به دسترسی‌ها و قابلیت‌های شرکت TSMC و محدودیت‌های هوآوی، احتمال موفقیت TSMC در اجرا و پیاده‌سازی این هدف بیشتر است.

تراشه‌های N3 شرکت TSMC


بیشتر بخوانید


تراشه‌های N3 شرکت TSMC

طبق اطلاعات منتشر شده شرکت TSMC تراشه‌های 3nm بسیار قدرتمندی تولید می‌کند و نام آن‌ها را نیز N3 گذاشته است. تراشه‌های N3 تراکم ترانزیستور را ۷۰ درصد افزایش می‌دهند که عدد بسیار قابل توجهی به حساب می‌آید. در حال حاضر تراشه‌های مدرن بیش از ۱۰ میلیارد ترانزیستور را در خود جای می‌دهند و تراشه‌های N3 می‌توانند قدرت تراشه‌ها را از این فراتر ببرند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که تراشه‌های 3nm با پردازنده‌های کایرین ۹۰۱۰ می‌توانند ۲۵ الی ۳۰ درصد از مصرف انرژی را کاهش دهند و همچنین ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش کیفیت پردازش را داشته باشند. با این وجود باید گفت این پیش‌بینی‌ها به صورت خیلی ساده بیان شده‌اند و احتمال بهتر بودن پردازنده‌ها در زمان عرضه نهایی بسیار بالا است. گفتنی است؛ در حال حاضر توانایی هوآوی برای تولید تراشه‌های قدرتمند مذکور تا پایان سال ۲۰۲۱ غیر واقعی به نظر می‌رسد. ساخت چنین پردازنده‌هایی فناوری پیشرفته‌ و زمان زیادی نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.