آذربایجان شرقی در کمربند جهانی مس و طلا قرار گرفته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ذخایر معدنی استان ۸.۵ میلیارد تن است گفت: این استان در کمربند جهانی مس، طلا و پایه فلز قرار گرفته است و رتبه اول کشور در ذخایر معدنی را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حبیب امین زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: از مزیت‌های معادن این استان تنوع مواد معدنی است به نحوی که از ۵۷ ماده معدنی شناخته شده ۳۱مورد آن در این استان وجود دارد.

اوبا اشاره به وجود ۷۰۰ واحد معدنی فعال در آذربایجان شرقی از معادن شاخص استان به معادن مس به تعداد ۱۳ معدن از جمله می‌توان معادن مس سونگون، قرنق دره، غرب انجرد، باشماق چشمه کنان و هفت چشمه اشاره کرد.

او افزود: هشت معدن طلای اندریان، آستارقان، شرف آباد، سوناجیل، زایلیک و هفت معدن آهن، سه معدن نفلین سینیت، مولیبدن سیه کمر و معادن بزرگ خاک صنعتی و تراورتن و گچ و آهک از ظرفیت‌های کم نظیر معدنی آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی  از دیگر معادن مهم و قابل ذکر در سطح آذربایجان شرقی به معادن سیلیس توته خانه، تراورتن سردارآباد، آهک چله خانه و کائولن زنوز اشاره کرد و گفت: همگی دارای واحد فراوری و صادرات محصولات است.

امین زاده با بیان آخرین اقدامات مربوط به دوران کرونا گفت: ظرفیت سازی ساخت داخل و جایگزینی واردات در زمینه دستگاه‌های تولید ماسک و تجهیزات معدنی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار از تازه‌ترین اقدامات انجام شده در این استان است.

او با بیان برخی از ظرفیت‌های قابل توسعه استان آذربایجان شرقی به منظور نقش آفرینی بیشتر در زمینه صادرات و افزایش تولید ملی، اظهار کرد: این استان با وجود ۵۹ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان شرقی و پنج شهرک تخصصی غیردولتی در زمینه شیشه، صنایع تبدیلی، چرم وکفش، برق و الکترونیک و شهر صنعتی بعثت با مساحت بیش از ۲۰۰۰ هکتار به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه و وجود تنها شهرک اختصاصی سرمایه گذاری خارجی کشور نقش بی بدیلی را در افزایش تولید داخلی، جهش تولید و صادرات ایفا می‌کند.

او با اشاره به یکهزار و ۹۰۰ طرح صنعتی در دست اجرا با سرمایه گذاری پیش بینی شده حدود ۲۰هزار میلیارد تومان گفت: در صورت به بهره برداری رسیدن آن‌ها برای۴۳هزارنفر شغل ایجاد می‌شود و ارزش افزوده بخش صنعت و رتبه صنعتی استان نیز افزایش می‌یابد.

اوهمچنین اعلام کرد: ۱۷۰واحد جدید تولیدی آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری بیش از ۱۷۶۰ میلیارد تومان و اشتغال جدید۳۳۰۰ نفر در۹ماهه سال جهش تولید محقق شده است.

 چهار هزار واحد صنعتی فعال با اشتغال مستقیم ۱۲۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی قرار دارد که از لحاظ تعداد رتبه پنجم و از لحاظ حجم سرمایه گذاری در رتبه هشتم کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار