اختصاص ردیف بودجه ملی برای کاهش مشکلات حاشیه نشینی زاهدان ضروری است

قائم مقام شهردار زاهدان گفت: اختصاص ردیف بودجه ملی برای کاهش مشکلات حاشیه نشینی شهر زاهدان از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

محمدامیر براهویی قائم مقام شهردار زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  با بیان اینکه حاشیه نشینی امروز بعنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری و دولت محسوب می‌شود، اظهارداشت: بر اساس آمارها ۴۰ درصد جمعیت شهری سیستان و بلوچستان و ۴۳درصد جمعیت شهر زاهدان در مناطق حاشیه شهر و بافت‌های ناکارآمدشهری سکونت دارند.

او  ادامه داد: زاهدان به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان رتبه اول حاشیه نشینی از منظر جمعیتی و رتبه دوم حاشیه نشینی بعد از مشهد از حیث وسعت حاشیه نشینی قرار دارد.

قائم مقام شهردار زاهدان گفت: عواملی از جمله خشکسالی‌های دو دهه اخیر، تبعیض در ساختارهای اقتصادی، نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، سیاست‌های نادرست در چگونگی مواجهه با روستاهها، بسته شدن مرزهای تجاری با کشورهای همسایه، مشکلات اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک باعث گسیل مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به مرکز استان شده به گونه‌ایی که زاهدان را از نظر رشد جمعیتی در رتبه دوم بعد از کرج قرار داده است.

او  افزود: جمعیت کشور در چهار دهه اخیر ۲و نیم برابر رشد داشته این درحالیست که جمعیت زاهدان در این مدت با ۶ و نیم برابر رشد مواجه شده است.

براهویی تاکید کرد: امروز جمعیت و وسعت شهر زاهدان از میزان خدمات و امکانات شهری پیشی گرفته و مشکلات عمده‌ایی را بوجود آورده است.

او با بیان اینکه رفع مشکلات حاشیه نشینی زاهدان از ۲ نگاه باید مورد توجه قرار گیرد گفت: تجدید نظر در سیاست‌های نادرست گذشته در چگونگی مواجه با نگهداشت جمعیت در روستاها، توجه جدی به تولید و اشتغال در روستاها و ایجاد جذابیت در روستاها که بتواند مهاجرت معکوس از شهر به روستا را رقم بزند، توزیع عادلانه قدرت و ثروت در مناطق روستایی، پرداختن به روستاها بعنوان قطب‌های تولید و توسعه کشو از جمله دیدگاه‌های است که ضروریست مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام شهردار زاهدان افزود: فراموش نکنیم که سیر نزولی جمعیت روستاها در سرشماری نفوس زنگ خطریست برای سیر سعودی جمعیت حاشیه نشینی در شهرها.

او  ادامه داد: ساکنان حاشیه شهر الزاما آسیب زده، منحرف و بزهکار نیستند بلکه اکثر قریب به اتفاق ساکنان حاشیه شهرها افرادی شرافتمند محترم و دارای جایگاه اجتماعی هستند که اقتصاد شکننده و فقر امان آنان را بریده و با دل ماخواسته مجبور به سکونت در حاشیه شهر شده‌اند.

براهویی گفت: امروز فعالیت‌های چشمگیری در محلات حاشیه شهر زاهدان در حال انجام است به گونه‌ایی که مناطق حاشیه این شهر تبدیل به یک کارگاه عمرانی عظیم شده‌اند.

او  ادامه داد: شهرداری زاهدان هم‌اینک اعتباری بیش از یکهزار میلیارد ریال برای انجام فعالیت‌های عمرانی پهنه شمالی شهر زاهدان اختصاص داده است.

قائم مقام شهردار زاهدان افزود: انجام توافقنامه مشترک با دولت در راستای اعطای سند مالکیت رایگان، اختصاص پروانه ساختمانی رایگان به شهروندان حاشیه شهر، اختصاص تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی به ساکنان این مناطق از برنامه‌های زیرساختی مهم در حوزه حاشیه نشینی هستند.

او بیان کرد: شهرداری زاهدان با یکهزار میلیارد ریال اعتبار هم‌اینک در سه بخش زیرسازی و آسفالت معابر، هدایت آبهای سطحی و احداث پارک در مناطق حاشیه شهر در حال فعالیت است.

براهویی تاکید کرد: حضور معاون اول رییس جمهوری را به محلات حاشیه شهر زاهدان به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که با توجه به برنامه عملیاتی دولت به مناطق حاشیه شهر شاهد زدودن عنوان حاشیه نشینی از محلات حاشیه شهر زاهدان باشیم.

او  تصریح کرد: البته نباید فراموش کنیم که فعالیت‌های عمرانی صرف به تنهایی نمی‌توانند معضلات حاشیه شهر را حل کنند و نیاز است تا پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد، کارآفرینی و آموزش در برنامه جدی دولت قرار گیرد.
قائم مقام شهردار زاهدان گفت: اختصاص ردیف بودجه‌ایی ملی برای کاهش مشکلات حاشیه نشینی از سوی دولت و مجلس یک ضرورت است.

او  ادامه داد: اجرای برنامه‌های ایجاد جذابیت در روستاها و مهاجرت معکوس از شهر به روستا نقش بسزایی در کاهش حاشیه نشینی خواهد داشت.

براهویی خاطرنشان کرد: روستاها صرفا ذخیره گاهی برای تولیدات کشاورزی نیست، فرهنگ و سنن روستایی دارای غنا و پیشینه بالایی است و حفظ گنجینه های معنوی ما منوط به حفظ جمعیت در روستاهاست.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار