نقطه قوت صنعت بیمه در سال ۹۹ از نگاه مدیرعامل شرکت بیمه کوثر

سال مالی ۹۸ برای شرکت بیمه کوثر سرشار از دستاورد و موفقیت بود که ذکر تک تک آنها در چند سطر قابل بازتاب نیست.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال مالی ۹۸ برای شرکت بیمه کوثر سرشار از دستاورد و موفقیت بود که ذکر تک تک آنها در چند سطر قابل بازتاب نیست. فروش ۲ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومانی، قرار گرفتن در میان ۴۰ شرکت برتر نزد بورس و فرابورس ایران، قرار گرفتن در میان یکصد شرکت برتر کشور برای سومین سال متوالی و تحقق بیش از ۲۴۵ میلیارد تومان سود خالص تنها بخشی از موفقیت‌های کوثر است. مجید مشعلچی فیروزآبادی به عنوان مدیرعامل این شرکت یکی از عوامل اصلی این موفقیت‌ها به شمار می‌رود چرا که با حضور او در این شرکت تحول‌های چشمگیری در آن رقم خورد. او طی گفت‌وگویی به تشریح دستاوردهای این شرکت در سال گذشته پرداخت و به سوالاتی درباره عملکرد بازار سرمایه و صنعت بیمه در سال جاری پاسخ داد. مشعلچی معتقد است:«مهم‌ترین و نخستین نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری، رویکرد مثبت بازار سرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای است». در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

بیمه کوثر سال مالی ۹۸ را چگونه گذراند و چه دستاوردهایی داشت؟

در سال گذشته بیمه کوثر توانست مهم‌ترین سرمایه و دارایی خود را که اعتبار و اعتماد مشتریان است، بیش از پیش حفظ کند که این موضوع به تنهایی بزرگ‌ترین دستاورد، افتخار و موفقیت‌ شرکت به شمار می‌آید. اما اگر بخواهم در قالب اعداد و ارقام صحبت کنم باید بگویم که در سال گذشته با رشد ۵۷ درصدی حق‌بیمه تولیدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، از رقم ۱۵ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال به فروش ۲۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریالی دست یافتیم. همچنین با کاهش چهار واحدی نسبت خسارت در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ (از ۵۹ به ۵۵ درصد)، با ۲ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال سود خالص (۴۱ درصد رشد نسبت به سال ۹۷) و به دنبال آن رشد ارزش سهام شرکت، توانستیم به انتخاب سازمان بورس و اوراق بهادار در ردیف ۴۰ شرکت برتر نزد بورس و فرابورس ایران قرار بگیریم.

همچنین سال ۹۸ برای سومین سال متوالی در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران قرار گرفتیم و با حفظ ترکیب فروش و سطح توانگری مالی شرکت برای چهارمین سال پیاپی موفق شدیم خدمات‌مان را در سراسر کشور از نظر کمی و کیفی ارتقا دهیم. مضاف بر این، اعتمادسازی و ایجاد ارتباط دوسویه و تعامل مثبت با کاربران شبکه‌های اجتماعی، حضور موثر در بخش‌های مختلف بیمه‌های زندگی و غیرزندگی، دریافت مجوز قبولی اتکایی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کاهش ۴۱ درصدی مطالبات راکد و ۴۰ درصدی واریزی‌های نامشخص، افزایش ۶۰ درصدی سرمایه بیمه کوثر از محل سود انباشته و اندوخته از اهم دستارودهای شرکت در سال گذشته بوده است.

آغاز اجرای طرح نظام جامع بیمه اختیاری کارکنان، راه‌اندازی سامانه استعلام کسر اقساط بیمه‌شدگان کوثر برای تسریع و تسهیل در ارائه خدمات و افزایش رضایت‌ بیمه‌شدگان و پاسخگویی در کمترین زمان ممکن، بهره‌برداری از سامانه مناقصات بیمه کوثر به منظور افزایش رضایت شبکه فروش برای نخستین‌بار در صنعت بیمه، طراحی سایت پشتیبان اطلاعات شرکت مطابق با استانداردهای دفاع سایبری، راه‌اندازی میز خدمت شرکت بیمه کوثر در دفاتر پلیس+۱۰ به‌منظور افزایش ارائه خدمت در سراسر کشور، دریافت مجوز فعالیت در منطقه آزاد ارس، کسب جایزه مسابقه ملی تجربه‌های موفق ارتقای عملکرد و بهره‌وری در دهمین جشنواره ملی بهره‌وری، کسب عنوان روابط‌عمومی برتر صنعت بیمه در رشته‌های ارتباط با رسانه و امور تبلیغاتی، راه‌اندازی سامانه مدیریت کسب تجربه مشتری (CEM) برای نخستین‌بار در صنعت بیمه به‌منظور جلب اعتماد مشتریان، راه‌اندازی باشگاه مشتریان بیمه کوثر با هدف افزایش رضایت بیمه‌شدگان و مشتریان وفادار و افتتاح ۶ شعبه جدید بیمه‌ای از دیگر دستاوردهای بیمه کوثر در سال ۹۸ بوده است.

نقطه قوت صنعت بیمه در سال ۹۹ از نگاه مدیرعامل شرکت بیمه کوث

در سال ۹۸، ضمن تمدید جدیدترین نسخه‌های گواهینامه‌های ایزو 10015، 10002 و 10004، موفق به صدور بیمه‌نامه بدنه هوشمند سفر «مرکوری» به عنوان طرح انحصاری بیمه کوثر در ارائه برخط بیمه بدنه اتومبیل شدیم. رونــمایی از ســامانه خدمــات برخط، راه‌اندازی اتاق هدایت و راهبری بیمه کوثر، رونمایی از سامانه نظارت درمان و بهره‌برداری از مرکز عملیات و کنترل شبکه بیمه کوثر نیز در سال گذشته به سرانجام رسید. ضمن اینکه با توجه به اهمیت موضوع آموزش و رشد و اعتلای مهارت‌های کارکنان شرکت در سال گذشته در مجموع ۲۰۰ هزار نفر‌ساعت

دوره آموزشی در قالب ۱۷۰ دوره در رشته‌های

مختلف فنی، عمومی و مدیریتی برای تمامی کارکنان و نمایندگان سراسر کشور و همچنین ششمین همایش مدیریت ریسک و بیمه برگزار شد. این موفقیت‌ها و دستاوردهای دیگر حاصل همدلی، وجدان کاری، مهارت و توان بالای کارکنان این شرکت، نمایندگان و اعتماد ذی‌نفعان است.

کمی درباره مجمع سالانه شرکت بیمه کوثر که در تیر امسال برگزار شد، توضیح دهید.

در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بیمه کوثر که برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال قبل برگزار شد، به ازای هر سهم با احتساب سرمایه ۳ هزار و ۵۲۸ میلیارد ریالی، ۴۵۰ ریال سود نقدی مصوب شد. در جریان برگزاری این مجمع که به صورت برخط نیز از طریق تارنمای شرکت برای همگان قابل تماشا بود، زمان‌بندی پرداخت سود سهام‌داران شرکت مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ اعلام شد.

یک شرکت بورسی چه وظایفی در قبال سهام‌دارانش دارد و باید چگونه در تحقق آنها گام بردارد؟

حقوق ناشی از مالكیت سهام متعدد و در مواد مختلف قانون تجارت نیز به آنها اشاره شده است. این حقوق شامل حق سهیم شدن در سود، حق تقدم در خرید سهام جدید و حق سهیم شدن در دارایی شركت است. البته حقوق مالی متفرقه‌ای نیز وجود دارد كه از جمله آنها می‌توان به حق مخالفت با افزایش تعهدات بدون رضایت سهام‌دار اشاره کرد. حق سهیم شدن در سود شركت نیز یكی از اهداف خریداران سهام شركت‌هاست که این میزان سود نیز در مجمع عمومی عادی سالانه شركت‌ها تعیین می‌شود.

از آنجایی كه سهام‌داران یك شركت خواهان حفظ حقوق و موقعیت خود در شركت هستند، انتظار دارند در هنگام افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید از سوی شركت، نسبت به سایر خریداران اولویت داشته باشند؛ به همین دلیل شركت ابتدا به سهام‌داران قبلی خود پیشنهاد فروش سهام می‌كند. آنها نیز در استفاده از این حق یا صرف نظر كردن از آن مختار هستند، اما از آنجایی كه قیمت پیشنهادی فروش سهام شركت، با قیمت بازار سهام متفاوت است، سهام‌داران معمولا از این حق تقدم استفاده می‌كنند.

نقطه قوت صنعت بیمه در سال ۹۹ از نگاه مدیرعامل شرکت بیمه کوث

سهام‌داران یك شركت به دلیل داشتن مالکیت سهام، حقوق غیرمالی نیز دارند که به حق رای، حق انتقال سهام و حق اطلاع تقسیم می‌شود. بدیهی‌ترین حق سهام‌داران شركت، حق رای است؛ سهام‌دار با استفاده از این حق در مجامع عمومی، در امور شركت همچون انتخاب اعضای هیات‌مدیره و بازرسان شركت، تغییر سرمایه، تقسیم سود، تغییر اساسنامه، انحلال شركت و دیگر موارد مشاركت می‌كند.

