۵٠٠ هکتار پنبه در سیستان و بلوچستان کشت می‌شود

مجری طرح پنبه کشور گفت: امسال ۵۰۰ هکتار پنبه برای نخستین بار با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در این استان کشت می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،ابراهیم هزار جریبی مجری طرح پنبه کشور در نشست توسعه پنبه سیستان و بلوچستان اظهارداشت: اراضی کشاورزی شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، دلگان و خاش در اولویت کشت پنبه امسال قرار دارند.

او تاکید کرد: مشارکت شرکت‌های کشت و صنعت در کشت پنبه و راه‌اندازی مجدد بافت بلوچ ایرانشهر فرصت مناسبی است تا کشت پنبه در سیستان و بلوچستان توسعه یابد.

مجری طرح پنبه کشور ادامه داد: راه‌اندازی صنایع پس از تولید نیز در برنامه کاری وزرات جهادکشاورزی است تا کشاورزان بدون دغدغه نسبت به کشت پنبه اقدام کنند.

او  بیان کرد: براساس سیاست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی و برنامه سال جهش تولید تقاضای برای توسعه کشت پنبه در کشور افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود سطح کشت پنبه کشور از ٩٩ هزار هکتار امسال به ١٢٠ هزار هکتار در سال آینده ارتقا یابد.

سیستان وبلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب و گرم به ویژه در قسمت جنوب بیشترین میزان تولید میوه های گرمسیری از جمله موز، انبه، گوواوا، پاپایا و نارگیل را به خود اختصاص داده که علاوه بر ارزش غذایی ارزش دارویی خاصی نیز دارند.

این استان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.

مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلاتهای مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.

در این راستا استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی کشور به حساب می آید به طوری که در تمام فصول سال امکان کشت انواع محصولات در آن وجود دارد.
آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به طوری که هم اینک از ۸۰ هزارهکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.