اجرای طرح‌های آبخیزداری در چهارمحال وبختیاری شتاب گرفته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری امسال در ۳۳ حوضه و در قالب ۳۴۰ طرح در دست اجرا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به عنوان یک عامل تجدید شونده و زیرساخت توسعه در استان و حوضه‌های آبخیز اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبخیزداری امسال در ۳۳ حوضه و در قالب ۳۴۰ طرح در دست اجراست.

او با اشاره به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی در مراسم رونمایی از پروژه‌های فناورانه منابع‌طبیعی و آبخیزداری و امضای تفاهم نامه ایجاد مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری در تاریخ ۱۴ دی ماه افزود: اقدامات آبخیزداری در ۱۹۰ نقطه محل در دست اجراست و بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


بیشتر بخوانید


صالحی با تاکید بر صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور شتاب گرفته و کارکرد‌های آبخیزداری توانسته چند شهرستان را که کانون سیلاب بوده در سال ۹۹ از خطر سیل نجات دهد اضافه کرد: امسال ۸۰۰ هزار هکتار اجرای طرح آبخیزداری در برنامه سازمان جنگل‌ها هدف گذاری شده است، اما با خلاقیت‌هایی که این سازمان بکار برده این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

او ادامه داد: امسال ۲۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت که ۳۴ درصد این میزان محقق شده است.

صالحی با تاکید بر اینکه طرح‌های آبخیزداری در قالب عملیات‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک است، اظهار داشت: این طرح‌ها به منظور کاهش زیان‌های سیل، تقویت سفره‌های زیرزمینی و توسعه پایدار دشت‌ها، کنترل رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه آبخوان‌ها با اولویت در دشت‌ها و مناطق بحرانی اجرا می‌شود.

او افزود: هم‌اکنون فرسایش خاک در استان ۲۰ تا ۲۵ تن در هکتار در سال است، که تقویت پوشش گیاهی جنگل‌کاری با بذر و نهال، زراعت چوب، توسعه گیاهان دارویی، انجام اقدامات آبخوان‌داری و آبخیزداری، اجرای عملیات‌های بیولوژیک و مکانیکی در دستورکار این اداره کل قرار دارد.

صالحی اضافه کرد: در استان دو هزار و ۶۰۰ سازه آبخیزداری احداث شده که از این تعداد ۳۰۰ سازه گابیونی، دو هزار ۱۰۰ سازه سنگی ملاتی و ۱۰۰ سازه خاکی است.

او به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی نسبت به استفاده از ظرفیت و حضور مردم برای حفاظت از منابع‌طبیعی اشاره کرد و افزود: با کمک مردم می‌توان به خوبی از عرصه‌های منابع‌طبیعی حمایت و صیانت کرد و دراین راستا تفاهم نامه با بسیج و منابع طبیعی استان با هدف حفظ جنگل‌ها و مراتع، جلب مشارکت‌های مردمی در حفاظت و احیای منابع طبیعی استان، توسعه معیشت و مشاغل پایدار سازگار با منابع طبیعی و توسعه فرهنگ منابع طبیعی در شهرستان‌های لردگان، اردل، کوهرنگ منعقد شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.