«روز‌های ابدی» و اطلاعات جالبی که به مخاطب می‌دهد

در سریال «روز‌های ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری، تلاش شده تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سریال «روز‌های ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری از اوایل دی ماه از شبکه یک سیما روی آنتن رفته است. این سریال دارای چند نکته حائز اهمیت است. بسیاری از ما سطح مطالعه پایینی داریم و جدای از تعارفات مرسوم کتابخوان نیستیم، چه رسد به اینکه تاریخ را مرور کنیم.

در سریال «روز‌های ابدی» تلاش شده تا تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در ۹ ماه ابتدایی انقلاب اسلامی که روز‌های پرالتهابی بود، به تصویر کشیده و بار دیگر وقایع تاریخی بازخوانی شود. در این سریال تلاش شده تا فعالیت گروه‌های مختلف در اوایل انقلاب از جمله فراماسون‌ها، چریک‌های فدایی خلق، دانشجویان و... مورد توجه قرار گیرد و با طراحی خرده داستان‌های فرعی فعالیت این گروه‌ها به تصویر کشیده شود و این داستان‌ها به روند قصه اصلی پیوند بخورد.

اطلاعات جالبی که «روز‌های ابدی» به نسل جدید منتقل کرد

شاید بسیاری از ما نمی‌دانستیم که لانه جاسوسی دو بار تسخیر شد؛ بار اول توسط چریک‌های فدایی خلق و بار دوم توسط دانشجویان خط امام، یا از همکاری امیر انتظام (معاون نخست وزیر وقت) برای خروج مستشاران آمریکایی از سایت کپکان بی اطلاع بودیم؛ یا از  نحوه فعالیت سایت کپکان و اهمیت آن برای آمریکا خبر نداشتیم و اینکه چرا به سفارت آمریکا لانه جاسوسی اطلاق می‌شود.

شاید مخاطب امروز که به موجزگویی و سرعت انتقال اطلاعات در آثار به روز سینمای جهان عادت کرده است، از پرگویی «روزهای ابدی» دلزده شود، اما نکته قابل توجه این است که انقلاب اسلامی و وقوع آن یک انقلاب ایدئولوژیک بود. نویسنده و کارگردانی که قصد دارد روند داستان را بر اساس فعالیت‌های دانشجویی در بروز انقلاب به نمایش بگذارد، ناگزیر به بازگویی نظرات و ایدئولوژی گروه‌های مختلفی است که در حوزه دانشجویی فعالیت کردند. پس به ناچار باید عقاید و ایدئولوژی گروه‌ها بازگو شود.

در این مجموعه به نظر می‌رسد تلاش شده به موضوع «نفوذ» توجه شود و نفوذ در سطح بالای مدیریتی از جمله دولت وقت (بازرگان) بازنمایی شده است. پروژه مهمی که ما از اوایل انقلاب با آن مواجه بوده ایم و تا به امروز هم با خطا‌های مدیریتی با آن مواجهیم.

اطلاعات جالبی که «روز‌های ابدی» به نسل جدید منتقل کرد

در این مدت، هدف‌گذاری تلویزیون به سمت ساخت سریال‌هایی با موضوعات مهم و استراتژیک متمایل شده است. راهی که به تازگی در حوزه نمایشی تلویزیون با ساخت سریال‌های استراتژیک در مرکز سیمافیلم آغاز شده و قطعاً تأثیر خود را در سال‌های آینده به شکل ملموس‌تری روی مخاطب نشان می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب تفکر و تأمل و کسب اطلاع درست در زمینه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار