دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی مطرح کرد؛

ضرورت حذف عوارض شهرداری از بلیت هواپیما

سامانی گفت: عوارض شهرداری در بلیت هواپیما ۵ درصد است که باعث ایجاد مشکل برای ایرلاین‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه انتخابات هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش برگزار شد که در این انتخابات، دقیقی کیا به عنوان رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی انتخاب شد، افزود: سامانی به عنوان دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و برخور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رئیس در انتخابات برگزیده شدند.

او با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تشدید تحریم‌ها با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده‌اند، ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های ۶۰ درصدی در صنعت هوایی کشور برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار درد ساز شده چرا که آن‌ها هزینه‌های تمام شده کل ظرفیت‌های پروازی را پرداخت می‌کنند، اما تنها از ۶۰ درصد ظرفیت‌های پروازی استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: خالی بودن ۴۰ درصد از ظرفیت‌های پروازی برای بخش‌های هوایی بسیار زیان بار است چراکه این قانون باعث شده که شرکت هواپیمایی با مشکلات مالی بسیار زیادی روبه‌رو شوند.

سامانی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ۶۰ درصد در هیچ جای دنیا و در هیچ کدام از ایرلاین‌ها وجود ندارد افزود: هیچ کدام از ایرلاین‌ها‌ی دنیا از این قانون تبعیت نمی‌کنند چراکه در ناوگان هوایی هوای داخل هواپیما‌ها هر سه دقیقه یک بار تهویه می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم، گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی از افزایش ۱۰ درصدی تبعیت می‌کنند و ما فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم.

سامانی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های هواپیمایی عوارض شهرداری‌ها است که باید حذف و یا از شهر‌های مبدا پرداخت شود.

او با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده که ۲ درصد از نرخ بلیت برای اورژانس کشور کسر شود، افزود: این موضوع خود باعث تشدید مشکلات در حوزه هوایی می‌شود.


بیشتر بخوانید


اسعدی سامانی با بیان اینکه مشکل دیگری که وجود دارد این است که شهرداری‌ها براساس سقف نرخ بلیت عوارض مطالبه می‌کنند، گفت: بر این اساس اگر بلیت پروازی در طیف ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: از سوی دیگر، طبق ماده ۱۱۹ قانون گمرکی هواپیمای باری و مسافری از حقوق ورودی گمرکی معاف است، اما باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، ضمن آنکه قطعات و موتور هواپیما از حقوق ورودی معاف نیست و این مشکل هم باید رفع شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: هزینه‌های ارزی نیز یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی است که در این باره می‌توان به هزینه خرید و اجاره هواپیما، خرید موتور و قطعه، هزینه نشست و برخاست، پارکینگ، ناوبری، آموزش خلبان، حق عضویت یاتا، هندلینگ و سوخت‌گیری در پرواز‌های خارجی اشاره کرد.

اسعدی سامانی تأکید کرد: با وجود آزادسازی نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌ها به افزایش ۱۰ درصدی نرخ‌ها که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است تمکین کرده‌اند، اما درآمد شرکت‌های هواپیمایی واقعاً کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد، به این ترتیب اگر عمر موتور‌ها به پایان برسد، در تأمین موتور و قطعات با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

هیچ پرواز انگلیسی از زمان ممنوعیت پروازها انجام نشده است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال حاضر ۱۵۸ فروند هواپیمای فعال داریم که اگر نتوانیم موتور و قطعات را تأمین کنیم، این هواپیما‌ها هم زمین‌گیر می‌شوند. در کل، ۳۲۸ فروند هواپیما داریم که برخی در چک هستند، برخی هم معطل موتور و قطعات هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: برای عوارض شهرداری‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم که امیدواریم به این موضوع رسیدگی شود.

سامانی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پرواز‌های انگلیس هم گفت: هیچ پرواز انگلیسی به ایران از زمانی که ورود آن‌ها متوقف شده انجام نشده و ما اطلاع نداریم که این ۶ مسافر کرونای انگلیسی به چه طریقی وارد کشور شده‌اند و باید وزارت بهداشت و درمان کشور درباره این موضوع اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار