مناظره یک؛

پیوستن به FATF ارز را ارزان می کند؟/اروپائیان جرئت راه اندازی اینستکس را نداشتند

مناظره‌ای پیرامون لوایح FATF و رد یا پذیرش آن توسط دولت و نظام بانکی ایران، در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته ۱۷ دی ماه ۹۹ مناظره‌ای پیرامون رد یا تایید لوایح FATF، با حضور مهدی پازوکی، مشاور و مدیر امور نشر سازمان برنامه و بودجه کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و وحید شقاقی شهری، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

 

مناظره پیرامون FATF در باشگاه خبرنگاران جوان

پازوکی به عنوان موافق و شقاقی شهری به عنوان مخالف تصویب لوایح باقی مانده FATF در این مناظره حضور یافتند.

شقاقی شهری دلایل خود را برای مخالفت با این موضوع اینطور بیان کرد: به آقای سیف، رئیس سابق بانک مرکزی، ۲ برچسب زدند که به خاطر این دو برچسب، او را در لیست تحریم‌های SDN قرار داده اند. اگر هر فردی در هر کشوری با آقای سیف وارد مبادلات مالی شود، آن کشور و آن فرد، برچسب SDGT می‌خورد و خود به خود، در لیست SDN نیز وارد می‌شود.

حمایت مالی از سپاه قدس، دلیل تحریم بانک مرکزی

او ادامه داد: دلیل این اتفاق  حمایت مالی از نیروی قدس اعلام شده است، نیروی قدس بازوی فرامرزی سپاه پاسداران و سپاه پاسداران نیز نیروی نظامی ماست، مانند آمریکایی ها، بریتانیایی ها، فرانسوی‌ها و خیلی از کشور‌های دیگر که نیروی نظامی دارند. خود آمریکا نیز نیروی فرامرزی سنتکام را دارد.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: بحث به این سادگی نیست که ما FATF را بپذیریم و با همه این واژگان نمی‌توانیم اصلا کار کنیم. آقای همتی نیز با این تعاریف مشمول این تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نمی‌تواند مبادلات مالی و اقتصادی با افراد خارج از کشور برقرار کند.

مسئله FATF، فقط اقتصاد نیست

او افزود: مسئله FATF صرفا اقتصادی نیست، بلکه سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. اگر چند لایحه باقی مانده یعنی پالرمو، GFT و ... را هم بپذیریم، با توجه به این که مابقی بررسی و تصویب شده اند، با تحریم‌های ثانویه آمریکا و مکانیسمی که چیده شده، نمی‌توانیم مسیر خودمان را در سوئیفت و مبادلات مالی با هیچ یک از بانک‌های دنیا برقرار کنیم.

شقاقی شهری اظهار کرد: وقتی که تئوریسین‌های آمریکایی، بانک‌های فکری را تعریف می‌کنند؛ از سال ۱۹۰۰ میلادی یعنی از زمانی که آقای ماهان، گفت برای تسلط بر دنیا، اول باید بر اقیانوس‌ها و بعد بر نظام داده و اطلاعات دنیا مسلط شویم؛ به همین دلیل دو موتور جستجو که همه دنیا را پوشش می‌دهند، ایجاد کردند که همه اطلاعات دنیا را رصد می‌کنند.

وحید شقاقی مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی

او افزود: دیدیم که آقای اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه گفت زندگی خصوصی من را رصد نکنید، خانم مرکل نیز همین بحث را مطرح می‌کند. آقای کسینجر یک جمله‌ای دارد که می‌گوید هر کشوری که می‌خواهد بر دنیا مسلط شود، باید مدیریت مالی دنیا را کنترل کند.

شقاقی شهری تصریح کرد: می‌خواهم بگویم که در بحث FATF، به دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکا، مسئله پذیرش یا نپذیرفتن FATF مطرح نیست. سپاه قدس و سپاه را نیروی تروریستی معرفی می‌کنند، از این منظر است که آقای سیف و همه کشور ما را در لیست تحریم‌ها قرار می‌دهند و اگر FATF را هم بپذیریم، مشکل تحریم‌های ما حل نخواهد شد.

نپدیرفتن FATF خودتحریمی است

پازوکی، مدیر امور بشر سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در پاسخ به اظهارات شقاقی شهری، گفت: فردی که یک کشاورز است، اصلا نمی‌داند که FATF چیست، اما در زندگی اش وقتی می‌بیند که اقتصاد ایران بسته است، آن را لمس می‌کند.

او افزود: اقتصاد ما به شدت از خودتحریمی رنج می‌برد؛ اکنون که ما در استودیو نشسته ایم، بانک‌های درجه دو و سه اروپایی و حتی بانک‌های درجه یک و دو چینی با ما کار نمی‌کنند. بانک‌های زیرپله‌ای چینی، جهت گشایش اعتبار ۱۰۰ یورویی برای ما، ۲۰ یورو هزینه تبدیل یا کارمزد می‌گیرند. این وحشتناک است؛ این هزینه را ملت ایران پرداخت می‌کند.

ما فقط همکار FATF می شویم؛ نه عضو اصلی آن!

پازوکی در ادامه، سوالش از مخالفان تصویب لوایح باقی مانده FATF را به این صورت بیان کرد: چه ما بخواهیم چه نخواهیم، ۶۰ درصد تجارت دنیا با دلار انجام می‌شود؛ آمریکا ما را تحریم کرده و ما در جنگ اقتصادی با ایالات متحده آمریکا و دولت تندروی ترامپ هستیم، اگر FATF بد است، چرا چین و روسیه که بزرگترین شرکای تجاری ما هستند، ترکیه که یکی از مهمترین آن‌ها عضو اصلی آن هستند؟ یعنی در بین ۳۷ کشور اصلی عضو FATF قرار دارند؛ ۱۸۹ کشور همکار با FATF هستند و قرار نیست که ما فردا صبح، عضو اصلی آن شویم، بلکه قرار است که عضو همکار آن باشیم.

او تصریح کرد: فرض را بر این بگیریم که آمریکا دستش را بالا بگیرد و برجام را بپذیرد، اگر FATF را نپذیریم، باز هم سیستم بانکی ما نمی‌تواند کار کند. این را من نمی‌گویم، آقای عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید؛ روسای بانک‌های مرکزی چین و روسیه به مقامات ما می‌گویند که اگر می‌خواهید با ما کار کنید، باید این مقررات را بپذیرید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، همچنین اظهار کرد: عراق کنار دست ماست؛ چرا امروز عراق در تحریم بر علیه ما شرکت می‌کند؟ چون منافع ملی اش را می‌بیند، این کشور با تکنولوژی غربی، از مخازن مشترک ما بهره برداری می‌کند.

مهدی پازوکی مدیر امور نشر سازمان برنامه و بودجه کشور

مشکل اقتصاد ایران فقط با FATF حل نمی‌شود

او ضمن اشاره به این که مشکل اقتصاد ایران فقط با FATF حل نمی‌شود، گفت: اگر آن را نپذیریم، اصلا نمی‌توانیم با جامعه جهانی کار کنیم، این یک خودتحریمی است؛ به نظر من، اجرای استاندارد‌های FATF یکی از موثرترین و کم هزینه‌ترین ابزار‌های مبارزه با فساد مالی و فرار مالیاتی در همه دنیاست. حالا این که چرا ما نمی‌خواهیم از آن استفاده کنیم را من نمی‌دانم!

پازوکی ادامه داد: مخالفان الحاق به FATF بفرمایند که فرق بین تحریمی شبیه تحریم‌های آمریکایی و خودتحریمی نپیوستن به FATF که نتیجه عملی هر دو قطع رابطه ایران با دنیاست، مشخصا در چیست؟ حداقل از حسن نصرالله یاد بگیریم، او به خاطر این که بانک‌های لبنان تحریم نشوند، از طریق تلویزیون صراحتا اعلام کرد که ما پولمان را از جمهوری اسلامی به صورت چمدانی یعنی cash یا نقدی می‌گیریم. این‌ها به این دلیل است که منافع ملی لبنان و تحریم شدن بانک‌های لبنانی برای او اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید


حمله به سفارتخانه ها، عامل تحریم بانک مرکزی بود

او گفت: ما هرچقدر از جامعه جهانی دور شویم، هزینه آن را می‌پردازیم، نمونه آن تحریم بانک مرکزی است که با حمله دوستان تدروی ما به سفارت بریتانیا و عربستان شروع شد! این‌ها نکاتی است که من مطمئنم اثرشان ۲۰ سال دیگر در این مملکت نشان داده می‌شود؛ شک نکنید کسانی که در پشت صحنه حمله به سفارت عربستان بودند، از اسرائیل پول گرفتند. مگر می‌شود انسان متوجه منافع ملی کشورش نباشد؟

پیوستن به FATF ارز را ارزان می‌کند

این مدیر بودجه ای کشورمان تاکید کرد: من قبول دارم که تحریم بانک مرکزی ما، تحریم آمریکا و شرکت‌های آمریکایی است، به دلیل این که آمریکا آن قدر به لحاظ ملی قدرت دارد که تبعاتش بر می‌گردد؛ منتهی من می‌گویم که به سمت خودتحریمی نرویم. اگر امشب، مجمع تشخیص FATF را تایید کند و فردا دولت ابلاغ کند، حتی در بازار ارز موثر است؛ نه این که ارز ۴ یا ۵ هزار تومان شود، بلکه ارز ۲۵ هزار تومانی امروز، ۲۴ هزار تومانی می‌شود.

او افزود: این نشان می‌دهد که این یک سیگنال مثبت است؛ چه اتفاقی افتاده که ارز ۳۲ هزار تومانی به ۲۳ هزار تومان رسید و مجددا به ۲۵ هزار تومان برگشت آن هم در شرایطی که تحولی در شاخص‌های اقتصادی ایجاد نشده است؟

پازوکی تصریح کرد: این اثر انتظارات تورمی است؛ این که در آمریکا یک دولتی قرار است بیاید که می‌خواهد برجام را بپذیرد. من به شدت از برجام دفاع می‌کنم، چون برجام به نفع کشور من است. من با عدد و رقم ثابت می‌کنم که وقتی برجام را پذیرفتیم، شاخص هایمان روند مثبت گرفتند و برعکس وقتی آمریکا از برجام رفت، روند شاخص‌ها نیز عکس شد.

FATF، والفجر مقدماتی است!

او در ادامه گفت: این نشان می‌دهد که برجام به نفع اقتصاد ماست؛ مشکل اقتصاد ما صرفا با برجام حل نمی‌شود و مدیریت داخلی نیز تاثیرگذار است. اگر بخواهم مشکلات اقتصادی را ۱۰۰ در نظر بگیرم، ۲۰ درصد آن به خارج و ۸۰ درصد آن به داخل ارتباط دارد، اما آن ۲۰ درصد مهم است. به همین دلیل من عبارت والفجر مقدماتی را به کار بردم؛ یعنی برای این که بخواهیم با دنیا کار کنیم، نیاز داریم که این کار را انجام بدهیم.

مهدی پازوکی مدیر امور نشر سازمان برنامه و بودجه کشور

مدیر امور بشر سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: جالب است که دولت قبل لوایح FATF را به مجلس داده، آن نیز تصویب و در نهایت، شورای نگهبان ۲ نیز ۲ لایحه از آن‌ها را تایید کرده است. اکنون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و وقتی مجمع آن را رد می‌کند، باید هزینه‌های این تصمیم را نیز بپذیرد؛ نمی‌شود که شما رد کنید، ولی هزینه اش را ملت ایران بدهد.

نظام، برجام را پذیرفت

در این بخش از مناظره، بار دیگر نوبت به شقاقی شهری رسید؛ او به اظهارات پازوکی اینطور پاسخ داد: کلیّت نظام، برجام را پذیرفت و مذاکره کردند، دولت یازدهم نیز فهمش این بود که می‌تواند سریع به نتیجه برسد، چند سال طول کشید تا در نهایت این چیزی شد که شاهد بودیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: حتی بعد از این که قرارداد برجام نیز بسته شد، بخشی از مشکلات مالی و بانکی ما بر سر جای خود ماند، پس خود من نیز با برجام مخالف نیستم، اما کسی که از برجام خارج شد، خود آمریکایی‌ها بودند که خلاف عمل کردند؛ ایران به تعهداتش عمل کرد و تمام بازررسی‌هایی که آژانس انجام داد نیز این مسئله را تایید می‌کند.

اروپایی‌ها جرئت حمایت از ایران را نداشتند

او بیان کرد: یکِ ۵+۱، آمریکا بود، چون ۵ تای بعدی، دنباله روی آقای اوباما و آقای جان کِری بودند، اما خارج شد و وقتی که خارج شد، هیچ کشور دیگری از برجام با ما کار نکرد؛ یعنی همان افرادی که برجام را با ما امضا کرده بودند، بر سر بحث ساده اینستکس، یک سال ما را معطل کردند. اینستکس این بود که یک شرکتی در اروپا و یک شرکتی در ایران تاسیس شود تا این‌ها بتوانند با هم کار کنند و بخشی از صادرات نفت ما را در نظر بگیرند، اما این اتفاق نیفتاد.

چرا قبل از FATF نمی‌توانستیم مبادله بانکی انجام دهیم؟

شقاقی شهری این بار از پازوکی این سوال را پرسید: در دور اول تحریم‌های سال ۹۱ که بحث FATF مطرح نبود، چرا آن موقع نیز نتوانستیم کار کنیم؟ ما به سختی توانستیم با بانک کولن چین کار کنیم. FATF بعد از دور اول تحریم‌ها یعنی از سال ۲۰۱۳ به بعد در زمان آقای اوباما بحثش شروع شد.

او گفت: من با کلیّت FATF مخالف نیستم، اما می‌گویم تا زمانی که تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا حاکم باشد، بود و نبود آن بر اقتصاد ما تاثیری نخواهد داشت. حتی چند بانکی که با ما کار کرده بودند، تا ۹ میلیارد دلار جریمه شده اند. آمریکا از برجام خارج شد، اما آن پنجی که قرار بود با ما کار کند، جرئت نکرد از ما در برابر آمریکا دفاع کند و حتی زیر بار اینستکس که ساده‌ترین نوع همکاری‌ها بود، نرفتند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر اقتصادی ضعیف باشد و درونزایی در آن وجود نداشته باشد، تمام این پیمان‌های پولی و چندجانبه اثری نخواهند داشت؛ من مدام از آقای دکتر همتی می‌پرسیدم که چرا این پیمان‌ها را راه نمی‌اندازی؟ می‌گفت اساس این پیمان‌ها این است که کشور‌های دوطرف پیمان باید از نظر مبادلات کالایی به مرحله‌ای برسد که بتوانند دلار را کنار بگذارند مثل روسیه و چین که حدود ۴۰۰ هزار دلار را بر اساس روبل و یوآن مبادله کردند.

او ضمن تاکید بر این که با اساس FATF مخالفتی ندارد گفت: زمان شناسی، موقیت شناسی و بحث تحریم هایی که اکنون حاکم بر اقتصاد ایران است، سبب می شود که ورود ما به مسائل FATF نه تنها ممکن است عایدی اقتصادی نداشته باشد، بلکه مسائل امنیتی ما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد؛ باید متخصصانی نیز در زمینه مسائل امنیتی به این بحث ورود کنند.

شقاقی شهری افزود: ممکن است در سال آینده، دوباره در برجام به نتیجه‌ای برسیم و آمریکایی‌ها به آن برگردند، مباحثی مثل تحریم‌های اولیه و ثانویه که اکنون حاکم است را بردارند؛ در آن زمان ایرانی‌ها باید یکسری مسائل مثل UTERN را مطالبه کنند که در برجام گنجانده شود تا دوباره در برجام مشکا نخوریم. اگر این اتفاق‌ها در آینده بیفتد، می‌توان به ورود در FATF  فکر کرد.

سیاست، عرصه انتخاب بین بد و بدتر است

پازوکی در بخش بعدی مناظره گفت: در عالم سیاست، وضعیت ایده آل وجود ندارد؛ در واقع میدان سیاست همیشه عرصه انتخاب بین بد و بدتر است. چین رقیب آمریکا و در عین حال عضو اصلی FATF است؛ رئیس دوره‌ای FATF در شش ماه گذشته یک فرد چینی بود.

او بیان کرد: چه ما دوست داشته باشیم چه نه، دلار یک ارز بین مللی است که ۶۰ تا ۶۵ درصد از تجارت دنیا با آن انجام می‌شود؛ بنابراین ما باید به دنبال منافع ملی کشورمان باشیم. سوگند یاد می‌کنم که FATF به تنهایی مشکل اقتصاد ایران را حل نمی‌کند، اما اگر آن را نپذیریم حتی اگر آمریکا به برجام برگردد، مشکلات حل نمی‌شود.

اسرائیل و ترامپ مخالف برجام هستند

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ما در ایران مخالف برجام داریم؛ اسرائیلی‌ها و ترامپ نیز به شدت مخالف برجام هستند؛ بنابراین اگر دولت جدید آمریکا به برجام برگردد، ولی سیستم FATF را نپذیرفته باشیم، قطعا سیستم بانکی ما نمی‌تواند کار کند. اگر تحریم بانکی آمریکا باشد چون، اتحادیه اروپا با آمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال، ولی با ایران حدود ۲ میلیارد دلار در سال، مبادله تجاری دارد، به آمریکا اهمیت بیشتری می‌دهد و مشکلات بانکی ما حل نمی‌شود.

او در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره این که چه تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه FATF پس از پیوستن به آن وجود دارد، طی یک پاسخ بی ارتباط گفت: در سیستم بانکی دنیا، چون اکثر بانک‌های اروپایی مثل بانک HSBC لندن خصوصی هستند؛ این بانک بریتانیایی یا سایر بانک‌هایی که در دنیا هستند، چون با سیستم آمریکا کار می‌کنند، مدامی که ما تحت تاثیر تحریم آمریکا هستیم، به تحریم ادامه می‌دهند.

پازوکی افزود: قرار نبود ما یکی از ۳۷ کشور اصلی باشیم، ما قرار بود که صد و نودمین کشور همکار FATF باشیم، چندین بار به ما مهلت داده بودند؛ ما عضو سازمان ملل هستیم که مزایا و معایبی دارد، اما مزایای آن بیش‌تر معایبش است. اگر ما می‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم باید مقررات را بپذیریم.

FATF در سیستم بانکداری، مانند FIFA در فوتبال است

او گفت: این درست مثل FIFA در فوتبال است؛ حالا این که شما باید قوی شوید تا بتوانید بازی کنید یک بحث دیگری است. اگر ما مقررات FIFA را نپذیریم، حتی یک تیم محلی نیز حاضر به مسابقه دادن با تیم ملی ایران نمی‌شود. برای این که بتوانید وارد میدان مسابقه شوید، باید مقررات FIFA را بپذیرید؛ FATF نیز در سیستم بانکداری همین است.

شقاقی شهری، اما در پاسخ به این تشبیه گفت: این مثال خوب و عوام فهم است؛ یعنی ما می‌خواهیم برویم با کشور‌های دنیا فوتبال بازی کنیم و FIFA قواعدی را به نام FATF تعیین کرده است؛ ما باید این قواعد FIFA را بپذیریم تا بتوانیم وارد زمین شویم و تیم‌ها بتوانند با ما بازی کنند، اما مسئله این است که در کنار این قاعده یک اَبَرقاعده‌ای وجود دارد که اگر ما FATF را نیز بپذیریم، کسی نمی‌آید که با ما بازی کند؛ این همان تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکایی است.

وحید شقاقی مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی

او ادامه داد: یک آقایی به اسم ترامپ آمد که با وجود این که کشور ما تمام تعهدات را انجام داد، اروپایی‌ها و تمام نهاد‌های بین المللی نیز پذیرفتند، آن‌ها را کنار گذاشت. اگر FATF یا هر معاهده دیگری را نیز می‌پذیرفتیم، این تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا، اصلا اجازه نمی‌داد که کاری پیش برود.

این کارشناس اقتصای گفت: درباره نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در پذیرش یا رد لوایح FATF گفت: مجمع گروهی از خبرگان این کشور هستند که گروه‌های دولتی، مخالفان و موافقان این لوایح نیز بحث هایشان را در جلسات این مجمع از زوایای مختلف اقتصادی، امنیتی و سیاسی انجام داده اند.

FATF راه دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد

او در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا اطلاعات کشور ما با پیوستن به FATF ممکن است در اختیار بیگانگان قرار بگیرد، توضیح داد: ما به روش‌های مختلفی، برخی کالا‌ها را وارد و برخی دیگر را صادر می‌کنیم که پس از پیوستن به FATF همه آن‌ها تحت الشعاع قرار می‌گیرند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها بسته می‌شود. ما در شرایط تحریم هستیم، اما با همین دور زدن تحریم‌ها نفت را می‌فروشیم و کالا‌های مورد نیاز کشور را وارد می‌کنیم، اما با این شیوه، اطلاعات ما درز پیدا می‌کند.

شقاقی شهری تصریح کرد: ما در شرایط تحریمی حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات داریم که بخش زیادی از آن از طریق عراق و با دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود. تحریم‌ها بالادست FATF هستند که اگر نبودند می‌شد به بازی کردن فکر کرد.

پازوکی در پاسخ گفت: امروز کشور‌هایی که به مراتب از ایران عزیز من عقب‌تر بودند، رونق اقتصادی پیدا کرده اند. کشور‌هایی که روزی برای شرکت در بازی‌های آسیایی به فرودگاه تهران می‌آمدند، امروز هاب منطقه شده اند. اگر آقای زنگنه و گروهش موفق بشوند که شرکت آمریکایی را به پارس جنوبی بیاورند، این به نفع ما و نه به نفع آمریکاست.

شقاقی شهری پاسخ داد: ISA پدر تحریم‌ها بود که در زمان بیل کلینتول بر ایران اعمال شد، اما در همین دوره بعد از برجام، دوباره ۱۰ سال تمدید شد. مفهوم آن این بود که آمریکا یا هر کشور دیگری نمی‌توانند بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در سال در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کنند. کاتسا نیز سال ۹۶ آمد و مادر تحریم‌ها شد و سپاه را نیروی تروریستی قلمداد کرد.

ادامه تحریم ها، به نفع کاسبان تحریم است

پازوکی بیان کرد: برجام به این دلیل به وجود آمد که تحریم بانکی و مالی که اقتصاد ایران را از جانب اروپا و آمریکا و برخی کشور‌های دیگر تحت تاثیر قرار داده بود، برطرف کند و این به نفع ماست. اسرائیل چرا دوست ندارد که آمریکا به برجام برگردد؟ اسرائیل که دشمن ماست. منافع ملی من اگر این اقتصاد بسته باشد، به ضرر تهی دستان است.

او گفت: برجام دست ما نیست؛ ۱۵ روز دیگر ترامپ بر سرکار است؛ ولی FATF دست ماست؛ تجربه به من به عنوان یک کمک کارشناس اقتصادی نشان داده که هرگاه ما به سمت مذاکره رفتیم، برنده ما بودیم. دشمن دنبال این است که نگذارد. دشمن از جمله اسرائیل، لابی صهیونیست ها، تندرو‌ها در آمریکا و برخی که در ایران منافع دارند، دنبال این هستند که این اتفاق نیفتند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس اقتصادی گفت: هرچقدر این تحریم‌ها ادامه پیدا کند به نفع کسانی است که به قول آقای رئیس جمهور، کاسبان تحریم هستند؛ اقتصاد ایران، چیزی که اکنون هست، حق ما در جهان نیست. حداقل از کشور‌های منطقه یاد بگیریم.

نوکیسه‌ها با FATF شناخته می‌شوند

او اظهار کرد: من از رادیو شنیدم که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز می‌گفت که حجم قاچاق کالا و مواد مخدری که جا به جا می‌شود، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است. بخشی از این پول، از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود. یکی از وزرای زمان آقای احمدی نژاد که اکنون به جرم رشوه از بانک سرمایه در زندان است، ۳ میلیارد حق مشاوره به حساب خانمش ریخته بودند؛ اگر سیستم بانکی ایران مبارزه با این مسائل را داشت، باید حساب این خانم مسدود می‌شد.

مبارزات اخیر بانک مرکزی برای مدیریت ارز بود و ربطی به FATF ندارد

پازوکی تصریح کرد:چون اخیرا یک مبارزاتی شروع شده، من از رئیس کل بانک مرکزی تشکر می‌کنم. یک طبقه نوکیسه در اقتصاد ایران به وجود آمده که نشأت از رانت‌های اقتصادی و بسته بودن اقتصاد دارند؛ این‌ها به ثروت‌های میلیاردی رسیده اند و یک ریال نیز مالیات پرداخت نکرده اند.

شقاقی شهری در پاسخ به این نکات پازوکی گفت: آقای همتی کار‌های مثبتی را آغاز کرد که دلیل آن مدیریت ارز بود یعنی باید مدیریت ریال صورت بگیرد که بشود مدیریت ارز را انجام داد.

او بیان کرد: مسئله روی واژگان است، سپاه قدس نیروی فرامرزی ماست، ولی از زاویه نگاه آمریکا، نیروی تروریستی شناخته می‌شود؛ تا زمانی که بحث واژگان حل نشود و گروه اصلی FATF زاویه نگاهش را مشخص نکند و جایگاه سپاه قدس مشخص نشود نمی‌توان به FATF پیوست. این‌ها در کنار دور زدن تحریم‌ها باید با هم دیده شود.

پیوستن به FATF ارز را ارزان می کند؟/اروپائیان جرئت راه اندازی اینستکس را نداشتند

اخیرا دولت، با ارسال نامه‌ای به رهبری، درخواست تمدید مهلت برای بررسی مجدد لوایح باقی مانده FATF را داشت که مورد موافقت رهبری قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: fatf ، پالرمو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
چقدر طرف باید خودحقیربین باشه که وجود پولشویی در سیستم بانکی در کشور را دلیل پذیرش نظارتهای سختگیرانه بیگانگان بر سیستم بانکی بر ما بدونه. یعنی خودمون بی عرضه و ناتوانیم؟!
آیا اعضای FATF در کشورشون پولشویی ندارند؟؟ قطعا دارند ولی چون عضو این سازمان هستند، با خودشون برخورد نمیکنند.اما کشورهای دیگه باید شدیدترین همکاریها را داشته باشند و تمام سیستم مالیشون را شفاف کنند.
اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت
اگر برای آینده ایران ارزشی قائل هستید این لوایح را رد کنید و تحت تأثیر جوسازیها قرار نگیرید. اگر قرار بود همکاری با FATF ارز را ارزون و مشکلات را حل کنه چرا با وجود عمل به 90 درصد توصیه های این سازمان هیچ بهبودی حاصل نشده بلکه وضع بدتر شده؟
والله قسم اگر تسلیم فشارهای دولت بشید و تصویب کنید مدیون تمام ملت ایران هستید. خود دانید...
Iran (Islamic Republic of)
م م
۱۱:۴۰ ۱۹ دی ۱۳۹۹
به هرطریغی شد نگذارید اف ای تی اف امضاه بشه چون ارز ارزون میشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۴۹ ۱۹ دی ۱۳۹۹
سلام. خیر، بلکه تک‌نرخی کردن ارز، آن را ارزان می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۹ دی ۱۳۹۹
درود بر شقاقی
Iran (Islamic Republic of)
دبپلمات ایرانی
۰۷:۵۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
بیخود دورهم جمع نشوید و از خودتان نظر در نکنید خلاصه کلام اگر بعضی از نظر پردازان بدنبال افتادن در چاه ویل امریکا هستند بیشتر بفکر خودشان و فرزندانشان هستند که با راه اندازی ارتباط مالی با این شیاطین بتوانند به کیف و حال خودشان و رفت و امدشان با امریکا و اروپا و کانادا برسند و خوب می دانند دام همی اف تی اف بقول محلی های علی اباد چه دام خطرناکی برای کشورهای مستقل است پس همان بهتر ما هیچ رابطه مالی بانکی با این ارازل نداشته باشیم و کارمان را با دور زدن این کثافت ها انجام دهیم و فقط قدرت نظامی خود را بالا ببریم و جلوی دزدی برخی اقازاده و برخی دیگر که بعنوان مدیرعامل شرکتهای دروغین به نظام و دولت خیانت می کنند را بگیرید تا ملت دچار اسیب نشوند و بهتر بتوانند از نظام و دولت پشتیبانی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ماچه خیری ازبرجام دیدیم که حالاقراره ازfatfببینیم اینهایک مشت بهانهای الکیه برای توجیح بی عرضگیهاشون دلارگرون میشه چون منافع دولت دراونه این ربطی به برجام وfatf نداره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
این دوتا دکتر هیچکدام نگفتن که چطور اجازه تراکنشهای بانکی کشورهای دیگر را به بعضی کشور ها میده در حالی که امریکا و چین و روسیه و اروپا در حالیکه دشمن هم هستند عضو fatfهم هستند پس تراکنشهای مالی انها توسط کشور های دیگر کنترل میشه طبق کفته مخالفین انوقت چین و روسیه چطور اجازه کنترل تراکنشهای بانکیشان را به دشمنانشان میدهند اینو هیچکس توضیح نمیده که خیلی هم مهمه پس ماهم میتوانیم به روش چین و روسیه عمل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام. هیچ ادم عاقلی قبول نمیکنه راههای دور زدن تحریم رو به دشمنش بگه. برجام با اون همه دبدبه و کبکبه هیچی نشد ،این که کلا ظریف هم گفته تغییری در اقتصاد ایجاد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
هرگروهی اف ای تی اف را خوب میداند بعداز پذیرش وبدترشدن اوضاع عواقبش را بپذیرد وهمه آن ها اعدام شوند اگرگروهی این شرایط را پذیرفت به این قرارداد بپیوندید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مرگ بر fatf
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا رحمتی
۱۶:۲۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
کل 210کشوردنیا امضا کرده اند البته یا امضا کرده اند ویا در قالب پروتکل هایی و کارگروههایی همکاری می کنند بغیر از
ایران -کره شمالی - سریلانکا-پاکستان-بوسنی -تونس
سوریه -یمن -اتیوپی ..عجیب است ایران هم ردیف با
اینا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ملت
۱۵:۳۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من که مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مشکل بودن یا نبودن این اف ای تی اف نیست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بلاخره تصویب میشه.فقط برخی آقایون دارن ناز میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
موضوع امکان سو استقچفاده غرب از این لوایح است درضمن موضوع تروریست در اختلاف تعاریف است غربی ها حزب الله رادتروریست میدانند وخصوضا جیش الشعبی عراق و سپاه را ، ایا در چین و روسیه مجموعه هایی وجود دارد که همطراز این گروههای چریکی ونظامی باشند؟
امریکا هر گروه مخالف خود را تروریست می نامد و در موضوع تحریم هم همین موارد راذتعریف مسکند یعنی هر کس به ایران در دور زدن تحریمها کمک کند تروریست میشود و با پذیرش این لوایح بدست خود تمام مجموعه هایی را که در دور زدن تحریمهای امریکا و غرب موثر هستند درذاختیار انان قرار میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
قیمت ارز بعنوان وسیله ای بذای تتمین پول مورد نیاز دولت از سطح جامعه است و اصلا چیزی بنام ارزش گذاری واقعی قیمت نفت دیده نمیشود
دولت حرف و بی عرضه که جز کپی سازی واجرای روشهای اقتصاد لیبرالیستی توتن خلاقیت و تبعیت از دانشهای تخصصی دین اسلام را ندارد بجای جمع ایجاد کردش مالی صحیح با استفاده از مالیات ، دست ثروت اتدوزان و خصوصا واردکنتدگان انچه باز است که تورم رادنیز دامن میزنند تا جایکزین عدم توانایی در جمع اوری مالیات را بگیرد یعنی پول را از تمام عناصر جامعه خصوصا قشر ضعیف میگیرد زیرا سایر افراد امکان افزایش هزینه خدمت و اجناس خود را برای فروش به دیگران دارند اما قشر اسیب پذیر بخصوص کارگر و بی کار واقعا مستأصل میشوند
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۳:۴۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
میگم من یه فکری دارم. اینایی که دارن یقه چاک میزنن برا اف ا تی اف خب بالاخره الکی که نیست؟؟؟!!!! باشه امضا کنن ولی یه قانون بذارن اگر این حرفایی که میزنن درست از آب در نیومد اعدام بشن. نمیشه که همش مردم به خاطر فکر ا و کارای این جماعت اعدام بشن!!!دلار از 4 تومن شده 32 تومن بعد حالا افتخار میکنه بشه 25 تومن بعد بره زیر اف ا تی اف که بکنه 24 هزار تومن!!!!!!!!!!

عجب بابا!!!
والا سر برجام هم همین شیره رو سر مردم بدبخت مالیدید!!!!

اگر بشه فلان میشه بهمان میشه....

الان نشه احتمالش بیشتره از نشه حرف بزن.اگر اف ا تی اف امضا شد و این تحلیل ها حرفایی که می زنید انجام نشدچی؟؟؟!!! از این بگید...الکی در باغ سبز نشون جماعت ندید!!!

اگر نشه چه اتفاقی میافته این جماعت دوره ی مدیریتشون تموم میشه میرن پی کار و زندگیشون مدیر هم بودن با کلی برو و بیا ککشون هم نمیگزه!!!
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۳:۴۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
میگم من یه فکری دارم. اینایی که دارن یقه چاک میزنن برا اف ا تی اف خب بالاخره الکی که نیست؟؟؟!!!! باشه امضا کنن ولی یه قانون بذارن اگر این حرفایی که میزنن درست از آب در نیومد اعدام بشن. نمیشه که همش مردم به خاطر فکر ا و کارای این جماعت اعدام بشن!!!دلار از 4 تومن شده 32 تومن بعد حالا افتخار میکنه بشه 25 تومن بعد بره زیر اف ا تی اف که بکنه 24 هزار تومن!!!!!!!!!!

عجب بابا!!!
والا سر برجام هم همین شیره رو سر مردم بدبخت مالیدید!!!!

اگر بشه فلان میشه بهمان میشه....

الان نشه احتمالش بیشتره از نشه حرف بزن.اگر اف ا تی اف امضا شد و این تحلیل ها حرفایی که می زنید انجام نشدچی؟؟؟!!! از این بگید...الکی در باغ سبز نشون جماعت ندید!!!

اگر نشه چه اتفاقی میافته این جماعت دوره ی مدیریتشون تموم میشه میرن پی کار و زندگیشون مدیر هم بودن با کلی برو و بیا ککشون هم نمیگزه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
با سلام . این بستگی به تجارت ایران با خارج دارد اگر می خواهیم چهار و نیم بشکه در روز نفت ایران بفروشد و نیز تجارت کلان داشته باشد حتما این تراکنش ها باید بانکی باشد . و باید به سیستم تراکنش جهانی بانکی یعنی fatf بپیوند . و اگر بخواهد 100 هزار بشکگه در روز نفت بفروشد و تجارت کوچک داشته باشد نیازی به عضویت در fatf نیست .چون بهترین روش همان روش دستی و چمدانی است
France
حسن
۱۳:۳۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
انسانم آرزوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
قبول نکنییدا .کل دنیا دروغ میگن فقط ما راست میگیم.
Iran (Islamic Republic of)
عزیز الله رحیمی
۱۳:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مخالف هستم،چون به شیطان نباید اعتماد کرد ، و این fatfابزار شیطان است ،،و خدا فرموده که شیطان دشمن اشکار و قسم خورده شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
فقط و فقط یه گروه از fatf میترسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
فقط با FATF اقتصاد کشور درست می شود
Iran (Islamic Republic of)
قوام
۱۲:۴۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
fatf نمیخوایم فکر معیشت مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
قوام
۱۲:۴۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
fatf رو قبول نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
صاحبنظران باید نظر بدن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۴۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
جالب یا تاسف اینجاست که تنها چیزی که مهم نیست اصل مردم و عدالت انسانی انسانها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بازم ما زودتر و جلوتر بدوییم بریم اف ای تی اف رو تحمیل کنیم به کشور که ببینیم بایدن برجام رو تایید میکنه یا نه
بس کنید دیگه
تو برجام همه کاری کردید
چی شد تهش؟؟
Iran (Islamic Republic of)
من و تو،ما
۱۲:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
زیباست... به گفته محقق محترم، جناب پازوکی، به fatf بپیوندیم تا آمریکا برای مان حساب دزدها را ببندد. گویا خود حقیرمان، معیوب هستیم و توان دزدیابی نداریم.

خلاصه اینکه کنترل شبکه بانکی این کشور، ساده تر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چقدحرفهای آقای پازوکی غیرقابل تحمل بود
Thailand
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اقایون هنوز در باره برجام و عواقب ان یه عذرخواهی بزرگ بدهکار هستندکه گفتند با برجام تمامی مشکلات تحریم برداشته میشود
یرداشتن تحریمهارا بعداز برجام ضمانت کرده بودن ولی در باره اجرای FATF و حل مسایل بعد از ان هم هیچ ضمانتی نمیکنن
حالا باید دم شیر رو قبول کرد یا قسم حضرت عباس
این اقایون لطف کنن این چند ماه رو روزه سکوت بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
نباید بعد از چهل سال اقتدار تسلیم دشمن شد
تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
FATF زمانی کارساز هستش که ما بتونیم کالا های خودمون رو بفروشیم ... یعنی تحریم نباشه .... اگه تحریم ها لغو شد ... اون وقت با دید باز بررسی کنید و ببینید آیا پذیرش کمکی می کنه یا نه .... الان که پذیرش عملا فایده نداره هیچ ضررش هم میشه بررسی تمام هزینه های دفاع خارجی ایران ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
هنوز خیلی ابهام داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بعضی ها چقدر ساده ند که فکر می کنند با برجام و اف ای تی اف مشکل معیشتی مردم حل میشه واقعا فکر می کنید امریکا و اروپا دلسوز ایران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اینا را ول کنید به دربی بچسبید چند شنبه است؟
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
جالب اینجاست همه متحدان ایران از جمله روسیه چین عراق سوریه لبنان غزه و فلسطین یمن پاکستان و... عضو fatf هستند اما ایران کاسه داغ تر از آش شده‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چه ربطی داره هیچکدام از این کشور ها نفوذ منطقه ای نداره که بخواد تامین مالی کنه ...
بعدش هم ما اهداف بالاتری داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اونیکه پایین نظر داده مگه روسیه و چین از ایران از لحاظ نظامی و نفوذ منطقه ای در سطح پایینی هستن که اینو میگی درضمن دنیا صلح و آرامش میخواد نه جنگ و جدل ملت نفوذ منطقه ای نمیخواد بلکه صلح و آرامش میخواد
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۲۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
کاملادرسته یه چیزایی هست به ربط به چیزایی نداره نمیشه همه چیزوبه همه چیزربط داددرحالیکه بی ربطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
میشه بگی اهداف بالاترت چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
عزیزالله رحیمی
۱۳:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
آیا ابرقدرت براش فرقی میکنه،،؟؟؟ عراق و لبنان هم مشخصه سرانش و دولت مردانش نوکر امریکا هستن، مقاومت جدا از کشور و دولت هستش،پس ما باید مخالف باشیم، چون محور انقلاب بر مقاومت است و بس،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
موضوع امکان سو استفاده غرب از این لوایح است درضمن موضوع تروریست در اختلاف تعاریف است غربی ها حزب الله رادتروریست میدانند وخصوضا جیش الشعبی عراق و سپاه را ، ایا در چین و روسیه مجموعه هایی وجود دارد که همطراز این گروههای چریکی ونظامی باشند؟
امریکا هر گروه مخالف خود را تروریست می نامد و در موضوع تحریم هم همین موارد راذتعریف مسکند یعنی هر کس به ایران در دور زدن تحریمها کمک کند تروریست میشود و با پذیرش این لوایح بدست خود تمام مجموعه هایی را که در دور زدن تحریمهای امریکا و غرب موثر هستند درذاختیار انان قرار میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
این دو بزرگوار هر دو از بدنه دولتن چط.ر به عنوان موافق و مخالف امدن، ایران تحریمه و تنها راه دور زدن تحریمها بود به همین دلیل تا قبل امدن این دولت عملا تحریمها زیاد به چشم نمیومد ولی این دولت با تایید و اجرای بالای 80% پالرمو عملا به همون میزان دسترسی داد و اکثر میونبرا لو رفت و وضعش هم همه میبینن در تی هشت سال این دولت ایران ویران شد و حالا fatf که ته مونده همون پالرمو ولی به مراتب خطر ناکتره با مخالفت مجلس فعلی و مجمع تشخیص قرار گرفته چرا که بجز باز کردن تمام اطلاعات مالی ایران /ایران رو مجبور میکنه به خود تحریمی از جمله سپاه پاسداران و... اون افرادی که اعلام موافقت میکنن حقیقتا خواسته یا ناخواسته اب تو اسیاب دشمن میریزن . امیدوارم روزی برسه همه قبل حرف فکر کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ترکمن چای رو هم یه عده با همین حرف ها بزک کردند انداختن به ایرانی ها
FATF از ترکمن چای هم بدتره و استقلال اقتصادی و مالی ایران رو از بین خواهد برد و تا ابد مستعمره اقتصادی غرب میشیم
قانون مبارزه با پولشویی ایران باید داخلی باشد و توسط مجلس ایران تنظیم و تصویب شود نه توسط کنگره و دولت آمریکا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مسئله روی واژگان است، تا زمانی که بحث واژگان حل نشود و گروه اصلی FATF زاویه نگاهش را مشخص نکند نمی‌توان به FATF پیوست. این‌ها در کنار دور زدن تحریم‌ها باید با هم دیده شود.
دشمنان ایران فقط بدنبال اطلاعات خاص خودشان هستند نه اینکه به فکر رفاه جامعه ایران و جلوگیری از اختلاس.
اگر خیلی راست میگویند به تعهدات برجامی عمل کنند تا به نفع ملت ایران باشد چرا انجام نمی دهند چون برایشان نفعی ندارد و بی تفاوت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۱۱:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ارزانه که نه گران میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مناظره جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چین وروسیه بمب اتم دارن ارتش قدرتمند دارن وکشوری مثل ترکیه پشت پرده جاسوس آمریکا است وگوش به فرمان آمریکا ولی ایران کشوری است که میخواهد کشور های مسلمان را متحد کند و کاری کند که کشورهای عربی ومسلمان سرنوشت خودشان را مردمشان تعین کنند نه چند تا پادشاه ولیعهد فاسد ووابسته برای همین آمریکایی ها میخواهند ایران با تصویبFATFبلای به سرش بیاورند که برود در ته لیست کشورهای جهان سومی قرار بگیرد با تصویبFATFتوسط ایران آمریکا به هر بهانه ای در روز یک شخص یا یک شرکت را در ایران میخواهد برچسب تروریست ویا کمک به تروریست بزند اول در سطح بین‌المللی ودر بین کشورهای که میخواهند ایرانFATFرا تصویب کند تعریف تروریست مشخص شود چون با قرار دادن سپاه پاسداران ویا حزب الله لبنان ویا حماس ویا افراد ی که برای زیر ساخت وصنعت ایران تلاش می کنند. را برچسب تروریست میزنندو خائنین و جنایت کارانی چون دارو دسته رجوی را از گروه تروریستی خارج می کنند تصویبFATFفقط به زیان تک تک مردم ایران است فقط الان ما نیاز به دیپلمات های با سواد و وزیر خارجه توانا نیاز داریم که پیگیر تعریف تروریست در سازمان ملل باشد نه اینکه آمریکا و متحدانش هر کس یا کشوری را که بخواهند بر چسب تروریست بزنند و از قوانین بین‌المللی یه نفع خودشان سو استفاده کنند کاری که چندین سال است انجام میدهند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چیزی به نام خلاصه سازی داریم که اگه ازش استفاده کنی میتونی در2خط تمام مطلب رابیان کنی که استفاده نکردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
آقای شقاقی مرد این مناظره نبود و به مراتب میتونست استدلال های محکمتری بیاره.مثلا سوالی که مجری از آقای پازوکی پرسید رو باید آقای شقاقی می پرسید و روش هم پافشاری می کرد.آقا در مقام مناظره با یک مدافع سرسختFATFحاضر میشه و بعدش یه جورایی عقب نشینی میکنه و میگه من مخالفFATF و برجام نیستم.خود سینه چاکان برجام تاکید دارن برجام قابل مذاکره مجدد نیست آقای شقاقی میگه:باید یکسری مسائل مثل UTERN را مطالبه کنند که در برجام گنجانده شود تا دوباره در برجام مشکل نخوریم! اونا هم قشنگ میگن کاملا موافقیم موشکی و حضور منطقه ای تو جمع کن تا ماهم UTERNرو باهات توافق می کنیم بعدش هم که به فرض خیلی بعید این توافقات هم انجام شد و ما دوباره مشغول خوردن گلابی های برجام شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
تصوییب fatf= مبارزه با دزدی و فساد و پولشویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اینو نگو بعضیا ناراحت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دخالت برون مرزی کار رو برای تصویب FATF سخت میکنه چون در صورت تصویب دیگه نباید در خارج فعالیت نظامی داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
باز هم یک راه هایی می مونه اما خب هزینه این راه ها بالاست و اصلا به تصویب FATF در شرایطی که تحریم هست نمی صرفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بعضی ها تو فضای مجازی اومدن با قاطعیت دستور میدن میگن نباید fatf تصویب بشه. نظر این افراد میتونه چهار حالت داشته باشه اولاً یا از روی تندروی این حرفو میزنن ثانیاً یا با بدون علم و آگاهی این حرفو میزنن ثالثاً یا به خاطر منافع شخصی و‌گروهی این حرفو میزنند رابعاً شاید هم انشاالله وضعشون خوبه و مشکلات معیشتی ندارند این حرفو میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۰۸ ۱۹ دی ۱۳۹۹
بعضیا هم هنوز گلابی برجام از گلوشون پایین نرفته میخواهند نوشابه اف ای تی اف را پشتش کنند شاید فرو برود.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
به شخصیت و چهره اقای پازوکی خوش بین نیستم .
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۰:۵۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من که مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مگه قراره رای بدی
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۰:۵۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
هدف fatf بستن تمام راه های که ایران در تحریم دور میزند . اگر این را تصویب کنیم خود را در تور دشمنان انداختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
نه بگو اگه تصویب بشه دیگه از رانت خواری و اختلاس خبری نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
حالا دوباره یه مشت بی سواد از خود راضی مثل برجام FATF رو تایید و اجرا میکنن بعد مردم باید تاوان ندانم کاری و بی لیاقتی اونها رو بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
با اف ای تی اف مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
از طرف خودت صحبت کن آقای به اصطلاح باسواد بی دانش کل دنیا عضو این سازمان هستن اگه ریگی به کفشت نیست چرا تصویب نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دبیر و سردبیر اقتصادی واقعا که!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
تندرو ها میگن:
Fatfنه!
مذاکره نه!
همکاری با جامعه بین المللی نه!
پس چی آری؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
عزیز دل در امور مهم کشور همه باید تند رو باشند ... کند رو یعنی انسانی که به فکر موقعیت و چپاول است نه منافع مردم ... این همه تهمت و توهین کردن به کسانی که مخالف برجام بودن ... برجام هم که پذیرفتیم ... چی شد !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۲۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
عاقلهامیگن نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اینا هنوز تحریم نشدن که نگران شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
هر کسی مخالف شماست یک انگی بهش چسبوندید یا یک تهمتی بهش زدید
چون که هیچ وقت استدلال منطقی نداشتید
وقتی هیچ منطقی ندارید راهی نمی مونه جز تهمت زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
جالب است ، چین و روسیه عضو هستند ، با آمریکا هم همه جور ارتباط دارند ، اما انگاری ما کاسه از آش داغ تر شدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ما شعار نه شرقی نه غربی داریم این که روسیه و چین به ایران نزدیک هستند به علت بعضی اشتراکات هستش قرار نیست اونا هر کاری که کردن ما هم بکنیم ... ما باید خودمون جریان ساز باشیم نه تابع و پیرو چند کشوری که حالا اسم در کردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
fatf در صورتی به نفع ما بود که آمریکایی وجود نداشت .در حال حاضر عاقلانه ترین راه این است که همان مسیر های دور زدن تحریم را لو ندهیم .قطعا وقتی کشور تحریم است ما برای نجاتمان باید از کسانی کمک بگیریم که خلاف مقررات بین المللی فعالیت می کنند .و به اصطلاح آنها قاچاقچیان.که البته از نظر ما قاچاقچی و تروریست اصلی رژیم آمریکاست که تمام اموال ما را بلوکه می کند .به نظرم واقع بینی چیز خوبیه .توهم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام در طول سالها فعالیت سپاه قدس هیچگاه منابع مالی آن شفاف نبوده و فقط یه مورد بعد از شهادت حاج قاسم علنی و رسانه ایی شد که مبلغ اون 200 میلیون یورو بود ما به اهمیت فعالیتهای سپاه قدس واقفیم اما منابع باید شفاف باشه مثله آمریکا که علنا اعلام میکنه یک میلیارد دلار به ارتش مصر میده یا بودجه های اینچنینی ... اما ما از میزان تخصیص و هزینه کرد حزب الله لبنان یا جنبش حماس یا ارتش سوریه بی خبریم و اطلاعات جامعی نیست از طرفی کشور از کمبود منابع و دسترسی به منابع ارز یه شدت رنج میبره
وقتی رهبری عزیز با شجاعت و صلابت در گفتار و رفتار از کشورها و جنبشهای ضد استکباری و صهیونیستی حمایت میکنه پس چه ضرورتی به پرده پوشی هست و نگران منابع سپاه قدس هستیم
سپاهی که عزت مندانه جلوی ارتش سرخ شوروی در افغانستان یا صربها در بوسنی و داعش در عراق و سوریه ایستادگی کرده و شجاعانه جنگیده
دلیلی برای نپذیرفتن لوایح FATF وجود نداره و نگرانی ها بی مورده اما آثار این خود تحریمی ها در زندگی تک تک ایرانی ها کاملا مشهوده و نارضایتی به همراه داره مردمی که حکومت به مقاومت و تاب آوری اونها در شرایط بسیار سخت مثله جنگ بیماری ترور و حفظ تمامیت ارضی نیازمنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مردم مقاومت کنن مسئولین هم تو رفاه؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
نباید fatf برقرار بشه که ملت بیچاره خواهد شد،،،قابل توجه مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چی میگی اصلا معنی fatfرا می فهمی چرا از طرف ملت حرف میزنی بگو نگران جیبم هستم cftکارش مبارزه با پولشویی هست سازمان بین دولتها که مشخص میکنه پولها در کجا و چگونه خرج میشه ملت هم همین را میخوان نه اختلاسگر و رانت خوار را پس خنده دار صحبت نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خوب میدانیم که تمام سازمانهای جهانی یا توسط آمریکا بنیان گذاری شدند و یا اینکه آمریکا عضو کاملا تاثیر گذار آن است .. از زمانی هم که دنیا بر اساس تاریخ عددی پیش رفت و از میلاد مسیح ..پول و کسب درآمد و ردو بدل شدن مطمئن آن اصلیترین دلیل چالشهای جوامع بشری بوده و هست ... در قبل از برجام فشارحداکثری از طرف FATF وجود نداشت و کجدار مریض ایران رو تحمل میکردند ..بعدار برجام وتقسیم غنایم اقتصاد ایران بین شرکتهای پنج کشور عضو برجام و برداشتن سهم هر کدام از آنها از شراکت و فروش در ایران ...وقتی اولین ماشین آمریکایی در خیابانهای تهران ظاهر شد و آقایون بلند مرتبه حکم به تکفیر آن و کالاهای آمریکایی دادند و وقتی آمریکاییها دیدند از اقتصاد ایران سرشون بی کلاه ماند و قرار نیست چیزی نصیبشون بشه ...شروع به FATF بازی و تحریم اولیه و ثانویه و در نهایت حداکثری کردند تا وضعیت اسفناک و تاسف بار کنونی پیش بیاید .. تا جاییکه رییس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرد که چرا باید انگلیس و بقیه با ایران تجارت کنند وما نتوانیم ...حالا مسئولین کشور و آقایان بلند مرتبه نه توان و علم نجات کشور رو دارند ......چون خودشون و آقازاده هاشون از این وضعیت کاملا سود میبرند و لنگ یمنی میپوشند و با نون خشک خوردن ..گرگ وال استریت میشن و دیگری هم با پول دلاری گرفتن مشکلات قضایی را برطرف میکنن و رای به عدالت نمیدهند بعدش هک وقتی گندش درآمد یکی دیگه رو فراری میدن و تمام تقصیرها هم به گردنش میگذارند و دوباره با یکی دیگه شروع میکنن و میدونند که شفافیت مالی کلا رسواشون میکنه و نمیخوان کسی بفهمه که یهو سه چهار میلیارد پول چطوری و رو چه حسابی به حساب خانم خانه دارشون واریز میشه ....و نه جرات گفتن کلمه اشتباه کردیم و ... دارند و به مردم هم که حساب پس نمیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مشکل ما ناکارآمدی دولت در اداره امور داخلی و سیاست خارجی است ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی ظرف ۳ سال توضیح لکن ملت اجناس را با ارز ۲۵۰۰۰ هزار تومانی خریدند جمع کنید کاسبی Fatf و غیر و ذالک را آقایان مدعی اگر درست می فرمایند و بفکر مردمند اول بفرمایند حقوق و مزایایتان و اموال و دارهایشان چه مقدار است بعدا فرزندانشان در کدام کشورها ساکنند.آقایان بیشتر نگران مراودات بانکی خود هستند...
Romania
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
از اعضای اتاق بازرگان بپرسید از رئیس کل بانک مرکزی بپرسید که در راس امور و در جریان وضعیت فعلی کشور هستند بپرسید که تصویب یا ردش چه تاثیری دارد به نظرم اینا دقیق تر و واضح تر بهتون میگن.
از رفیق بازان و جناح بازانی که به فکر منافع شخصی گروهی و حزبی و جناحی هستند سوال نپرسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
فیلم کامل این مناظرات رو قرار بدید
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۰۹:۴۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
پدرمردمو بااین عهدنامه های ترکمنچای درآوردن، کدوم عاقلی بعد چهل سال بدعهدی غرب وامریکاباطناب پوسیده انهادوباره به چاه می افته.خوش خیال های بی درد
Iran (Islamic Republic of)
xxx
۰۹:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
این مناظره ها رو ادامه بدید
خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
عزیز الله رحیمی
۱۳:۴۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
البته اشخاص مثل جلیلی بیاییند ،،که شیطان درون مملکتی و بیرون را میشناسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
پیوستن به FATF باعث میشه که کسی نتواند میلیارد دلاری اختلاس کنه و فرار کنه.
Canada
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
رییس حقوق بشر سازمان برنامه و بودجه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خدارحمت کند شیری ک تورا خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خب چرا سختش می کنید منتظر باشید تا اونا تحریم هارو بردارن اگه برداستن شما هم تصویب کنید ... هنوز که اون تحریم ها هستن FATF دیگه کاربردی نداره جز محاصره بیشتر ..
Germany
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چرا غرب باید به فکر ما باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۸:۴۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
به فکر مردم باشید، یأس و ناامیدی، جامعه را فرا گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۸:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
انتقام سخت
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۸:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من که فکر نمی کنم ارز رو ارزان کنه
Germany
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ارز هیچ رابطی به FATF
ندارد
حتی باعث افزایش قیمت ارز هم می شود
ابزاری است جهت ردیابی و کنترل منابع مالی کشورهای در حال توسعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
یوان چین برای اینکه مبادله بشه باید از fatf اجازه بگیره چون ما تو لیست سیاه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
نباید به FATF رای مثبت داد
آخرین اخبار