آیا سازمان بورس اوراق بهادار و قوانین آن به گونه‌ای تعریف شده است که از منافع شرکت‌های بورسی و سهام‌داران‌شان حراست کند؟ چه نقیصه‌ها و کمبودهای قانونی در آن وجود دارد؟

فلسفه وجودی سازمان بورس اوراق بهادار ایجاد بازاری منصفانه، کارا و شفاف با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان به‌منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذی‌نفعان است و بر اساس ماده «۲»

قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین هدف این سازمان نیز، ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و نظارت بر حسن اجرای قانون یادشده در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

اگر نگاهی به ماموریت و اهداف کلان این سازمان بیندازیم متوجه می‌شویم که سازمان بورس در رسیدن به اهدافی همچون ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی، به‌کارگیری مقررات و رویه‌های موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهام‌داران، توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فناوری اطلاعات و نیز تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فناوری و فرآیندهای به‌روز و کارآمد تا اندازه زیادی موفق عمل کرده است، اما در بخش توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهام‌داری در کشور، رعایت اصول پاسخ‌گویی و شفافیت در همکاری‌ها و تعامل‌ با ذی‌نفعان نتوانسته به موفقیت ۱۰۰ درصدی دست یابد.

با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، فکر می‌کنید سال مالی ۹۹ برای شرکت‌های بیمه‌ای حاضر در بورس چگونه خواهد بود؟

مهم‌ترین و نخستین نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری، رویکرد مثبت بازار سرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای است. خوشبختانه امسال برخلاف سنوات قبل که ارزش بازار سهام شرکت‌های بیمه از ارزش واقعی آنها کمتر بود، سهام این گروه با اقبال بازار مواجه و به ارزش ذاتی و واقعی خود نزدیک شده که این، اتفاق مبارکی برای شرکت‌های بیمه‌ای است.

نقطه قوت صنعت بیمه در سال ۹۹ از نگاه مدیرعامل شرکت بیمه کوث

گرایش مردم به بیمه‌ها، ارتقای فرهنگ بیمه و تغییر نگرش مردم درباره صنعت بیمه (ناشی از حوادث رخ‌داده در سال‌های ۹۷ و ۹۸) نیز، نقطه قوت دیگر صنعت بیمه در سال جاری است و به نظر می‌رسد تا سال ۱۴۰۰، ضریب نفوذ بیمه‌ها به‌ویژه در رشته بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. با وجود این نقاط قوت، همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کلان کشور می‌تواند هزینه‌های درمانی را در شرکت‌های بیمه افزایش دهد، بنابراین به نظر می‌رسد که سودآوری شرکت‌های بیمه در سال ۹۹ با تحول خاصی مواجه نشود و در بهترین حالت، سودهای سال ۹۸ در سال جاری نیز تکرار شود.

بیمه کوثر در سال مالی ۹۹ به عنوان یک شرکت بورسی، چه برنامه‌ها و طرح‌هایی برای ارتقای جایگاه خود در این بازار دارد؟

شرکت ما در سال ۹۹ شروعی درخشان و باورنکردنی داشت به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم در طی سال،

یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود از محـــل ســـرمایه‌گذاری‌ها محقق شـود. همچنین طبـــــق برنامه‌های مشخص‌شده، امسال یک سرمایه‌گذاری مجدد انجام و سعی خواهد شد در یک افق بلندمدت، ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد. تمام سعی ما این است که در سال ۱۴۰۰ نیز از محل انباشته، افزایش سرمایه داشته باشیم تا منافع حداکثری سهام‌داران حفظ شود.

در نهایت اگر سخن ناگفته‌ای باقی‌مانده است، بفرمایید.

بیمه کوثر همواره دو کلیدواژه سودآوری و افزایش میزان رضایت مشتریان و ذی‌نفعان را به عنوان هدف خود مد نظر دارد و تمام فعالیت‌های شرکت برای دستیابی به این دو مهم است. از این رو امیدواریم با یاری پروردگار و به نام مقدس کوثر بتوانیم با تحقق این اهداف که خود خدمت به خلق‌ا... است، در محضر حضرت باری‌تعالی سربلند باشیم.

 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، بیمه کوثر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار