روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد؛

ایجاد وضعیت شهر آبی در کنار شهر‌های قرمز، زرد و نارنجی/ واکسن کرونای خارجی مطمئن می‌خریم

روحانی رئیس جمهور گفت: برای مناطق زردی که تعداد بیمارهای کرونایی آن ۲ در صد هزار باشد، این مناطق را آبی اعلام می‌کنیم.

به گزارش  حوزه دولت گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت علی رغم اینکه در بسیاری از مناطق جهان شاهد توسعه این ویروس بودیم، بحمدالله با همکاری خوب مردم کشورمان و مراعات دستورالعمل‌ها، روند بیماری کاهشی بوده و در مجموع آماری نشان داده شد، تلاشی که در آذرماه انجام گرفت، شرایط مناسب‌تری را به‌وجود آورد.

روحانی افزود: ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد از فوتی‌ها کاهش پیدا کرده که رقم بسیار ارزشمندی است گرچه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و باید تلاش‌های خودمان را ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.

رئیس جمهور گفت: اما در عین حال همکاری مردم باعث شد که امروز جزو مصوبات، یک وضعیت جدید هم به وضعیت قرمز، نارنجی و زرد اضافه شد و آن شرایط وضعیت آبی بود. برای مناطق زردی که تعداد بیمار‌های کرونای مثبت ۲ در ۱۰۰ هزار خواهد بود و شرایط هم به سمت شرایط نزولی باشد آن مناطق را آبی اعلام می‌کنیم که در مناطق آبی تمامی کسب و کار‌ها فعالیت خودشان را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: البته در مناطق زرد هم با مراعات دستورالعمل‌های شدید، ان‌شاء الله کسب و کار‌ها اجرا می‌شود و ادامه پیدا می‌کند، اما در عین حال مسئله پایدارسازی شرایطی که امروز به آن رسیدیم مهم است که خدای ناکرده به شرایط سخت گذشته برنگردیم و همچنین اقدامات پیشگیرانه ضروری است برای اینکه ان‌شاء الله وارد موج چهارمی نشویم و تا پایان سال مشکلی نداشته باشیم.

روحانی ادامه داد: این‌ها جزو ضروریت‌هایی است که مورد تأکید همه ماست یعنی باز هم در وسایل حمل و نقل عمومی در دور همی‌ها، اجتماعات و تردد‌هایی که غیرضرور است و لازم نیست، خیلی این مسئله مهم است. در جلسه هم گله‌هایی نسبت به برخی از اجتماعاتی که نمی‌بایست این اجتماع به آن صورت انجام می‌گرفت مطرح شد.

وی تصریح کرد: همه تلاش ما این است زحماتی که تاکنون کشیده شده خدای ناکرده با خطر مواجه نشود، برای اینکه در مبارزه با این ویروس موفق شویم مجموعه کار‌هایی باید انجام دهیم که اگر هر یک از این مجموعه‌ها آسیب ببیند ما را با خطر مواجه می‌کند.

رئیس جمهور گفت: یعنی همانطور که ماسک زدن ضروری است، فاصله‌گذاری هم به همان نسبت لازم است و دورهمی و اجتماعات هم به همان نسبت نباید باشد. باید مراقبت کنیم که اجتماعاتی تشکیل نشود، همه این‌ها حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند تا مانع شوند از اینکه این ویروس گسترش پیدا کند، هر یک از این حلقه‌ها اگر ضعیف شود، کل مدیریت را از بین می‌برد.

روحانی اظهار کرد: یک مثال در ذهنم است در مسایل امنیتی که این هم جزو آن مسایل است. می‌گویم که در مسایل امنیتی و اینجا در مسایل بهداشتی اگر مراعات نکنیم، هر عددی پیدا کنیم ضرب در صفر می‌شود و عدد وقتی در صفر ضرب می‌شود، نتیجه‌اش صفر می‌شود بنابراین همه آثار و نتایج را از بین می‌برد؛ بنابراین این مجموعه باید مورد مراعات ما باشد و استمرار هر دوی این‌ها برای ما مهم است. ضمن اینکه خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم. محدودیت‌های شدیدی که ناچار می‌شویم گاهی بوجود بیاوریم، مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند در زندگی و اقتصاد و فرهنگ جامعه، به هر حال چاره‌ای نیست و باید کاری کنیم که این زمان محدودیت‌های شدید را با همکاری همدیگر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که بسیار مهم است و در این جلسه هم راجع به آن تصمیمات خوبی اتخاذ شد مسئله واکسن است. امروز یکی از مطالبات مردم این است که سریع‌تر واکسن را در اختیار آنها قرار دهیم. واکسنی که مورد اطمینان است و مرجع ما هم سازمان بهداشت و درمان است.

روحانی افزود: در داخل هر چه سریع‌تر کار را به نتیجه برسانیم که الحمدالله اقدامات خوبی در داخل انجام می‌گیرد. در خارج هم واکسن مطمئنی را بخریم و وارد کشور کنیم. علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات که بیش از یک ماه، ۴۰ روز گرفتار نقل و انتقال پول بودیم. این جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد یکی از موارد و یکی از مثال‌های بسیار روشن‌اش تهیه واکسن کرونا بود.

رئیس جمهور ادامه داد: اینقدر مشکلات ایجاد کردند برای اینکه پولی که داریم را به حساب یک شرکت دیگر جابجا کنیم برای اینکه واکسن کواکس را در زمانی که نوبت ما می‌شود در آن سهیم باشیم و این واکسن‌ها را وارد کشور کنیم با چه مشکلاتی مواجه شدیم.

وی در ادامه گفت: دولت همه اقدامات لازم را انجام داده است. چه آنجایی که می‌خواهیم واکسن مشترک بسازیم چه بخواهیم واکسن بخریم و چه در داخل تولید کنیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده، دولت بدون هیچ مضایقه‌ای علیرغم همه سختی‌ها در این زمینه با دست باز وارد شده است.

روحانی بیان کرد: باز هم تأکید می‌کنم برای ساخت واکسن یا برای خرید واکسن هر ارز و ریالی نیاز باشد، تأمین خواهیم کرد. اما زمانی که واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌خواهیم از این واکسن استفاده کنیم نیاز به سند و مقرراتی داشتیم که چگونه زمانی که به واکسن رسیدیم از آن استفاده کنیم؛ در سندی که امروز در جلسه بحث شد و نکاتی مورد نظر اعضای جلسه بود برای اینکه به نوعی این سند تکمیل شود ۴ فاز را در این سند مد نظر قرار دادیم.

خرید و تهیه واکسن جزو اولویت‌های ما است

رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی واکسن در اختیار ما قرار بگیرد در فاز اول اجرای واکسیناسیون برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت خواهد بود؛ این‌ها افراد کادر درمان هستند که در خط مقدم هستند و افرادی هستند که شرایط‌شان شرایط پرخطر است و افرادی که در سرای سالمندان هستند یا جزو معلولین و جانبازان هستند. افراد پرریسک و کادر درمان جزو فاز اول و گروه اول خواهند بود.

وی با بیان اینکه بعد فاز دوم است که جمعیت بالاتری است گفت: در فاز دوم حدود ۱۲ میلیون جمعیت هستند که این‌ها باز هم اولویت‌های خاص خودشان را دارند. افرادی که سن‌شان بالاست یا بیماری زمینه‌ای دارند یا هر دو. در فاز دوم قرار می‌گیرند و فاز سوم هم شامل جمعیتی حدود ۱۹ میلیون نفر است و گروه بعدی در فاز چهارم هستند.

روحانی افزود: البته تلاش ما این است که این فاز‌ها کوتاه شود و در حداکثر زمان که می‌توانیم این را اجرا و زمان را کوتاه کنیم ان‌شاء الله در سالی که در آن هستیم و در سال آینده این ۴ فاز را انجام دهیم البته مردم ما می‌دانند که وقتی واکسن در اختیار ما باشد، این نیست که در یک لحظه و یک روز واکسیناسیون انجام بگیرد. اگر بخواهیم به ۶۰ میلیون نفر در این کشور واکسن بزنیم یعنی در دو نوبت ۱۲۰ میلیون بار باید این واکسن در مکان‌های مختلف تزریق شود و با شیوه‌هایی که داریم این زمان‌بر است.

رئیس جمهور بیان کرد: اگر با ۵۰۰ هزار نفر هم بتوانیم کار واکسن را انجام می‌دهیمغ شما ببینید روی ۶۰ میلیون چقدر می‌شود. حدود ۲ الی ۳ ماه زمان می‌برد و اگر این ب‌خواهد ۲ برابر شود باز هم زمان بیشتری می‌برد، به هر حال خود واکسن و اجرای آن یک زمانی را می‌برد که همه آین‌ها در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که واکسن‌هایی در اختیار ما بود که بتوانیم زودتر در کشور بیاوریم منتها واکسنی بود که می‌خواستند روی مردم ما آزمایش کنند، یک شرکت‌هایی بودند که به ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت و درمان به حق نپذیرفت و قبول نکردند. بعضی از کشور‌ها قبول کردند که ما کاری به آن‌ها نداریم؛ بنابراین مردم مطمئن باشند که آن‌ها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.

روحانی با اشاره به شایعا اخیر درباره واکسن کرونا گفت: صدا و سیما و رسانه‌های ما، باید تلاش کنند با این شایعات مقابله کنند. فلان جا واکسن دارند، فلان جا وارد شده، فلان جا قیمت‌اش چه است. مردم واقعاً به متخصصین وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه و ستاد گوش دهند و گول افرادی را نخورند که اینجا و در این شرایط سوء استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه خرید و تهیه واکسن جزو اولویت‌های ما است گفت: این کار در زمان و شرایطی که اعلام می‌شود در اختیار مردم قرار خواهد گرفت ضمن اینکه مردم عزیز بدانند اگر واکسن آمد و تزریق واکسن هم شروع شد. معنی‌اش این نیست که دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم این دستورالعمل‌ها ماه‌ها باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: بر فرض هم که خود واکسن اثرش صد در صد باشد که اثرش در هیچ واکسنی صد در صد نیست. به هر حال چندین هفته زمان می‌برد تا تأثیرگذار باشد، بعد دوز بعدی باید تزریق شود، تقریباً همه دنیا، آن‌هایی که از واکسن به سرعت استفاده می‌کنند توصیه می‌کنند که حتی اگر واکسن به اندازه کافی باشد و شروع شود، یک زمان ۵، ۶ ماهه همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل مراعات کنند تا شرایط، شراطی مناسبی باشد برای سلامت مردم. باز هم از مردم عزیز و بزرگوار و کادر درمان بخاطر تلاش‌هایی که انجام دادند تشکر می‌کنم، مصوبات امروز هم به اطلاع مردم خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
ریا ست محترم جمهور
اگر واکسن کواکس موثر بود پس چرا تعداد فوتی های آمریکا بسیار زیاد است؟؟؟؟پاسخ به این سوال روشن کننده بسیاری از ابهامات است
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۵۵ ۲۰ دی ۱۳۹۹
سلام ،

ماجرای ممنوعیت واردات واکسن انگلیسی و آمریکایی سفارش شده توسط رهبری ،
مربوط می شود به همان صحبت وزیر محترم بهداشت که اجازه نمی دهیم مردم ایران وسیله آزمایش اروپایی ها شوند ،

دیگر اینکه هزینه های مربوط به شهرهای آبی را هر چقدر باشد بلکه سوبله آن را
من با افتخار قبول می کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
همون واکسنهای خارجی مورد اطمینان را کهمیخرید اول روی خودتان امتحان کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد صلواتی
۱۲:۴۴ ۲۰ دی ۱۳۹۹
وقتی آقا می گه واکسن خارجی نمی خریم بگو چشم
چرا واسه رفع تحریم ها و برگشت پول های بلوکه شده اینقدر پیگیری نمی کنی حسن جان ؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۲:۴۲ ۲۰ دی ۱۳۹۹
سلام
دکترجان هرکی دوست داری بیخیال این مورد شو
آقا فرمودند واکسن خارجی ممنوع چرا داری لجبازی میکنی
جدا میگم هرجا وارد شدی خراب کردی آقا بیا بورس رو نگاه بنداز تا یه حرفی بزنی میترکونی
بیا بازار ماشین رو ببین
بازار تخم مرغ و....
آقا تو رو خدا بیخیال شو واکسن واسه خودت بخر وخودت بزن نوش جونت من یکی اعتمادی به اونا ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۰ دی ۱۳۹۹
تو رو خدا رنگ لیمویی هم بذارید من لیمو دوست دارم.
Iran (Islamic Republic of)
Roojaa
۱۲:۳۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
وضعیت آبییییی ؟!! اون هم ۲روز مانده به شهرآورد!! بازم استقلالیا میتونن ادعا کنن که تیمشون دولتی نیست؟!!...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۰ دی ۱۳۹۹
این بازی رنگ ها چیه را انداختی...؟؟؟!!!

به وضع اقتصاد مملکت برس
Iran (Islamic Republic of)
بابا پنجعلی
۱۲:۲۲ ۲۰ دی ۱۳۹۹
الکی میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۰ دی ۱۳۹۹
رنگین کمان میخواد درست کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۰ دی ۱۳۹۹
جناب رییس جمهور ما واکسن کرونای مطمئن خارجی نمی خوایم . اصلاً واکسن خارجی مطمئن نداریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
بخا اگه تو به فکر مردم باشی چرا بورس دوباره خراب کردی حتما پول این شهر قشنگ از بورس بدبخت در اوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۰ دی ۱۳۹۹
بورس را دریابید
United States of America
ASM
۱۲:۰۰ ۲۰ دی ۱۳۹۹
چه علاقه ای به رنگ آمیزی داره
بنده خدا تو کودک درونش داره فوران میکنه ما رو رنگی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۰ دی ۱۳۹۹
بورس رو درست کنید دیگه هیچی نمیخوایم. سرمایه و پولهامون نابود شد توی بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۰ دی ۱۳۹۹
دوست عزیز بورس جایی برای الکی پول درآوردن نیست باید اول آموزش ببینید اون موقع هستش که زمانی که بورس سبز هم نباشه میتونید پول دربیارید
Iran (Islamic Republic of)
بهروز ۵
۱۱:۴۲ ۲۰ دی ۱۳۹۹
قشنگ معلومه که روحانی استقلالی هست، حالا چرا آبی ، چرا سفید نباشه،
داره برای دربی امید میده..
قرمز تو خون ماست آقای روحانی.. پرسپولیس سرورته
آخرین اخبار