کارشناس اقتصادی تشریح کرد؛

ساز و کارهای مبادلات مالی تحریم ناپذیر با کشورهای منطقه

کیانی راد گفت: مبادلات تجاری به مبادلات مالی در شرایط عادی بدون تحریم، مبادلات مالی در شرایط اعمال تحریم و مبادلات مالی در شرایط جنگ تجاری تقسیم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان امروز در سومین پیش نشست از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مینو کیانی راد کارشناس اقتصادی اظهار کرد: موضوع مبادلات مالی تحریم ناپذیر امری اشتباه است، زیرا تحریم‌ها به کشور تحمیل می‌شوند و ما آن ها را نمی‌پذیریم.

او ادامه داد: مبادلات تجاری به مبادلات مالی در شرایط عادی بدون تحریم، مبادلات مالی در شرایط اعمال تحریم و مبادلات مالی در شرایط جنگ تجاری تقسیم می‌شوند. همچنین مبادلات مالی خود به مبادلات مالی مرتبط با مبادلات تجاری، مبادلات مالی مرتبط با نقل و انتقالات مالی، تسویه مبادلات مالی، مبادلات مالی مرتبط با عملیات بانک مرکزی و سیستم بانکی و مدیریت ذخایر ارزی مدیریت بازار ارز مرتبط است.

وی با اشاره به روند تحریم‌ها در ایران از سال ۱۳۵۷ تا کنون، اظهارکرد: در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱همزمان با مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ و ایران، تحریم‌های یک جانبه، چند جانبه و همه جانبه هوشمند و هدفمند علیه کشور ما شکل گرفت. ادامه و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۲۷ فروردین ۹۷ تا کنون همچنان برقرار است.

معاون اسبق بانک مرکزی بیان کرد: مبادلات تجاری مبتنی بر نقل و انتقالات ارز به مبادلات تجاری رسمی و قانونی و مبادلات غیر رسمی و غیر قانونی تقسیم می‌شود. همچنین مبادلات تجاری بدون نیاز به نقل و انتقال ارز به سه بخش تهاتر، اینستکس و انواع معاهدات پولی، پیمان‌های پولی و قرارداد‌های سوآپ ارزی دو جانبه یا چند جانبه برحسب پول ملی تقسیم می‌شود.

 تجربیات جهانی استفاده از سازکار‌های جایگزین نظامات دلاری چه درس‌هایی برای ایران دارد؟

کیانی راد افزود: اگر نگاهی به کشور‌های اطراف بیندازیم متوجه خواهیم شد که ترکیه در نظر دارد برای ثبات ارزش پول خود، دلار را از اقتصاد خود حذف کند. ترکیه با ایران جهت تجارت با ارز‌های ملی بحث و توافق کرده است، اما همچنان عملیاتی نشده است.

او ادامه داد: همچنین ترکیه آماده راه اندازی ارز دیجیتال ترکیه تحت عنوان (CBDC) است. در حال حاضر مراحل اولیه این طرح به پایان رسیده و هدف ترکیه شروع ازمایش این پروژه در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ است.

وی ادامه داد: روسیه تا کنون توانسته است بخشی از مبادلات خود را بدون دلار و از طریق پیمان‌های پولی با چین هند انجام دهد این کشور اخیراً پیشنهاد استفاده از یورو در تجارت با اروپا را داده است. همچنین اوراق قرضه دلاری خود را به فروش رسانده و میزان زیادی طلا ذخیره کرده است. بنابر اعلام صندوق بین‌المللی پول در ماه سپتامبر سهم دلار در ذخایر بانک های مرکزی جهان در سه ماهه دوم به ۶۲ درصد کاهش یافته است؛ در حالی که ذخایر یورو و یوان هرکدام افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی افزود: هند که ششمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد به دنبال کاهش آثار ژئوپولیتیکی دلار بر مبادلات خود است. یکی از بزرگترین واردکنندگان کالا بوده که به طور مستقیم تحت تاثیر آثار درگیری‌های ژئوتوپولیتیکی است.این کشور به طور قابل توجهی تحت تأثیر آثار اعمال تحریم‌ها علیه شرکای تجاری خود قرار گرفته است.همچنین به دلیل تحریم های آمریکا علیه روسیه برای پرداخت هزینه خرید سامانه های هوایی اس_ ۴۰۰ از ارزهای ملی استفاده کرده است.این کشور اخیراً پیمان پولی دوجانبه با امارات متحده عربی منعقد کرده است تا به جای دلار با ارزهای ملی خود تجارت کند.

او تصریح کرد:چون درگیری های مداوم تجاری با آمریکا دارد و هزینه های ناشی از جنگ تجاری و مالی علیه بزرگترین شرکای تجاری خود را متحمل شده است به همین دلیل گام هایی برای کاهش وابستگی به دلار بر داشته و در این جنگ نرم دولت چین هیچگونه اطلاعیه آشکاری در مورد حذف دلار صادر نکرده است.این کشور به طور مرتب سهم خود را از اوراق خزانه داری دلاری آمریکا را کاهش داده است. اخیراً چند قدم برای تقویت یوآن برداشته که از جمله آنها می توان به جمع آوری ذخایر طلایی، راه اندازی بازار قراردادهای آنی یوآن و استفاده از آن در تجارت با شرکت‌های بین‌المللی اشاره کرد.

مدیرکل ارزی اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: موافقتنامه های تجاری بین کشورها و موافقت نامه های تجاری منطقه ای،نظام ارزی سیاست‌های ارزی روند نرخ ارز و آثار آن در تجارت با سایر کشورها،نظام پرداخت های ارزی نظام تسویه مبادلات مالی بین المللی،رتبه ریسک اعتباری و سقف اعتبار کشوری کارگزاری بانکی, بانک مشترک و نقل و انتقالات ارزی توسط بانک ها،عضویت در سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای،پیامرسان مالی بر پایه زنجیره بلوکی، انواع معاهدات پولی، پیمان‌های پولی قراردادهای سوآپ ارزی دوجانبه یا چند جانبه بر حسب واحد پولی یا محلی، قوانین و مقررات ضد پولشویی مقررات و چارچوب های نظارتی از زیرساخت ها و سازوکارهای مبادلات مالی در شرایط متعارف بین المللی و شرایط تحریم است.

کیانی راد بیان کرد:رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ متوسط رو به پایین بوده و هرچه این عدد کوچکتر باشد،قدرت رقابت‌پذیری بیشتر را نشان می‌دهد. همچنین باید گفت ایران نسبت به کشورهای عمده هدف های صادراتی وضعیت خوبی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار