عفوبیش از ۱۰۰۰ نفر از محکومان قطعی مشمول حبس در استان همدان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: ۱۳۰۰ نفر از محکومان قطعی مشمول به حبس عفو شدند.

عباس نجفی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان درگفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،در خصوص این خبر بیان کرد: با پالایش و اعطای عفو، بیش از ۱۳۰۰ نفر از محکومان قطعی به حبس در پانزده ماه گذشته از زندان‌های استان آزاد و به کانون گرم خانواده بازگشتند.

او با اشاره به اجرای دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها افزود: در ابلاغیه رئیس محترم قوه قضائیه در سال ۹۸، بیش از ۱۳۰۰ نفر از محکومین قطعی از زندان آزاد شده اند، وبا تلاش بی وقفه مسئولین دستگاه قضایی استان همدان در ۱۵ ماه گذشته به میزان ۷۰۰ هزار ساعت مجازات جایگزین حبس از قبیل خدمات عمومی و جزای نقدی بدل از حبس صادر شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ابراز داشت: استفاده حداکثری از نهاد‌ها و تاسیسات ارفاقی جایگزین حبس مثل تعلیق تعقیب، قرار تعلیق اجرای مجازات، تعویق صدور حکم، توبه، آزادی مشروط، آزادی تحت سامانه‌های الکترونیکی (پابند الکترونیکی)، نظام نیمه آزادی، از دیگر اقدمات موثر در کاهش جمعیت زندان‌ها بوده است.

نجفی اظهار داشت: با پیگیری صدور قرار‌های تامین متناسب با اتهامات در دادسرا و تسهیل معرفی کفیل و وثیقه گذار در ساعات کشیک با استقرار قضات کشیک، کارشناسان و کارکنان ثبت اسناد و املاک در ساعات غیر اداری، از زندانی شدن افراد تا حدامکان جلوگیری شده است.

این مسئول قضایی گفت: دریافت دادخواست اعسار محکومان مالی در بدو بازداشت و رسیدگی خارج از نوبت به درخواست آنان از دیگر اقدامات مهم دستگاه قضایی در بازداشت و یا زندان شدن افراد بوده است.

او استفاده حداکثری از ظرفیت اعطای مرخصی به محکومان مالی و سایر محکومین جرائم غیر عمد را از دیگر برنامه‌های کاهش جمعیت زندانیان برشمرد.

نجفی با اشاره به برنامه‌های ریاست محترم قوه قضائیه در ارتباط با سند تحول و اینکه آیا مأموریت‌های این سند در استان آغاز شده است، گفت: با ابلاغ سند تحول از سوی ریاست محترم قوه قضائیه ضمن ابلاغ مراتب از سوی رئیس کل محترم دادگستری استان به کلیه معاونین و قضات محترم سطح استان، ساز و کار‌های لازم با تقسیم وظایف در جهت تحقق برنامه‌های سند تحول و تسریع آن صورت گرفته است.

معاون رئیس کل دادگستری همدان با تاکید بر اینکه هرچند بسیاری از موارد مطروحه در سند با مدیریت جهادی رئیس کل محترم و مدیران سطح استان طراحی و در حال اجرا است، اظهار داشت: در آینده نزدیک شاهد تحقق جامع برنامه‌های سند تحول در سطح استان همدان خواهیم بود.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.