در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اشک مخاطبان، خستگی کار را از تن ما بیرون می‌کرد/ لذتی بالاتر از اجرای نمایش در مزار شهید سلیمانی نیست

پژمان شاهوردی، کارگردان نمایش «سرباز» از کیفیت اجرای این اثر و حواشی آن در دوران کرونایی گفت.

 پژمان شاهوردی، کارگردان نمایش «سرباز» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح و ایده این نمایش گفت: نمایش «سرباز» بر اساس طرحی از امیرحسین شفیعی، به رشته تحریر درآمده است. در روز‌های اول پس از شهادت سردار سلیمانی، نگارش این کار کلید خورد.

وی در خصوص موضوع این نمایش، گفت:  نمایش «سرباز»  سه برهه از زندگی سردار سلیمانی را به تصویر می‌کشد؛ ابتدا، حضور این شهید بزرگوار در سپاه پاسداران، سپس ورود به جبهه و جنگ هشت ساله دفاع مقدس، در ادامه حضور در جنگ‌های ۳۳ روزه لبنان و رژیم صهیونیستی و جنگ با داعش را موضوع آن قرار دادیم. در مورد این اتفاقات زندگی سردار سلیمانی، شبانه روز تحقیق و بررسی کردیم.

کارگردان نمایش «سرباز» درباره ویژگی‌های این اثر بیان کرد: این اثر ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی از لحاظ شیوه اجرایی دارد. نمایش مستندی را برای مخاطبان با شیوه روایی و مستند عرضه کردیم که این شیوه هم در نوع خودش منحصر به فرد بود. سرباز با شیوه اجرای متفاوت خود و قلم بی نظیر امیر حسین شفیعی و بازی خوب هنرپیشه‌ها نظیر مسعود کردی، علی دهلیزی، علی کاوند و غیره با گریم سخت اتفاق افتاد.

شاهوردی درباره اجرای نمایش «سرباز»   و استقبال مردمی از این اثر بیان کرد: پارسال اولین بار این نمایش را در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا کردیم که استقبال مخاطبان بسیار عالی بود. سپس  در اولین دوره جشنواره سردار سلیمانی در تهران به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. خیلی خوشحال شدم که حدود ۱۵۰ نهاد مختلف در کل کشور به ما پیشنهاد اجرا دادند. ما برای  اجرا در این سازمان‌ها نوبت زمانی در نظر گرفتیم، اما متاسفانه با شیوع کرونا مواجه شدیم.

نمایش خیابانی «سرباز» با استقبال بی نظیر مردم و نهاد‌ها همراه بود

این کارگردان در ادامه افزود: تعداد ۱۵ اجرا در تهران در مکان‌های مختلفی نظیر باغ موزه دفاع مقدس داشتیم که با استقبال بالای مخاطبان همراه بود. استقبال نهاد‌های مختلف و مردم باعث شد برای حضور در دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی دعوت شویم. چه لذتی از این بیشتر که در جوار مزار سردار سلیمانی این اثر را اجرا کنیم. اشک‌های مخاطب پس از دیدن این نمایش، خستگی مسیر و تمرین‌های پیاپی را از تن ما بیرون کرد.

 وی از تجربه اجرای تئاتر خیابانی «سرباز» در زادگاه سردار سلیمانی بیان کرد: به روستای «قنات ملک»، روستای محل تولد حاج قاسم برای اجرای نمایش «سرباز» رفتیم و اشک‌های اهالی روستا پس از دیدن این نمایش به ما نوید اجرای درست کار را داد. همه مخاطبان ما در زادگاه سردار با او نسبت داشتند و زمانی که مصرانه از ما خواستند اجرای متعدد داشته باشیم، شاکر خداوند بابت حضور و اجرای موفق در این جشنواره بودیم.

نمایش خیابانی «سرباز» با استقبال بی نظیر مردم و نهاد‌ها همراه بود

وی از سختی‌های اجرای این نمایش گفت: عوامل این نمایش حدود ۱۵۰۰ کیلومتر راه را  برای اجرای این نمایش در کرمان طی کردند. بچه‌های ما در باغ موزه دفاع مقدس  تهران نیز با آن گریم سنگین، نمایش را اجرا کردند. در ۲۲ بهمن پارسال نیز، در مسیر طویل راهپیمایی، کار را اجرا کردیم و مردم نظاره گر این نمایش بودند.

کارگردان تئاتر خیابانی «سرباز» درباره تجربه اجرای خود اظهار کرد: تئاتر خیابانی شیوه تاثیر گذاری است که با اتفاق‌ها و ارزش‌های روز همراه است. این همراهی و به روز بودن تئاتر خیابانی باعث استقبال مردم از این تئاتر می‌شود. از استقبال مردمی و تهییج احساسات آنان پس از دیدن این نمایش خوشحالم و امیدوارم سال آینده نیز برای سومین بار در جشنواره تئاتر سردار آسمانی شرکت کنم. امسال به برکت سردار سلیمانی در سه بخش صحنه ای، خیابانی و نمایش نامه نویسی حضور داشتم. امیدوارم که حاج قاسم  این اجرا‌ها را از یک سرباز خرده بپذیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.