درخواست ۵۰ دیپلمات سابق از بایدن برای بازگشت به برجام

۵۰ تن از دیپلمات‌های پیشین و کارشناسان امور منطقه و جهان در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواستار بازگشت به برجام شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ۵۰ تن از دیپلمات‌های پیشین و کارشناسان امور منطقه و جهان در نامه‌ای خطاب به «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با ارائه درخواستی مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام، نوشتند ایالات متحده باید تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.

این نامه در وبگاه شورای ایرانیان آمریکا منتشر شده و بیش از ۵۰ امضا پای آن ثبت شده است.

امضاکنندگان این نامه به صراحت اعلام کردند «سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران رویکردی شکست خورده است.»

آن‌ها همچنین خروج یکجانبه آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای برجام را «خودآزاری» دانستند و گفتند این اقدام، آمریکا را «رو به ویرانگی خواهد برد.»

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، توافق هسته‌ای برجام را «یک‌جانبه و پر از مشکل دانست» و در طول این مدت سعی داشت تا با استفاده از بیشترین تحریم‌ها و «فشار حداکثری» قانونگذاران ایران را به پای میز مذاکره‌ای دیگر بکشاند که موفق نشد.

این دیپلمات‌ها در نامه خود خطاب به بایدن «لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را امری ضروری می‌دانند.»

آن‌ها همچنین نسبت به «قابلیت غنی‌سازی بیشتر اورانیوم، محدودکردن دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و خروج از توافق‌های برجام و ان‌پی‌تی» از سوی کشورمان به بایدن هشدار دادند و گفتند باید برای بازگشت به مسیر روابط دیپلماتیک اقدامی فوری انجام شود.

در انتها نیز این دیپلمات‌ها به بایدن پیشنهاد دادند تا در اولین روز‌های کاری خود در کاخ سفید اقدامات ترامپ مانند خروجش از برجام را لغو و نشست کمیسیون برجام را هرچه سریعتر برگزار کند. همچنین به گفته آن‌ها باید تحریم‌هایی علیه ایران که در ارتباط با کرونا هست هرچه سریعتر از میان برداشته شود.

روز گذشته گزارشی در وبگاه تحلیلی میدل ایست پالیتیکس رزمایش اخیر پهپادی ایران را نمایش قابلیت بازدارندگی کشورمان دانست.

به تحلیل این وبگاه ایران دو راه مقابل بایدن قرار داده است: «یا به توافق با موازینی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، احترام بگذارد یا آن را ترک گوید.»

دولت آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌هایی علیه کشورمان اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به‌راه خواهد انداخت تا صادرات نفت را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» با کاهش گام‌به‌گام عمل به تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

کشور‌های اروپایی نیز به پیروی از آمریکا از عمل به تعهداتشان در توافق هسته‌ای ایران خودداری کردند در حالی‌که همواره ادعای عمل به تعهداتشان را دارند؛ موضوعی که تاکنون عملا اجرا نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۲:۰۴ ۲۲ دی ۱۳۹۹
رژیم ترورستی امریکا
آخرین اخبار