ثمر دادن مثلث مردم، محدودیت‌ها و طرح شهید سلیمانی/ سیر نزولی شیوع کرونا پایدار می‌ماند؟

کاهش محسوس آمار فوتی‌ها و ابتلا به کرونا طی دو هفته اخیر نوید مشارکت مردم و دولت در شکست کووید ۱۹ است، اما این پایداری نسبی دوام پیدا می‌کند؟!

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، بعد از مدت ها اضطرب و نگرانی ناشی از طغیان ویروس کرونا از هفته گذشته اوضاع کمی آرام گرفت و  روز به روز آمار مرگ و میر کرونا کم و کمتر شد به نحوی که از یک وضعیت فوق بحرانی در کشور و رسیدن آمار فوتی‌ها به نزدیک ۵۰۰ نفر در روز هم اکنون آمار فوتی‌ها دو رقمی شده است.

در این کاهش آمار فوتی‌های کرونا عوامل زیاد و ارگان‌های بسیاری در اجرای اقدامات انجام شده برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار وزارت بهداشت بوده اند. در این مدت اقداماتی همچون اعمال محدودیت‌های شدید در سراسر کشور از سوی وزارت بهداشت با همکاری ارگان‌های مختلف انجام شد؛  اجرای طرح شهید سلیمانی و همکاری مردم  از جمله مصادیق این مشارکت  برای شکست دادن کرونا بود.

راهبرد اول: اجرای طرح شهید سلیمانی

طرح شهید سلیمانی با تمرکز بر پیشگیری از کرونا، به کمک مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ در کشور از ابتدای آذر ماه شروع شد. اهداف اختصاصی این طرح شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد در یک‌ماه و ۵۰ درصد در سه‌ماه، کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰ درصد در یک‌ماه و ۴۰ درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک‌ماه و ۹۰ درصد در سه ماه است.

پشت پرده ۲ رقمی شدن فوتی‌های کرونا ایران چیست؟

پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان درباره طرح شهید سلیمانی و تاثیر آن بر کاهش آمار بیماران کرونایی در کشور گفت: در گام چهارم ارائه خدمت برای قطع زنجیره انتقال کرونا وزارت بهداشت عملیاتی جدیدی را با همکاری بسیج و مخصوصا بسیج جامعه پزشکی شروع کرد و  تقریبا ۷ راهبرد را برای این کار در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: راهبرد اول تشدید نظارت بر شیوه نامه‌های بهداشتی بود، راهبرد دوم انجام تست گسترده و هدفمند از افراد مبتلا شده، راهبرد سوم بیمار یابی فعال، راهگیری و جدا سازی هوشمند این بیماران، راهبرد چهارم آموزش و اطلاع رسانی در زمینه ویروس کرونا که با حمایت مردم همراه بود، راهبرد پنجم حمایت و حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر مثل سالمندان و افراد دارای بیماری حاد و مزمن، راهبرد ششم اعمال محدودیت‌های هوشمند و هدفمند که وزارت کشور و استانداری و فرمانداری بسیار خوب در این زمینه فعالیت کردند و راهبرد هفتم این بود که فرآیند‌های رهگیری بیماران و درمان سرپایی تقویت شد تا بیماران بستری کاهش پیدا کند.


بیشتر بخوانید


کولیوند افزود: در ابتدای شروع طرح شهید سلیمانی تصور ما این بود که میزان فوتی‌ها در یک ماه اول ۱۰ درصد و میزان بستری‌ها ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، ولی در یک ماه ابتدایی اجرای این طرح ۸۰ درصد میزان فوتی‌ها و و ۷۵ درصد فوتی‌ها کاهش پیدا کرد.

به دنبال این موضوع ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم معتقد است که با اجرای طرح شهید سلیمانی که در قالب محله محور و شناسایی بیماران است موارد بستری ناشی از بیماری کرونا بیش از ۸۰ درصد و موارد مرگ و میر نیز بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

پشت پرده ۲ رقمی شدن فوتی‌های کرونا ایران چیست؟

راهبرد دوم: اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی

 در نیمه‌های آبان آمار بالای مرگ و میر کرونا در ابتدا باعث شد که طرح اعمال محدودیت‌های شبانه شروع شود و از ابتدای آذر ماه طرح جامع اعمال محدودیت‌ها برای کنترل کرونا با سطح بندی شهر‌ها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد کلید خورد.

بر اساس این طرح شهرستان‌های کشور بر اساس میزان بار بیماری کرونا و بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شدند، سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت و سطح دو یا نارنجی محدودیت‌های کمتری داشتند و میزان اعمال محدویت‌ها در شهر‌های دارای سطح یک یا زرد کمتر بود. بعد از پایان این محدودیت‌ها نتایج اجرای این طرح مشخص شد و تعداد شهر‌های قرمز که ۱۰۰ شهر بودند هم اکنون محدود به چند شهر شمالی هستند.

راهبرد سوم: همراهی مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی

مرکز ثقل و در واقع مجریان دو طرح قبلی مردم بودند که با رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی، در خانه ماندن، حذف سفر‌ها و تردد‌های غیر ضرور، استفاده از ماسک و ... چرخ اجرای این دو طرح را به اجرا درآوردند؛ به گونه‌ای که میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به بالای ۹۸ درصد در کشور رسید در صورتی که این آمار در ماه‌های گذشته حدود کمتر از ۵۰ درصد بود و همراه مسئولان وزارت بهداشت از این امر گله‌مند بودند. با وجود بهبود شرایط مردم باید به این نکته توجه لازم را داشته باشند که با نزول شیوع بیماری کرونا باید میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و پرهیز از تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر بیشتر شود.

با نگاهی به وضعیت چند ماهه گذشته رشد، صعود و نزول بیماری کرونا در کشور به مثلث سه ضلعی مردم، محدودیت‌ها و اجرای طرح شهید سلیمانی می‌رسیم که باعث شد این روز‌ها جوی آرام در کشور را شاهد باشیم. وضعیتی آرام که نتیجه بیماریابی سریع، جدا سازی افراد مشکوک به بیماری، فراهم شدن امکان ایزوله افراد در هتل ها، کمک بسیجیان به افراد مبتلا به کرونا و تامین نیازها، ضریب بالای اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی، حذف مسافرت ها، محدودیت‌های تردد شبانه و دورهمی‌های خانوادگی، ممنوعیت تردد بین استانی و... است. تمامی این مسائل در این مدت دست به دست هم داده و حلقه‌ای بزرگ برای مبارزه با شیوع ویروس را فراهم کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۱۶:۰۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹
اگه مدارس باز بشه همه زحمات وزارت بهداشت به هدر میرود
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۳ دی ۱۳۹۹
الان که امار داده میره بالاکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
باید اینقدر ادامه بدیم تا تموم بشه این ویروس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۳ دی ۱۳۹۹
چی بگم والا
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۳۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
محدودیت ها رو ادامه بدید تا انشالله از دست این ویروس موذی راحت بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹
مدرسه ها رو باز کنید همچین میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۳ دی ۱۳۹۹
لطفابگید‌محدودیت‌های‌شبانه‌رو‌فعلا‌باشه‌چون‌خوب‌جواب‌داده.
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۰:۲۲ ۲۳ دی ۱۳۹۹
خوب زیر بغل مردم میدین. ما که توی این مدت ندیدیم کسی اونچنان که جو میدین رعایت کنه. حالا نمیدونم این جمله ی مردم مشارکت خوبی داشتن برای چی میگین. هرچیه از این الکی تشویق کردناست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۳ دی ۱۳۹۹
مگر دولت غیر از جریمه کردن کاری دیگه هم انجام داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
رعایت شیوه نامه ها در مراکز عمومی به شدت در حال کاهش پیدا کردن هست.
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده ( كاربر خبرنگار )
۰۹:۲۵ ۲۳ دی ۱۳۹۹
ويروس كرونا با جهشى متفاوت در ژاپن شناخته شد. تحقيق كنيد اگر درست بود بهره بگيريد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹
با این وضع آلودگی هوا فاجعه رخ خواهد داد
آخرین اخبار