آیا شهاب سنگ‌ها در تامین آب زمین نقش داشته‌اند؟

دانشمندان دانشگاه مک کواری سیدنی در تحقیقات اخیر به شواهدی دست یافته‌اند که حاکی از وجود ترکیبات آب در وجود شهاب سنگ‌هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از شهاب سنگ‌هایی که به تازگی به زمین سقوط کرده‌اند ممکن است طی یک میلیون سال گذشته حاوی آب مایع بوده باشند، این بدان معناست که سنگ‌های فضایی ممکن است در طول تاریخ خود آب را به سطح سیاره ما منتقل کرده باشند نه اینکه این اتفاق در ادوار اخیر افتاده باشد.

بسیاری از دانشمندان گمان می‌کنند که شهاب سنگ‌ها زمانی آب به زمین آورده‌اند، اما تجزیه و تحلیل قبلی از سنگ‌ها نشان می‌دهد واکنش‌های شیمیایی درون آن‌ها که مربوط به آب مایع است میلیارد‌ها سال پیش متوقف شده است بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا آن‌ها مدت‌ها قبل آب خود را از دست داده‌اند.

سایمون ترنر در دانشگاه مک کواری سیدنی در استرالیا و همکارانش، ۹ شهاب سنگ را که در قرن گذشته به زمین افتاده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این شهاب سنگ‌ها زمانی بخشی از سیارک‌هایی بودند که حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند.

ترنر می‌گوید وقتی یخ موجود در یک شهاب سنگ ذوب می‌شود، عناصر محلول در آب و مایعات از یک قسمت سنگ به قسمت دیگر منتقل می‌شوند؛ از آنجا که اورانیوم محلول در آب است و توریم نیز حل نمی‌شود، محققان می‌توانند با بررسی توزیع ایزوتوپ‌های اورانیوم و توریم به دنبال شواهدی از آب باشند.

اورانیم و توریم عمر بسیار کوتاهی دارند، بنابراین فقط وقایعی را که ۱ میلیون سال گذشته اتفاق افتاده‌اند، ثبت می‌کنند. الگوی اورانیوم و توریم نشان می‌دهد که شهاب سنگ‌ها در ۱ میلیون سال گذشته با واکنش‌های شیمیایی مربوط به آب مایع روبه‌رو بوده‌اند.

سارا راسل متصدی موزه تاریخ طبیعی لندن، که در این تحقیق مشارکت نداشته است، می‌گوید شهاب سنگ‌های سیارک‌ها از اوایل منظومه شمسی بدون تغییر بوده‌اند. این شهاب سنگ‌ها ممکن است در گذشته اخیر به تأمین آب و ترکیبات آلی زمین ادامه داده باشند؛ این ایده می‌تواند با تجزیه و تحلیل نمونه‌های گرفته شده به طور مستقیم از سیارک‌ها آزمایش شود.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار