دبیرکل جامعه زینب (س) از حال و هوای احزاب و تشکل های سیاسی زنانه برای ما می‌گوید.

حضور زنان در جمع‌های مردانه فرمایشی و نمایشی است/ صحبت‌های شهید بهشتی در خصوص تشکیل احزاب زنانهبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور زنان در بطن فعالیت‌های سیاسی کشور یکی از موضوعات مهمی است که از ابتدای انقلاب اسلامی محل بحث گروه‌ها و جریان‌های مختلف بوده است.

عدم منع قانونی برای ثبت نام بانوان در انتخابات‌ها یکی از گام‌هایی است که در مسیر ورود و حرکت آزادانه بانوان به عرصه سیاست کشور برداشته شد.

تشکیل فراکسیون بانوان در محافل سیاسی مختلف مانند مجلس شورای اسلامی و شورا‌های شهر یکی از نمود‌های حضور فعال زنان در سیاست بود؛ موضوعی که روزگاری پای آن در مجلس دهم هم باز شد و صحبت‌هایی از تشکیل کمیسیون زنان در این مجلس به گوش می‌رسید.

حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی کشور به قدری مهم بود که نهادی جدا برای آن در نظر گرفته شد که در ادوار مختلف اسامی متفاوتی همچون شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مرکز امور مشارکت زنان و مرکز امور زنان و خانواده داشت و امروز در جایگاهی بالاتر از گذشته تحت عنوان معاونت امور زنان و خانواده فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

کیفیت و کمیت حضور بانوان در سیاست کشور، این روز‌ها حرف و حدیث‌های زیادی از سوی جریان‌های مختلف سیاسی ایجاد کرده و باعث نارضایتی برخی بانوان به خصوص فعالان حوزه سیاسی کشور شده است. جامعه حضرت زینب (س)، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، مجمع زنان اصلاح طلب و جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان تنها بخشی از حضور کم و نیمه فعال بانوان در عرصه فعالیت‌های سیاسی کشور است.

به دنبال این موضوعات به مصاحبه با اعظم حاجی عباسی، دبیرکل جامعه حضرت زینب (س) نشستیم تا از حال و هوای زنان در سیاست کشور  و بایدها و نبایدهای کاری‌شان سراغی بگیریم.

مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

حضور زنان در جمع‌های مردانه فرمایشی و نمایشی است

باشگاه خبرنگاران جوان: در چند ماه گذشته شاهد خبری از سوی جامعه حضرت زینب (س) مبنی بر خروج از جبهه پیشرفت، رفاه، عدالت منتشر شد؛ علت این جدایی چه چیزی بود؟ آیا فاز جدیدی را در روند فعالیت‌های سیاسی خود در پیش گرفتید؟ آیا این جدایی به دنبال اختلافی انجام شده یا اتفاق دیگری قرار است رخ بدهد؟

حاجی عباسی: خروج جامعه زینب از جبهه پیشرفت و رفاه و عدالت بنا به پیشنهاد و رای اکثریت شورای مرکزی بوده و دلیل آن روند انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب و پنج نفر منتخب از طرف احزاب اصولگرا جهت حضور در هسته مرکزی تصمیم گیری و تصمیم سازی در انتخابات ۱۴۰۰ که با دعوت جامعه محترم روحانیت مبارز بوده است بوده و تاثیری در روند سیاسی تشکیلات ندارد، چرا که در تمام این جمع‌های مردانه حضور زنان نمایشی و فرمایشی است.

باشگاه خبرنگاران جوان: از نقش خود در انتخابات مجلس یازدهم بگویید؛ در این انتخابات چه نقشی در بین احزاب و گروه‌های حاضر در انتخابات ایفا می‌کردید؟

حاجی عباسی: در مورد انتخابات مجلس یازدهم، در جلسات و نشست‌ها دعوت بودیم و حضوری فعال داشتیم، اما در فرایند قرار گرفتن افراد در لیست، به دلیل نبود نقش تعیین کننده و نظارتی، نقش حمایتی را نداشته و حتی یک نفر از بانوان معرفی شده از طرف جامعه زینب (س) در لیست قرار نگرفت و موجبات دلسردی و بی تفاوتی را فراهم نمود.

اگر جامعه زینب نقش حمایت‌گری، هدایت‌گری و مطالبه‌گری را از نمایندگان زن مجلس داشته باشد می‌تواند موفقیت چشمگیری را در حوزه مسائل و مطالبات زنان رقم بزند که امیدوارم تصمیم گیرندگان در انتخابات پیش رو به این مهم توجه کرده و حضور نمایشی زنان را تبدیل به حضور پر نشاط، موثر، تعیین کننده، حمایت کننده، هدایت گر و سوال گر نموده و شاهد تغییرات اساسی در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب باشیم.

انتظاراتمان از معاونت زنان دولت‌های یازدهم و دوازدهم برآورده نشده است

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان دبیرکل تنها تشکل مخصوص خانم‌ها در کشور، فعالیت‌های معاونت امور زنان ریاست جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را چطور می‌بینید؟

حاجی عباسی: مسلما در این دو دوره معاونت‌ها فعالیت‌هایی داشته اند، اما قابل توجه، چشمگیر و ملموس نبوده و تاثیری در حل مسائل و مشکلات اکثریت زنان جامعه نداشته اند؛ الویت‌ها در نظر گرفته نشده و بیشتر به حواشی پرداخته اند.

نسبت به داشته هایشان که شامل منابع مالی، انسانی و جایگاهی که داشتند، بازدهی نداشته اند. اگر نیرو‌هایی که انتخاب و یا انتصاب می‌شوند توسط احزاب معرفی و تعیین شوند، دیگر شاهد کم کاری‌ها نخواهیم بود، چرا که احزاب حلقه واسط بین مردم و مسئولین هستند و اگر فرد یا افرادی را معرفی نمایند، مسئولیت پاسخگویی به مردم را دارند و نظارت بر عملکرد منتخبین و یا منتصبین را داشته و در کم کاری‌ها و کند کاری‌ها و یا به انحراف و بیراهه رفتن‌ها آن‌ها را مورد سوال قرار می‌دهند.

در مورد فعالیت‌های معاونت امور زنان رئیس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم به نظرم مانند دوره‌های قبل انتظاراتمان بر آورده نشد. در زمان خانم مولاوردی مهم‌ترین نکته‌ای که حضرت آقا در دیدار با جمعی از بانوان فرمودند که می‌توانست راهگشا باشد متاسفانه مغفول ماند. حضرت آقا فرمودند که جهت حل مسائل و مشکلات زنان نیاز به تشکیل یک مرکز فرا قوه‌ای هست. اما از جانب خانم مولاوردی هیچ گونه توجهی به این مهم نشد و شاهد اهتمام از جانب وی نبودیم.

تا زمانی که برای حل مشکلات زنان مراکز فرا قوه‌ای تشکیل نشود، نیرو‌ها دچار موازی کاری و پراکنده کاری خواهند شد

بنده بار‌ها در یادداشت ها، سخنرانی‌ها و جلسات که داشتیم پیگیر تشکیل چنین مرکزی بودم، اما استقبالی از طرف مسئولان دست اندر کار امور زنان که شامل معاونت امور زنان ریاست جمهوری و نمایندگان زن مجلس و احزاب است قرار نگرفت. در حالی که حضرت آقا بهترین راهکار را فرمودند، تا زمانی که در خصوص حل مسائل زنان مرکز فرا قوه‌ای تشکیل نشود، نیرو‌ها دچار پراکنده کاری و موازی کاری و حتی تقابل در امور خواهند شد و به نتیجه‌ای نخواهیم رسید؛ علت را می‌توان در عدم نگاه فرا جناحی به موضوع زنان از طرف آن‌ها دانست.

در هر دو دوره دولت یازدهم و دوازدهم، به موضوع زنان نگاه سیاسی و حزبی داشتند و بیشتر به موضوعاتی پرداخته شد که در حاشیه قرار داشت و از اولویت‌ها نبوده و جنبه شعاری و تبلیغاتی داشته است. اگر از همه ظرفیت‌ها و با نگاه فراجناحی بهره برداری می‌شد، امروز شاهد وضعیت بهتری بودیم.

کمیته زنان خانه احزاب را یا تعطیل کنند یا مدیریتش را به مردان بسپارند

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا زیرساخت‌های لازم برای حضور فعال خانم‌ها در سیاست فراهم است؟ خانم‌ها می‌توانند به راحتی وارد فضای سیاسی کشور شوند و در آن فعالیت آزاد داشته باشند؟ اگر نه در چه زمینه‌هایی خلاء وجود دارد و چه انتظاری از کدام دستگاه‌ها برای آماده سازی زیرساخت‌ها دارید؟

حاجی عباسی: زمانی که حزب جمهوری اسلامی فعالیت داشت، شهید بهشتی به خانم بهروزی توصیه می‌کنند که حزب زنان را تشکیل دهند، خانم بهروزی هم که خودشان عضو حزب جمهوری بودند، در آن دوره لزوم وجود حزب زنان را ضرورت ندانستند و در پاسخ می‌گویند که حزب جمهوری هست و ما در آنجا فعال هستیم که شهید بهشتی در پاسخ به او می‌گوید که حزبی مختص زنان باید وجود داشته باشد.

بعد‌ها با تعطیلی حزب جمهوری اسلامی بنا به پیشنهاد امام و رهبری و حمایت‌های این بزرگواران جامعه زینب تشکیل می‌شود و در هر صورت این نشان دهنده روشن بینی و آینده نگری شهید بهشتی بود.

در حال حاضر هم این ضرورت حس می‌شود و کم بودن احزاب مختص زنان باعث شده است که در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور خانم‌ها به صورت فرمایشی باشد، به این جهت که ورود به هسته‌های مرکزی و محل‌های تصمیم گیری عموما با رای گیری انجام می‌شود و معمولا آقایان به خانم‌ها رای نمی‌دهند و، چون زن‌ها در اقلیت هستند نمی‌توانند چندان موثر واقع شوند.

برای مثال در شورای مرکزی خانه احزاب در هر ۲ دوره اخیر فقط یک زن از فراکسیون اصولگرایان حضور داشته و دو فراکسیون اصلاح طلبان و مستقلین حتی به یک زن رای ندادند. بهتر است کمیته زنان را یا تعطیل کنند و یا ریاست آن را مردان عهدار شده و برای احزاب زنان تصمیم‌گیری نمایند و این طنز تلخی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
شاید کشوری مثل مالزی واندونزی در این حوزه زنانی سر زنده تر دارند بگونه ای که الگوی خیلی از کشور ها شده اند و در کشور ما نه تنها در حوزه زنان بلکه از دهه 60 به این طرف مملکت زیر ساخت های سیاسی اش نابود شد تا جائ که در گرداب وتلاتم امواج بین المللی تا غرق شدن هم رفتیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه شرمندگی از بی هویتی در جامعه زنان بر پیشانی جامعه خورده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه در طی این چند دهه حقوق سیاسی اجتماعی بانوان به انحراف کشیده شده واین بدلیل دیدگاه فمینیستی مردان بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اگر بانوان می خواهند هویت اجتماعی خود را احیا کنند چاره ای جز حزب مختص خود ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
ضروری ترین وحیاتی ترین حرکت برای بانوان داشتن حزبی فعال است زیرا اوضاع اجتماعی کنونی به فرسودگی آنها می انجامد ! و راه بجایی نمی برند
آخرین اخبار