مدیرکل بازسازی مسکن بنیاد مسکن کشور:

اولویت بازسازی مسکن در مناطق سانحه دیده است

مجید جودی گفت: اولویت بازسازی مسکن در مناطق سانحه دیده است و تاکنون ۵۰ درصد اعتباراتی که برای مناطق سانحه دیده در نظر گرفته شده بود تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجید جودی در نشست خبری با بیان اینکه پارسال همزمان در ۲۱ استان کشور از جمله فارس با وقوع سیل روبه‌رو بودیم و نزدیک به ۱۹۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی فارس نیاز به بازسازی داشت که عمدتا به بهره‌برداری رسیده است، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها ساخت مسکن و عدم توانایی مالی مالکان ۲۰۰ واحد از آن‌ها تکمیل نشده که از محل حساب ۱۰۰ امام تا سقف ۱۰ میلیون تومان به آن‌ها کمک می‌شود که تا قبل از دهه فجر در این واحد‌ها ساکن شوند.

مدیرکل بازسازی مسکن بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه در سیل فرودین ماه ۹۸ حدود ۶۵ هزار واحد مسکونی در کل کشور آسیب دید که باید از نو ساخته می‌شد و ۱۰۰ هزار واحد هم نیاز به تعمیر و مرمت داشت، افزود: با حمایت دولت و مبالغی که پیش‌بینی شد سه ماه پیش مراسم اختتامیه بازسازی و تعمیر این واحد‌ها با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

جودی با بیان اینکه امسال و اواخر سال گذشته هم زلزله‌هایی در خان‌زنیان و گراش فارس رخ داد و به ۸۵۰ واحد مسکونی آسیب وارد شد که ۲۰۰ واحد از آن در مناطق شهری قرار داشت، افزود: یک فاصله زمانی بین وقوع زلزله و مصوبه دولت برای تخصیص اعتبار به این واحد‌ها رخ داد و از آنجا که منطقه خان‌زنیان منطقه سردسیری است با وجود تورم و بالا رفتن هزینه‌های ساخت مردم این نگرانی را دارند که اگر واحد‌های خود را برای بازسازی تخریب کنند موفق به تکمیل آن‌ها نشوند.

او با بیان اینکه به دلیل همین نگرانی، مردم خیلی محکم پای کار نیامده‌اند و ما به آن‌ها قول مساعد دادیم که سقف وام بازسازی را در مناطق شهری تا ۱۰۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۸۰ میلیون تومان افزایش دهیم و با کمک بلاعوض و وام اسباب و اثاثیه وام هر واحد مسکونی آسیب دیده شهری را ۱۸۰ میلیون تومان و هر واحد آسیب دیده روستایی را به ۱۵۰ میلیون تومان برسانیم.

جودی با بیان اینکه به مردم قول می‌دهیم که این اتفاق محقق خواهد شد، زیرا در سیل اخیر خوزستان و بوشهر نیز همین عدد‌ها تصویب شد، عنوان کرد: پرداخت تسهیلات به واحد‌های آسیب‌دیده از زلزله در خان‌زنیان و گراش از یکی دو ماه قبل شروع شده و واحد‌ها تاکنون پیشرفت ۳۵ درصد داشته که با افزایش تسهیلات روند آن تسریع خواهد شد.

او با بیان اینکه در سیل و بارندگی اواخر پارسال و امسال به ویژه در خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان نزدیک به ۲۳ هزار واحد شهری و ۳۲ هزار واحد روستایی آسیب دید که کار بازسازی آن‌ها در حال انجام است، گفت: در حال حاضر در مناطق شهری ۹۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۸۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود که با توجه به دو مصوبه اخیر که برای خوزستان و بوشهر در نظر گرفتیم می‌خواهیم این اعداد دو  برابر شوند.

جودی با بیان اینکه اواویت بازسازی مسکن در مناطق سانحه دیده است و تاکنون ۵۰ درصد اعتباراتی که برای مناطق سانحه دیده در نظر گرفته شده بود تخصیص یافته و مشکل اقتصادی و مالی در رابطه با بازسازی مسکن نداریم، عنوان کرد: در یکی دو ماه آینده بقیه اعتبارات نیز تخصیص می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار