آمریکا در گرداب افتضاح سیاسی/ برکناری یا استیضاح ترامپ کلید می‌خورد؟

همزمان با موج استعفا در کاخ سفید، بایدن نیز عاملان حمله به کنگره را «تروریست داخلی» خواند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گرد و خاکی که شورشیان هوادار ترامپ در ساختمان کنگره به پا کرده بودند هنوز در هوا معلق بود که نمایندگان مجلس و سناتور‌ها در کنگره جمع شدند و آرای الکترال جوبایدن و معاونش را تایید کردند.

بلافاصله دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «هرچند من کاملا با نتیجه این انتخابات موافق نیستم و حقایق از بر حق بودن من حکایت دارد، با این حال روز بیستم ژانویه (یکم بهمن) انتقال قدرت صورت خواهد گرفت...» آخر هفته گذشته ورود صد‌ها نفر از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا به ساختمان کنگره این کشور در واشنگتن به اخلال در روند بررسی و تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور منجر شد.

جیم متیس اولین وزیر دفاع در دولت ترامپ شورش در کنگره را مستقیما به فرمانده کل قوا نسبت داده و ترامپ را به دلیل «سوءاستفاده» از مقامش سرزنش کرده است. او در بیانیه‌ای که در اختیار نشریه پولیتیکو قرار گرفت، ترامپ را متهم کرد از ریاست جمهوری برای «تخریب اعتماد عمومی انتخابات» استفاده کرده است.

متیس نوشت: «تعرض خشونت آمیز به ساختمان کنگره، تلاشی برای به یوغ کشیدن دموکراسی از طریق اوباش گری بود که ترامپ بذر آن را پاشید.»

بنابر گفته مورخان، یورش و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا نخستین واقعه در نوع خود پس از حمله ارتش بریتانیا به کنگره در سال ۱۸۱۲ است. ارتش بریتانیا در آن سال تحت فرمان دریادار الکساندر کوکبرن و ژنرال رابرت راس به آمریکا حمله کردند و واشنگتن دی سی را اشغال و ساختمان کنگره را که در آن زمان در دست احداث و نیمه کاره بود تصرف کردند. در آن زمان ارتش بریتانیا علاوه بر آتش زدن کاخ سفید به چندین ساختمان دیگر هم به تلافی حمله آمریکا به پایتخت وقت کانادا در شهر یورک، حمله کردند.

ابراز عشق به شورشیان سفید!
یکی از جنبه‌های شورش در کنگره که مورد توجه قرار گرفته، این بود که چهره پلید نژادپرستی و رفتار دوگانه برای ایجاد نظم در این کشور را بر همگان آشکار کرد.

در همین باره کوین بویل، عضو مجلس نمایندگان کنگره در توئیتی از نحوه محافظت از ساختمان کنگره انتقاد کرده است. او عکسی از چند ماه پیش منتشر کرده که در آن صفوف گسترده گارد ملی مشاهده می‌شود و نوشته: «این پاسخ مقام‌های امنیتی و نظامی به تظاهرات صلح آمیز جنبش جان سیاهان مهم است در واشنگتن بود. آشکار است که سطح حضور پلیس و نیرو‌ها در کنگره میان آن روز و امروز یکسان نیست...».

رهبران جنبش جان سیاهان اهمیت دارد نیز می‌گویند «رفتار ریاکارانه» پلیس با عاملان حمله اخیر به ساختمان کنگره نشان می‌دهد «تا چه اندازه شهروندان آمریکایی از حقوق نابرابر برخوردارند و تبعیض همچنان مهم‌ترین چالش جامعه آمریکاست.»

حساب توئیتری «جان سیاهان اهمیت دارد» در واکنش به رفتار پلیس نوشت: «وقتی سیاه پوستان برای احترام به حقوق اولیه خود اعتراض می‌کنند با نیرو‌های گارد ملی یا پلیس مجهز به اسلحه گرم و گاز اشک آور شدیدا سرکوب می‌شوند، اما زمانی که سفیدپوستان به کودتا اقدام می‌کنند، با نیرو‌های امنیتی روبه رو می‌شوند که حتی ترجیح می‌دهند مداخله و اقدامی نکنند.»

دونالد ترامپ تابستان گذشته به اعتراض‌های جنبش سیاه پوستان واکنش سخت نشان داده بود. او، اما آخر هفته گذشته در ویدئویی ضبط شده در محوطه کاخ سفید از حامیان خود خواست محوطه کنگره را ترک کنند و آرام باشند. او حتی با گفتن «دوستتان دارم» به حامیان سفیدپوست راست افراطی‌اش، به نوعی عمل غیرقانونی آن‌ها را تقبیح نکرده و به جای «یاغی» و «اوباش» خواندن مهاجمان، دست کم در لحن با آن‌ها اعلام قرابت کرده است.

جالب این جاست جوبایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز اغتشاش گرانی را که به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند به عنوان "تروریست‌های داخلی" محکوم کرده و دونالد ترامپ را مقصر خشونت‌های اخیر رخ داده در پایتخت و دیگر شهر‌های این کشور دانسته است.

برکناری رئیس جمهور سرکش ممکن است؟
یک روز پس از حمله شورشیان طرفدار دونالد ترامپ، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات و چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا خواستار برکناری رئیس جمهوری ایالات متحده با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور شده‌اند. فیل اسکات، فرماندار جمهوری‌خواه ورمونت نیز در توئیتر خود نوشت که ترامپ یا باید استعفا کند یا «از سوی اعضای کابینه خود برکنار شود».

بن کاردین، سناتور دموکرات نیز در توئیتی نوشت: «نمی توانیم ۱۳ روز صبر کنیم، ترامپ باید سریعاً برکنار شود». اقدامات ترامپ چنان لکه ننگی برای دولت آمریکا بوده که تعدادی از مقامات حتی نمی‌توانند حضور کمتر از دو هفته‌ای او در کاخ سفید را تحمل کنند. تاکنون متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا در این کشور به کار گرفته نشده است، اما براساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، اگر معاون رئیس جمهوری و اکثریت وزرای کابینه به این نتیجه برسند که رئیس جمهور به انجام اختیارات و وظایف خود قادر نیست، آن‌ها می‌توانند این موضوع را به صورت کتبی برای رهبران کنگره آمریکا ارسال کنند.

پس از این اتفاق، معاون رئیس جمهور بلافاصله سرپرست ریاست جمهوری می‌شود. اگر رئیس جمهور در این مورد اختلاف نظری داشته باشد، کنگره با دو سوم رای مجلس نمایندگان و سنا می‌تواند معاون رئیس جمهور را در این سمت نگه دارد. با این حال، بر اساس گزارش روزنامه‌های بیزنس اینسایدر و نیویورک تایمز، مایک پنس، معاون رئیس جمهور و رئیس مجلس سنای آمریکا با استیضاح دونالد ترامپ با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی مخالفت کرده است. وال استریت نیز استعفای ترامپ را بهترین راه حل برای مواجهه با استیضاح دانسته است.


بیشتر بخوانید

موج استعفا‌ها در کاخ سفید
حالا که خبر‌ها از مخالفت پنس با برکناری ترامپ حکایت دارد، این منصوبان ترامپ هستند که تصمیم گرفته‌اند با استعفا راه خود را از رئیس جمهور آشوبگر جدا کنند. در همین زمینه، «یلین چاو»، وزیر حمل و نقل آمریکا اعلام کرد که به دنبال حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن که پنج کشته به جا گذاشته است تصمیم گرفته از مقام خود کناره گیری کند.

او به این ترتیب عالی‌ترین مقام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده است که تاکنون خبر استعفایش در اعتراض به اشغال ساختمان کنگره منتشر شده است. یلین چاو همسر میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس سناست. «مایک مولینی» که دوره‌ای رئیس دفتر دونالد ترامپ نیز بود و هم اکنون به عنوان نماینده ویژه ترامپ در امور ایرلند شمالی مشغول خدمت بود، اعلام کرده که از سمت خود استعفا کرده است.

همچنین «روبرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از طریق شبکه اجتماعی توئیتر از استعفای معاون خود «متیو پوتینجر» خبر داده است. استفانی گریشم، رئیس کارکنان دفتر ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه پس از اشغال ساختمان کنگره از سوی هواداران دونالد ترامپ از مقام خود استعفا کرد. «ارین والش» مدیر ارشد امور آفریقا، «مارک واندروف» مدیر ارشد سیاست دفاعی، «آنتونی روژیرو» مدیر ارشد سلاح‌های کشتار جمعی و «راب گرین وی» مدیر ارشد امور خاورمیانه و آفریقای شمالی نیز در لیست افراد استعفا کرده قرار دارند.

پیروزی سنا هدیه ترامپ به دموکرات‌ها
سکه رفتار تحریک آمیز ترامپ که به شورش اخیر انجامید، اما روی دیگری هم دارد. بعضی تحلیل گران، هم از آن‌ها که نزدیک به جمهوری‌خواهان هستند و هم آن‌ها که به دموکرات‌ها تمایل دارند، می‌گویند اکثریت یافتن دموکرات‌ها در سنا «هدیه» دونالد ترامپ به دموکرات‌ها بوده است. طعنه‌ای که شاید در واقعیت هم درست باشد. در هفته‌های اخیر برخی جمهوری‌خواهان ابراز نگرانی می‌کردند که این حمله‌های دونالد ترامپ به انتخابات جورجیا شاید به این منجر شود که رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه تردید کنند که در انتخابات سنا رای بدهند و این به نفع دموکرات‌ها تمام شود. اتفاقی که به حقیقت پیوست.

جان آساف نامزد دموکرات سنای آمریکا در مرحله دوم انتخابات جورجیا، دیوید پردو رقیب جمهوری‌خواه را شکست داد و به سنای آمریکا راه یافت. پیش از او دیگر نامزد موکرات‌ها سناتور جمهوری‌خواه را در جورجیا شکست داده بود. پیروزی آساف لحظه‌ای تاریخی و مهم برای دموکرات‌هاست که اینک با در اختیار گرفتن ۵۰ کرسی سنا، کنترل کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) و کاخ سفید را در دست دارند.

با پیروزی دو نامزد دموکرات در انتخابات مرحله دوم سنا کنترل سنای آمریکا به دست دموکرات‌ها افتاد. سنای آمریکا در مجموع ۱۰۰ سناتور دارد. با پیروزی چهارشنبه دموکرات‌ها اکنون سنا ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه و ۵۰ سناتور دموکرات دارد و در مواقعی که رای سنا به تساوی برسد، معاون ریاست جمهوری آمریکا به عنوان رئیس سنای آمریکا با رای خود سنا را از بن بست خارج خواهد کرد. روز بیستم ژانویه و پس از مراسم تحلیف کاملا هریس معاون منتخب ریاست جمهوری آمریکا رسماً به عنوان رئیس جمهوری، ریاست سنا را هم عهده‌دار خواهد شد.

آبروی رفته جمهوری خواهان
حالا با همه اتفاقاتی که رخ داد سوال این است که آیا آبروی رفته جمهوری خواهان به جوی باز می‌گردد؟ دموکرات‌ها اتفاقات روز‌های اخیر را جایزه چهار سال صبر و تحقیرشان می‌دانند، اما هنوز پاسخ به این پرسش امکان پذیر نیست.

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در واکنش به حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره ضمن اغتشاش و آشوب خواندن آن گفته برای حمایت از انتقال صلح آمیز قدرت که اصلی‌ترین رکن دموکراسی در قانون اساسی آمریکاست، شخصا در مراسم ادای سوگند جو بایدن که قرار است ۲۰ ژانویه در کنگره آمریکا برگزار شود، حضور خواهد یافت. مارکو روبیو سناتور اهل فلوریدا نیز می‌گوید: رقبایی مثل روسیه و چین امروز به آمریکا می‌خندند و این حادثه را به عنوان نشانه‌ای از افول آمریکا معرفی خواهند کرد. او گفت: «ولادیمیر پوتین نمی‌توانست طرحی بهتر از آن چه امروز این جا اتفاق افتاد دراندازد. از بیرون این طور به نظر می‌رسد که ما در هرج و مرج و فروپاشی کامل هستیم... فکر می‌کنم سیاست ما را دیوانه کرده است. همه در این کشور دیوانه شده اند!»

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار