در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتشار نتایج تحقیقات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی برای اولین بار/ ارسال پرونده به دادگاه نظامی تهران

دادستان نظامی تهران به ابعاد جدیدی از رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی پرداخت.

غلامعباس ترکی دادستان نظامی‌ استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با  اشاره به سالگرد واقعه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و جانباختن تعدادی از هموطنان و اتباع سایر کشور‌ها ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای سانحه و ملت شریف ایران و دیگر کشور‌هایی که عزیزانی را در این سانحه غمبار از دست داده اند، اظهار کرد: ایران اسلامی در این سانحه فرزندان عزیزی را از دست داد که داغدار آن‌ها هستیم و پاسخ‌گویی شفاف در مورد نتایج تحقیقات را وظیفه خود می‌دانیم.

این مقام قضایی در تشریح ابعاد رسیدگی به این پرونده گفت: بعد از سانحه تلخ و ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی با بررسی‌های اولیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و بخش‌های دیگر، اعلام شد این سانحه بر اثر شلیک سامانه پدافندی خودی اتفاق افتاده است.

وی افزود: بعد از اطلاعیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و سه روز بعد از سانحه، با دستور رئیس قوه قضاییه پرونده به دادسرای نظامی تهران ارسال شد و در همان تاریخ، بنابه ضرورت و اهمیت، متهمان احضار و اتهامات تفهیم شد و با نظر بازپرس پرونده چند نفر بازداشت شدند.

بررسی فرضیه‌های مختلف در خصوص علل وقوع سانحه

دادستان نظامی استان تهران از اتمام بررسی‌های ۷ گروه کارشناسی نظامی و سازمان هواپیمایی کشوری درباره فرضیه‌های مختلف در خصوص علل وقوع سانحه خبر داد و گفت: بخشی از این احتمالات ناظر بر عملکرد هواپیما، خلبان و کروی پروازی بود و بخشی دیگر به مسائلی مانند خرابکاری، فریب دشمن، تأثیر سایبر الکترونیک و جنگ الکترونیک بر هواپیما و سامانه‌های پدافندی همچنین عملیات لیزری و انفجار در داخل هواپیما اختصاص داشت. 

ترکی گفت: ۷ گروه کارشناسی در حوزه سامانه تور ام یک، مراقبت پرواز، پدافند هوایی، جنگال و سایبر الکترونیک، مواد منفجره و محترقه و مسائل امنیتی به تحقیق در ابعاد مختلف پرداختند و بخشی از بررسی‌های فنی نیز در سازمان هواپیمایی کشوری حول محور عملکرد هواپیما و کروی پروازی، مراکز کنترل هوایی، شناسایی اشکالات و ضعف‌های احتمالی و پیشگیری از سوانح انجام شد.

انتشار ابعاد جدیدی از حادثه سقوط هواپیما اوکراینی همزمان با اولین سالگرد آن/ پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌شود

وی گفت: همچنین این سانحه با حضور ۴۰ متخصص با انجام دو پرواز و رعایت کلیه مختصات پرواز سانحه دیده، شبیه سازی شد که در نوع خود در بررسی سوانح هوایی منحصر به فرد بود و اطلاعات جعبه‌های سیاه نیز در آزمایشگاه BEA پاریس با حضور بازپرس پرونده و نمایندگان تمامی کشور‌های ذی ربط به طور شفاف با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی پیاده‌سازی شد.

دادستان نظامی تهران به تشریح نتایج تحقیقات این پرونده در مرحله دادسرا پرداخت و اظهار کرد: تحقیق گسترده از مطلعان و متهمان در سطوح گوناگون لشکری و کشوری، معاینات محلی و میدانی از همه مراکز مرتبط، نظرات کارشناسان و متخصصان نظامی و سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاعات حاصل از پیاده سازی محتوای جعبه‌های سیاه و نتایج عملیات شبیه سازی، همگی بر نقش خطای انسانی در بروز این سانحه دلالت دارد.

سامانه پدافندی موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی‌کند 

این مقام قضایی درباره استدلال‌های مطرح قضایی درباره خطای انسانی گفت: مطابق دستورالعمل ها، سامانه پدافندی به دلیل آنکه از نظر دستور آتش، در شرایط آتش محدود قرار داشت، به هیچ وجه بدون دستور شبکه پدافندی و پست فرماندهی مربوط، مجاز به شلیک نبوده و با توجه به دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های سامانه در تشخیص نوع اهداف و دوست از دشمن، شناسایی اهداف متخاصم و دستور شلیک تنها برعهده شبکه پدافندی بوده است. 

وی اشتباه در تعیین سمت شمال را خطای انسانی فاحش دیگر فرمانده سامانه برشمرد و افزود: بر اساس گزارش کارشناسان، بررسی‌های سازمان هواپیمایی کشور و نتایج حاصل از عملیات شبیه سازی، سامانه پدافندی بعد از آخرین جابجایی تاکتیکی، موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی‌کند و به همین دلیل اهداف را در صفحه رادار با تغییر فاحش موقعیت مشاهده می‌کرده است.

ترکی افزود: کاربران سامانه در واقع هواپیمای اوکراینی را به عنوان جسم پرنده در خارج از مسیر باند پروازی می‌دیدند و چون رادار آن قادر به تشخیص هواپیما از سایر اجسام پرنده نبوده، وضعیت برای آن‌ها  این‌گونه تداعی می‌شود که هدف متخاصمی به سمت تهران در حال حرکت است و هنگامی هم که درصدد کسب تکلیف از شبکه پدافندی برمی‌آیند، به دلیل عدم برقراری ارتباط و مبادله پیام، فرمانده با اعتقاد به کمی زمان مقابله با خطر، شخصاً تصمیم به شلیک می‌گیرد.

هک سامانه پدافندی با دلایل متقن به اثبات نرسید

دادستان نظامی تهران تفکیک خطای انسانی از خطای سیستمی را در وقوع این سانحه ضروری برشمرد و گفت: خطای عامل انسانی که موجب وقوع سانحه شده خیلی مشهود و روشن است، ولی با ضعف و اشکالی در خود سامانه، دستورالعمل‌ها و ساختار‌های شبکه پدافندی کشور و هواپیمایی کشوری مواجه نشدیم و معتقدیم به رغم سخت بودن تصمیم گیری به دلیل فضای حاکم در شب حادثه، اگر کاربر و فرمانده سامانه دقت لازم را به خرج می‌دادند این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.

به گفته دادستان نظامی تهران فرضیه‌هایی که درباره حمله سایبری، هک سامانه پدافندی، اختلال در سامانه‌های هواپیما و شبکه پدافندی مطرح شد، با دلایل متقن به اثبات نرسید.

انتشار ابعاد جدیدی از حادثه سقوط هواپیما اوکراینی همزمان با اولین سالگرد آن/ پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌شود

این مقام قضایی در ادامه با رد برخی اظهارنظر‌ها درباره صلاحیت مراجع قضایی کشورمان در رسیدگی به پرونده این سانحه گفت: مهمترین اصل در صلاحیت‌های رسیدگی در حقوق بین الملل، اصل صلاحیت سرزمینی است و در قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین بین المللی از جمله ماده یک کنوانسیون شیکاگو هم به این موضوع تأکید شده که دادگاه محل وقوع سانحه هوایی صالح به رسیدگی است. 

وی افزود: ضمن آنکه موضوع مربوط به نظم عمومی ایران بوده و  ۱۵۲ نفر از شهدا و جانباختگان و نیز متهمان این حادثه ایرانی هستند و برابر قوانین داخلی و قواعد مسلم بین المللی، دادگاه‌های ایران صلاحیت انحصاری دارند لذا رفتار‌های برخی مراجع خارجی مبنای حقوقی ندارد و سیاسی است. 

۱۵۰ هزار دلار بابت غرامات و خسارات هر جان باخته تأمین شد

دادستان نظامی تهران همچنین درباره پرداخت غرامات به خانواده جانباختگان این سانحه هوایی گفت: با توجه به اینکه پرواز بین المللی بوده و اتباع سایر کشور‌ها هم در هواپیما حضور داشتند، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مطابق با مقررات بین المللی به این تصمیم رسید که خسارات و غرامات به صورت یکسان بر اساس کنوانسیون‌هایی که ایران عضو آن هست همچنین عرف بین المللی پرداخت شود. 

وی افزود: با پیگیری‌های مستمر سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و مساعدت دولت و نیرو‌های مسلح، مبلغ ۱۵۰ هزار دلار بابت غرامات و خسارات هر جان باخته تأمین شد و غرامات جانباختگان و خساراتی که به اموال آن‌ها وارد شده در قالب سازوکار و چهارچوب حقوقی مشخص، پرداخت می‌شود و بعد از یک سال از وقوع این سانحه غمناک می‌توانیم اعلام کنیم که آماده پرداخت غرامات و خسارات هستیم و تفاوتی هم بین اتباع ایرانی و غیرایرانی و همچنین از نظر جنسیت وجود ندارد. 

ترکی ادامه داد: علاوه بر آن تاکنون خانواده گرانقدر بیش از ۱۳۰ شهید  سانحه تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفته اند و مراحل اداری مربوط در حال انجام  است. 

وی تأکید کرد: البته دریافت غرامات و خسارت همچنین قرار گرفتن تحت پوشش بنیاد شهید، تأثیری بر رسیدگی کیفری نخواهد داشت.

ظرف یک سال تحقیقات  را به سرانجام روشنی رساندیم

این مقام قضایی با بیان اینکه در تحقیقات این پرونده هیچ خط قرمزی برای کشف حقیقت و اجرای قانون و عدالت وجود نداشت، گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر رسیدگی دقیق بود همچنین رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور نیز بر این موضوع تصریح کردند؛ دادسرا و دادگاه‌های نظامی مستقل از نیرو‌های مسلح هستند و وظیفه ذاتی دادسرای نظامی رسیدگی عادلانه، دقیق، موشکافانه و شفاف بود و معتقدم که با همکاری بخش‌های مختلف توانستیم ظرف یک سال تحقیقات خودمان را به سرانجام روشنی برسانیم.

وی تصریح کرد: در این سانحه به صورت خاص شاهد همکاری بسیار نزدیک ستادکل نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های مختلف در حوزه کارشناسی بودیم و اگر این همکاری‌ها نبود قادر نبودیم این سانحه پیچیده و دارای ابعاد مختلف را در این مدت زمان محدود در مرحله دادسرا به نتیجه برسانیم که از همه آن‌ها تشکر می‌کنم.

بعد از صدور کیفرخواست  جزئیات برخورد‌های قضایی اعلام می‌شود

دادستان نظامی تهران درباره برخورد با مقصران وقوع این سانحه گفت: در فرآیند تحقیق، افرادی به عنوان مقصر از جهت بی احتیاطی و بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات و مقررات، متهم شناخته شدند و در حال حاضر تنها یک متهم در بازداشت است و سایرین با تودیع وثیقه و سایر قرار‌های مناسب آزاد شده اند؛ جزییات بیشتر بعد از صدور کیفرخواست و معرفی مقصران به دادگاه اعلام خواهد شد.

ترکی در همین ارتباط با اشاره به تفاوت‌های موجود بین خطا کیفری و اداری گفت: یک خطا می‌تواند هم جنبه مجرمانه به لحاظ کیفری داشته باشد و هم به لحاظ یک تخلف در مراجع اداری و کمیسیون‌های انضباطی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی افزود: در این پرونده ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز به طور جدی وارد عمل شد و افرادی را که از نظر گروه بررسی سانحه این ستاد، مرتکب تخلفاتی مانند بی مبالاتی و عدم اجرای صحیح دستورالعمل‌ها و مقررات شده بودند، در سطوح مختلف از مسئولیت خود عزل و یا با تنزیل درجه مواجه کرد.

گزارش گروه‌های کارشناسی  پرونده نهایی شده است

ترکی از نهایی شدن گزارش گروه‌های کارشناسی این پرونده خبر داد و افزود: گزارش سازمان هواپیمایی کشوری برای کشور‌های ذی ربط ارسال شده است. 

به گفته این مقام قضایی، همکاری‌های فنی و قضایی دوجانبه ایران و اوکراین در چهارچوب موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین دو کشور با حسن نیت و شفافیت ادامه دارد.

دادستان نظامی تهران در پایان گفت: تحقیقات دادسرا به اتمام رسیده و بزودی پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌شود و مرحله رسیدگی در دادگاه، مستقل از دادسرا صورت خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
اگه بنا به محاکمه باشه اول رئیس شورای امنیت کشور بعد هم رئیس سازمان هواپیمایی کشور باید محاکمه بشن . چراکه برابر مقررات وضعیت جنگی میبایست کلیه ی پروازهای داخلی و خارجی رو کنسل می کردن که نکردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۹ دی ۱۳۹۹
حادثه ای غمباری بود روحشون شاد و برای بازماندگان آرزوی صبر و آرامش داریم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۴۰ ۱۹ دی ۱۳۹۹
عزیز دلم حادثه غم انگیز بود ولی امنیت هم مهمه اگر فرضا فرمانده شلیک نمی‌کرد و موشک بود اون وقت چی بیچاره فکر کرده موشکه یا هر جسم خطر ناک و زدتش و برای دفاع از مرز و بوم زدتش ، تحت فشار سختی بوده و مطمئنا همین العان هم تحت شدید ترین فشاره که اگه نمیزدم زنده بودند، ولی خب بیچاره چیکار بکرد؟ کسی که مقصر میدونه باید جواب بده اگه موشک بود و شلیک نمی‌کرد و به تهران اصابت می‌کرد چی میگفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۰۸:۵۸ ۱۹ دی ۱۳۹۹
دوستان اگر همین موشک دشمن می بود و سامانه عمل نمی کرد و به تهران برخورد و هزاران نفر را می کشد ، ان موقع مسئولین پدافند را مورد هجمه قرار نمی دادید که چرا شلیک نکردید. در تمام دنیا سالانه بخاطر اشتباهات انسانی هزاران نفر کشته می شود ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۹ دی ۱۳۹۹
پدافندظاهرا ایرادی نداشته کاربرش فراموش کرده سمت شمال رو تنظیم کنه.بعد هم هنوز دادگاه تشکیل نشده که همه حکم صادر میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خدا رحمتشون کنه، ولی حادثه عمدی نبوده،و نمیشه یک ارگان همیشه در صحنه که در بلایای طبیعی ومشکلات کشوری ومردمی اولین ارگان ورود کنندست بااین که جزو وظایفش نیست ، ارگانی که آمریکا و اروپا به خاطر وجود اون در ایران فکر تجاوز به ایرانو حتی تو ذهن ندارن ،ارگانی که امثال سردار شهید سلیمانی ، شهید حججی ،سردار شهید همدانی و... در اون خدمت میکنن
رو با این اشتباه غیر عمد یک شخص بد دونست.
سپاه تنها ارگانی تو کشوره که تقصیرارو گردن کسی نینداخت ورک به مردم علت و گفت وبزرگترین فرماندهانش از مردم باصداقت طلب بخشش کردن درحالی که بخش هایی که باید جلوی پرواز هوا پیما تو اون شرایط رو میگرفتن تقصیر کار تر بودن !که باید بعضی افراد یاد بگیرن از رفتار سپاه! ارگانی که در دوران کرونا کمک هایش به وزارت بهداشت از دولت بیشتر بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
میخوان بندازن گردن یه نیروی جزء همیشه هم اینطوری بوده پایین دست ها قربانی سهل انگاری مسئولین شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
انتقام سخت
Iran (Islamic Republic of)
سیروان محمدیان
۲۲:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام امیدوارم که الله همه راعاقبت به خیر کنه
ما مردم ایران واقعا خیلی سختی کشیدیم وسخت تر پدران ومادرانمان الان تورم بیکاری فقر واین اقدامات . فقط یا حق تویی پناهمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
یکسری از دوستان میگن کی بوده فیلم برداری کرده از کجا میدونستن اون تایم اون اتفاق میفته
خدا دو جشم داده به انسان مثل هلو وقتی موشک اول خورده ملت همیشه در صحنه هوامیما رو دیدن در حال اتیش گرفتن شروع به فیلم برداری کردن و سپس موشک دوم به هواپیما بر خورد می کنه
و یکسری هم خوب دوربین مدار بسته بوده
مثل پلاسکو داشت فرو مریخت بگی از کجا میدونستن داشت میومد پایین ملت همیشه در صحنه فیلم گرفتن همین
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
با اطلاعات بدست آمده مشخص شد که خود آمریکا این هواپیما را زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چیزی زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
جالب هست 176نفر کشته شدند هواپیما ساقط شد هیچکس استعفا نداد
Iran (Islamic Republic of)
س
۲۲:۲۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
فداکاری سپاهیان را فراموش نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
کسی که دستور لغو پرواز رو نداده محاکمه باید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دیگه کار از کار گذشته خدا همه اونها را مورد رحمت قراربده وخدا این ترامپ نامرد را که باعث وبانی همه این بدبختیهاست روزی 100 بار بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام صلوات بر مومنون و مومنات
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
باید اون سازنده تورام یک هم مجازات بشه ! مگه خمپاره است لوله اش هرجهتی بودشلیک بشه ! سامانه به این پیشرفتگی باید سنسوری داشته باشه تا درجهت درست جغرافیایی قرارنگرفته امکان قفل کردن روهدف رونداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
همه کشورا نخاله دارن که سندروم خود تحقیر کنی داشته باشن، یه چندتا سوالی که هیچ وقت جواب داده نشد، چرا از سمت پدافند هوایی جنوب پیام اومد موشک کروز شلیک شده؟
چرا هواپیما اوکراین تغییر مسیر پرواز میده؟
چرا رادار های پرواز هواپیما قبل از شلیک موشک خاموش میشه؟
چرا وقتی می خوان قبل از پرواز هواپیما اوکراین رو بررسی کنن و مانع پرواز میشن، از اوکراین میگن هواپیما باید پرواز کنه؟
چرا اون فیلمی که رویترز با اطمینان پخش کرد که از ایرانه، بدون اینکه حتی هیچ صحبتی توش بشه تشخیص دادن این ایرانه؟
اونایی که درک نمی کنن، به خودشون فشار نیارن، برن همون فیک نیوز هارو بخونن.
Iran (Islamic Republic of)
کرمعلی بخت برگشته
۱۹:۵۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
کسانی که پرواز رو ممنوع نکردند باید محاکمه شوند در زمانی که وضیعت بسیار فوق العاده بوده؛ حالا اگر آن شئی پرنده یک موشک یا جنگنده دشمن بود، این خدمه پدافند محاکمه نمی شد که چرا نزدیدش؟
Iran (Islamic Republic of)
سلطان
۱۹:۴۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
با سلام
هر چند واکاوی و تحقیق در خصوص این حادثه برای پیشگیری از تکرار آن بسیار مفید هست ولی به نظر حقیر این در اولویت دوم قرار دارد و مهمتر از پیدا کردن شخص شلیک کننده این است که بدانیم با توجه به وضعیت حاکم در آن برهه حساس آیا مسئول پدافند هوایی کشور در خواست کلیر داده یا خیر اگر نداده چرا !!؟؟
اگر در خواست داده ولی اجرا نشده چه کسی مجوز پرواز داده !!؟؟؟
ضمن احترام به قربانیان و شهدای این حادثه دردناک و آرزوی سلامتی و آرامش برای بازماندگان !!! به نظر حقیر شخص شلیک کننده بی تقصیر بوده و مجبور به این کار بوده !!!
،اگر در آن وضعیت و جو بحرانی حاکم بر ایران هواپیما رو حتی دو یا سه روز متوقف میکردند و خسارت پرداخت میکردند خیلی بهتر بود !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۰۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بدنبال مقصر گشتن تغیری چندانی نمیکنه،باید اشکالات رو دید وایمنی لازم برای آنها تدوین بشه تا ازاین گونه حوادث اتفاق نیفتاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۵۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام،جوابی که برای بسته نشدن آسمان درآن لحظات آوردن نمیدونم درسته یا نه،اینومیدونم بد خطایی بود.حالامعلوم شد درمانور های نظامی چه قدر اشتباه داشتیم،باید بازنگری شود.
Iran (Islamic Republic of)
امیری
۱۸:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
نوشته حسم متحرکی به سمت تهران نزدیک می شد در حالی که هواپیما در حال دور شدن بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
غلط کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خدا رحمتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
روحشان شاد ، ان شاالله خدابه همه بازماندگان ان حادثه بزرگ صبر بده ، و اما باید افرادی که در ان روز های مهم و به خصوص باید همه پرواز ها لغو می کردند نکردن باید باید پاسخگو باشند
France
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بیش از ۵۵هزار نفر از هموطنانمون بخاطر شمال رفتنِ خیلی‌هامون، بخاطر هیئت رفتن‌هامون، بخاطر تشییع جنازه رفتن‌هامون، بخاطر مهمونی و عروسی رفتن‌هامون کشته شدن که در قبال ۱۷۶ نفر خیلی خیلی تعداد بالاتری است. خیلی از هموطن‌هامون هم بخاطر اشتباهات رانندگیمون در جاده از دست میرن. این حادثه اتفاق تلخی بود ولی اجازه ندید دیگران روی این قضیه مانور بدن که نیروهای نظامی‌مون رو تضعیف کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من به عنوان یکی از اهالی نزدیک برخورد موشک پدافندی به هواپیما، موضوع حرکت هواپیما به سمت تهران (که هواپیما به اشتباه موشک کروز حمله کننده انگار شده بود) در متن تحقیق، را قبول ندارم چون حتی اگر شمال و جنوب رادار را هم اشتباه بگیری، اون هواپیما اصلا در هیچ جایی از مسیر رو به تهران نمیشه و با کمی زاویه از غرب میره شمالغربی و به سمت اطراف قزوین حرکت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
و در حال حاضر تنها یک متهم در بازداشت است و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ما هیچی نشدیم حیف اون جوان های تحصیل کرده نبود! البته خودم فوق لیسانس دارم و سخت به دنبال کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دیوار کوتاه تر از اون بنده خدا اپراتور دستگاه نبود......باید رئیس و دبیر امنیت ملی که به درخواست سپاه برای پاکسازی آسمان از هر نوع پرواز پاسخ مثبت میداد ولی یا عامدانه یا ناشیانه این کارو نکردن محاکمه میشدن...کشورهای اون سر دنیا تا موشک زدن پروازاشون رو لغو کردن... کاری با این مساله نداشتن و فقط به سپاه حمله میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اینم یه ماستمالی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ثنا
۱۶:۴۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اونایی که اجازه پرواز دادن باید محاکمه بشن تو اون شرایط هیچ آدم عاقلی نباید اجازه پرواز میداد .
Iran (Islamic Republic of)
اح
۱۶:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
از اصول اولیه پدافند اینه که فرمانده قبضه توپ هنگام استقرار قبضه رو با موقعیت جغرافیایی توجیه کنه یعنی ۴جهت اصلی رو‌مشخص کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خدا نکنه جنگ بشه
ما فقط از ترس زدیم هواپیمای خودی رو زدیم
اگه جنگ بشه که دیگه هیچ !
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۲۰:۴۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ما هشت سال جنگ داشتیم پس ما رو از شرایط جنگی نترسون و در کشورهای خیلی پیشرفته هم چنین اتفاقی افتاده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خوبه انسان مسایل مثبت دیگه هم ببینه.این همه کشف اهداف پرنده و انهدامشون ، رد شدن از سامانه های پدافندی آمریکاو انهدام پایگاه آمریکا همه نشانه تخصص بالای کارکنان داره و همچنین تکنولوژی بالای تجهیزات و اراده مردان الهی داره.
بنده نمیگم کسی که سهل انگاری کرده رو کای نداشته باشن.ولی یادمون باشه اون انسان با این موضوع که یه موشک به سمت تهران و مناطق مسکونی در حال پرواز هست و اگه نزنیمش ، جان تعداد زیادی از بین میره.
این موضوع ، واقعا خیلی مهمه ، که هدف نیت شلیک کننده چی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
فقط مجازات عاملین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چیزی از شان بچه های غیور سپاه کم نمیشه
ما همیشه مدیون شما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دست تقدیر اینگونه بوده که این عزیزان به این صورت از دنیا برن
خدا همشون رحمت کنه و این اشتباهات درسی بشود برای دفعه های بعد
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۱۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
حرف شما درست اما نباید اون چند روز همه پروازها لغو می شد چرا نشد کی در این مورد پاسخگو هست
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۴:۰۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
واقعا اگر چند ساعت آسمان کشور بسته نگه داشته بود این اتفاق رخ نمیداد
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
حتما درست چرا این کارو نکردن چه کسی این کارو پیگری نکرده آیا آن چند روز شوم نباید از مدیریت می شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ای لعنت به آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
شما هم مث مسئولین یاد گرفتین همه چی رو بندازین گردن آمریکا!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
درود سلام به عیور مردان سپاه پاسدارن .این اولین واخرین حادثه نیست این اتفاق برای چندین کشور افتاده چندیقبل در سوریه به اشتباه هواپیما مسافربری روسیه سرنگون شد و....ضمن همدردی با خانواده شهدا این حادثه .فقط بدانید که فرزندان سپاه ایران هزاران فداکاری وجانفشانی برای ملت وکشور انجام داد هاند ونباید به خاطر یک اشتباه همه چیز فراموش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دوست عزیز تایخشو بگو بریم بگردیم کی توسوریه زدن هواپیمای مسافری بری رو...ضمنا ما ک ادعا مون میشه ی پشه رو هم تو هوا تشخیص میدیم چطوری فرق جنگنده یا موشک کروز رو متوجه نشدیم تازه اونم بخوا د این همه راه بیاد تا برسه به تهران...مگه میشه مگه داریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
از درود و سلام گفتن به غیور مردان مشخص هستش کی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
یک ایرانی باغیرت ووطن پرست وخدا ترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
باید از اون مقصران به محاکمه میشودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سوال بی جواب چرا اجازه پرواز در اون شرایط صادر شده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
تماس از اوکراین گرفته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
فراموشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مثل همیشه بپیچونید بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چرا موشک دوم رو زدید. چرااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اولی که شلیک بشه،دومی بصورت خودکار شریک میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
توجیه نکن خودکار چیه بیسوادانه نظر نده ۱۶:۲۱
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
این چه سلاحیه آخه که اولی بره دومی خودکار میره، شاید اولی خورد به هدف افتاد دیگه دومی کجا میره؟! این حرفا چیه میزنی آخه؟!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
150 هزار دلار به قیمت دلار امروز یعنی 4ونیم ملیارد تومان اگر این عدد رو در 170 نفر حساب کنیم وپول هواپیما هم ...
واقعا انتقام سختی از مردم مستضعف گرفتید دستتون درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
این چه حرفیه کی حاضر میشه جون خودش یا نزدیکان خودش رو بگیره بخاطر پول؟
مطمئن باش همه اونهایی که عزیزشون رو تو اون سانحه از دست دادن حاظر هستن پولی نگیرن ولی عزیزشون زنده باشه.
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
این مبلغ از صندوق بیمه ای که همه مسافران هوایی را بیمه حوادث میکند پرداخت میشود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مطمون باش اگه همچین بیمه سفت و محکمی داشتیم الان روزگارمون این شکلی نبود
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۰:۴۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بعد از حادثه سقوط هواپیمای اکراینی یک هواپیمای جنگی آمریکایی در شب عید آن سال وارد کشور شد تا سه بار پیام هشدار ندادند و از خلبان اعتراف نگرفتند هواپیما بازنگشت
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۳۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
با سلام
به نظرم در این بررسی از اصل موضوع غافل شده اید، و آن اجازه دهنده پرواز به هواپیما و مخالف کردن آسمان بر خلاف درخواست نیروهای مسلح است. به نظرم شخص اصلی برای محاکمه کسی است که اقدام به اجازه پرواز داده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
مگه بسته بودن که نباید اجازه پرواز میداد؟
نیروی مسلح دستور نداد ، درخواست کرد این 2 تا باهم زمین تا آسمون فرق داره.
Iran (Islamic Republic of)
سیروان محمدیان
۱۰:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
علیک
Pakistan
ایرانی
۱۰:۲۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
وقتی هواپیمای مسافر بری را خودمان ساقط میکنیم .نیاز به تحقیقات یک ساله دارد؟تحقیقات مربوط به موقعی است که علت سقوط مشخص نباشد.خجالت دارد این گونه رفتار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سرت نمیشه چرا حرف می زنی؟
Iran (Islamic Republic of)
علس
۱۳:۵۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
برخی سوانح هواپیماهای مسافر بری چند سال در کشور سازنده بطول انجامیده است زیرا هیچکس نمیخواهد تعمدی یک فاجعه انسانی را به انجام رساند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سوانح هوایی که شما میگید زمانی طولانی مدت بررسی میشه که دلایل سقوط نامعلوم باشه
نه اینجا که با موشک زدن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
پس جای کسی که در آن شب پروازها را متوقف نکرد کجای این پرونده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
پرواز ها رو لغو نکردن که کسی شک نکنه
دیگه اینجاشو نخونده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
شفاف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۰:۰۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من و خیلی ها هنوز برامون سواله که چرا یه نفر باید توی اون سرما از لحظه برخورد موشک فیلم بگیره و سریع بفرسته ؟ اثبات همیشه سختر از ادعاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دو موشک به هواپیما زدند.بعد از اصابت اول،فیلم گرفته شده
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۲:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
چه ربطی داره؟ توی 30 ثانیه یارو خودشو رسونده اون گوشه توی اون سرما؟ موشک اول که بخوره آدم توی خونه باشه چیزی نمیفهمه تا چه بیاد بیرون توی 30 ثانیه. هیچ صدایی هم ازش درنمیاد. اگه اتفاقی باشه مثل بقیه شهروندان که توی اتوبان دارند رانندگی میکنند اونوقت فیلم میگیرند باتعجب و سر و صدا نه در سکوت آرامش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
الان مقصر برخورد موشک با هواپیمای مسافربری کسیه که فیلم گرفته؟
شبیه مسئولان قضایی حرف میزنی در اوایل کرونا که هر کی میومد آمار میداد درجا دستگیر میشد.
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۰۹:۵۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
عجب!!!
سقوط؟!
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۷:۰۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
درسته هواپیما مورد هدف قرار گرفته اما برخوردش به زمین اون رو از هم گسیخته واسه همین می گن سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خطا کارها و مقصران به چه سرانجامی روشن رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
Behnam
۰۹:۲۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سقوط یا انهدام؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خدا ترامپ رو محو نابود کنه که مقصر همه اتفاقات تلخ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
متاسفم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خدا رحمتشون کنه.امیدوارم دیگه هیچوقت از این اتفاقهانیفته گرچه برای همه روشنه که عمدی در کار نبوده.و نبایدحرفی بزنیم که باعث تضعیف نیروهای مسلحمون که ۴۰ ساله حافظ امنیتمون هستند بشیم.خدا به خانواده هاصبربده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
کاش منم در اون هواپیما بودم 4.5 میلیارد پول کمی نیست واسه خانوادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
دمت گرم ..ما ک زندمون ب درد کسی نمیخوره حدقل ی پولی ب پدر مادر پیرمون میرسید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
بله ، ما که اگر تا آخر عمر هم مثل جیگر کار کنیم هیچی بهمون نمیرسه
کاش همین نصیبمون میشد
حداقل زنو بچه مون شاید چندسالی راحت زندگی میکردن
یا میتونستن یه خونه رهن کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیم
۰۸:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً
خداوندا، هيچ‌گاه مرا به اندازه‌ى يك چشم برهم زدن به خود وامگذار
گاهی خطایی و بی احتیاطی کوچکی از انسان سر می زند که انسان اصلا متوجه نیست خطا کرده یا چه فاجعه ای بدنبال دارد و این امر ممکن است هر روز برای همه پیش آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
..خدایی هم هست ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
واله مسائلي كه بعد از ساقط كردن هواپيما روشن شد ميلياردها برابر خطرناكتر از اصل حادثه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اگه خطا عمدي بوده اعدام والا حبس ابد
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۸:۱۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
کی بود کی بود من نبودم تقصیر آستینم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
در جریان این اتفاق باید چند نفر استعفاء میدادند ادعا و ادعا و ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اگر مشکلات این سامانه های پدافندی حل نشود مطمئن باشید بدتر هم اتفاق می افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
آقای سردار سلامی آقای سردار باقری باید جواب بدهید باید پاسخگو باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
وقتی سیستمی اینقدر ابتدایی است چرا رزمایش ها نتوانسته نقطه ضعف ها رو نشون بده ...قرارگاه خاتم با فرماندهی سردار رشید چکار می کنه فقط اسم ...باعث تأسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اینکه پدافند هوایی نتوانسته هواپیما مسافربری رو از نظامی تشخیص بده خیلی خیلی بد و دردناک است ...اگر کشوری دیگر این اشتباه رو میکرد کل سیستم رو جمع می کرد و از رده خارجش می کردند ولی اینجا ایران است و فقط ادعا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خدا رحمتشون کنه ♥
Iran (Islamic Republic of)
خیلی خیلی مهم
۰۱:۴۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران لطفا این رو به گوش سپاهی های عزیز و دادگاه و هرکی مسئول بررسی این قضیه هست برسونید، هرچی میگید درست و منطقی اما چرا اون فیلم رو در نظر نگرفتن؟؟ + واقعا برای همه سوال است تصویربردار از کجا میدانسته ۵ صبح هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد!؟چرا ازقزا اصابت همینجوری پاشه از آسمون فیلمبرداری کنه ؟؟؟ اونم تازه بدون هیییچ هیجان و بدون هیییچ حرف کلمه ای. بعد اولین نفری هم که میاد اصالت و راستی این ویدیو رو تایید میکنه چی بود؟ نیویورک تایمز!!!
سوال دوم نیویورک تایمز اصلا چجوری تونست اصالت ویدیو رو بشناسه؟؟؟ وقتی رسما نه پرچمی از ایران و نه چیزی که نماد ایران باشه توی فیلم نیست، بجز اینه که اون فیلمبردار ارتباط داره یا نیویورک تایمز؟؟؟؟ چجوری نيويورک تایمز گفته اینجا ایرانه این میتونه سوریه باشه عراق باشه... واقعا جای تفکر و تعقل داره. و بعدددد ایران خیلی بعد تر میاد تایید میکنه اصالت ویدیو رو تایید میکنه. اصلا کی هست که باید پنج صبح از آسمون همینحوری ضبط بگیره بدون کلمه ای حرف زدن، قبل از اینکه موشک حتی بخوره به هواپیما.
یکم عقل یکم تفکر، حتما و قطعا توطئه و نفوذی در کار هست حالا چه خارجی چه داخلی.
اونوقت اولین کسی که این فیلم رو منتشر کرده از مسئولین من و تو و مرتبت با ایران اینترنشنال بوده به نام نریمان غریب.
پس قطعا کسی که داره فیلم میگیره خبر داشته این هواپیما از کجا میخواد رد بشه و کی مورد اصابت قرار میگیره. برا این در جای درست وایساده و هییییچ هیجانی نداره.


لطفااااا توضیح دقیق بفرمایند. این فیلم رو هم بررسی کنند. حتی امید دانای ضد انقلاب هم انقدر عصل داشته ایننو بررسی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۹
موافقم خوب گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اون فیلمبردار موبایلی یه نگهبان ساده واحدهای در حال ساخت بوده که حدود 6 صبح بیدار بوده و با دیدن موشک اول و انفجار و صدا ، فیلمبرداری موبایلش رو به کار اندخته و دومین موشک دو ثبت کرده، همین، زیاد پیچیده نیست
آخرین اخبار