رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی:

نمره امتحان دی ماه معیار سنجش دانش آموزان نیست

ساکی گفت: امتحان پایانی دی ماه مبنای اصلی نمره دانش آموز نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی معلم از حضور و فعالیت دانش آموز مدنظر است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در رادیو گفت‌وگو با موضوع مشکلات امتحان مجازی، اظهار کرد: برنامه ریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات و کلاس‌ها تصویب شده است، انجام می‌شود.

او با اشاره به برنامه امتحانات دی ماه، گفت: طبق آیین نامه‌های آموزشی برنامه ریزی و تصمیم گیری از یکم تا پایان دی ماه در اختیار مدارس است، اما امسال با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم شیوه نامه‌ای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح کشور برای برگزاری امتحانات دی ماه داشته باشیم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: امتحان دی ماه برای پایه‌های داخلی یا آزمون‌های غیر نهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار نمی‌شود و حتی امتحان پایانی این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی که معلم از شروع دوره تحصیلی تا دی ماه بر اساس حضور و فعالیت دانش آموز انجام داده است، معیار سنجش قرار می‌گیرد. در واقع نمره پایانی هر فرد یک ترکیب از نمره کلاسی و امتحان دی ماه است.

ساکی در واکنش به انتقادی درباره نامناسب بودن نحوه اطلاع رسانی آموزش و پرورش و سردرگم شدن دانش آموزان گفت: به دلیل متنوع بودن وضعیت شیوع کوید ۱۹ در شهرستان‌های مختلف کشور، مبنای خانواده‌ها باید رسانه‌های محلی و بومی باشند، چراکه آن‌ها در زمان مناسب، اطلاعات کافی را به هم استانی‌های خود رسانده‌اند.

پیش بینی «ربات آزمون ساز» برای امتحان دانش آموزان

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به ویژگی‌های نرم افزار شاد برای برگزاری امتحانات اشاره کرد و گفت: برای دانش آموزان «ربات آزمون ساز» هم پیش بینی شده است که معلم به آن وارد می‌شود و آزمون‌های تستی و تشریحی را بارگذاری می‌کند و دانش آموزان همانگونه که در کلاس‌های غیرحضوری شرکت می‌کنند، به سوالات امتحان پاسخ می‌دهند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که راهکار آموزش و پرورش برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط در سامانه شاد چیست، اظهار کرد: نرم افزار شاد یک ابزار است که از زیرساخت‌هایی مانند اینترنت بهره می‌برد پس قطع شدن این سامانه مشکل و در حیطه مدیریت آموزش و پرورش نیست.

ساکی ادامه داد: تدبیر آموزش و پرورش برای ضرر ناشی از این اختلالات که به دانش آموزان وارد می‌شود، تعریف اطلس آموزشی بر مبنای وضعیت مناطق مختلف و دانش آموزان است. بر اساس این اطلس، مدیر مدرسه، دانش آموزان را دسته بندی می‌کند.

او شیوه طبقه بندی دانش آموزان را تشریح کرد و گفت: آن دسته از دانش آموزان که امکانات دسترسی به اینترنت دارند به صورت غیرحضوری آموزش می‌بینند و به تبع آن در آزمون آنلاین هم شرکت می‌کنند. مشکلاتی مانند قطعی یا کاهش سرعت اینترنت که در حین امتحان و کلاس غیرحضوری ایجاد می‌شود با گروه بندی تا حد زیادی مدیریت شده است.

وی در خاتمه اظهار کرد: زیر ساخت‌های آموزش مجازی از جمله شبکه شاد از نخستین روز‌های شیوع ویروس کرونا در آموزش و پرورش فراهم شد و این سرعت عمل قابل تحسین است. شبکه شاد هر ماه در حال کامل شدن است و از روز‌های اول بهره برداری پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۸:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
سلام .وقت بخیر.من از زمانی که نمرات امتحان نهایی دی ماه رو اعلام کردن نتونستم از سایت مدیو کارنامم رو ببینم .می نویسه اطلاعات درخواستی یافت نشد .به مدرسه و اموزش پرورش محل سکونتمون هم مراجعه کردم اونا هم گفتن ما اطلاعی نداریم ما الان باید چه کار کنیم امروز مهلت اعتراض به نمره ها هم تموم میشه .ما هنوز نتونستیم حتی نمره هامون هم ببینیم.نه میشه به پشتیبانی مدیو زنگ زد نه میشه ایمیل زد به ادرس ایمیلشون.هیچ کسی هم پاسخ گو نیست.خواهشن رسیدگی کنید