امروز اتفاق افتاد:

بهره برداری از ۶۰ پروژه سرمایه گذاری با اشتغالزایی ۳ هزار و ۲۲۰ نفری

امروز در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، ۶۰ پروژه سرمایه گذاری با اشتغالزایی ۳ هزار و ۲۲۰ نفری بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانسی به بهره برداری رسیدند.

مرتضی بانک، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در آیین بهره برداری از این طرح‌ها بیان کرد: با توجه به نکات تاکید شده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اجرای دستورات صادر شده در اولین آیین بهره برداری از طرح‌های این مناطق در ۲۰ شهریور امسال، ۱۳ اقدام راهبردی جهت تسهیل و توسعه سرمایه گذاری در دستور کار مدیریت این مناطق قرار گرفت.

مهمترین اقدامات راهبردی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

او مهمترین این اقدامات راهبردی را این طور تشریح کرد: گسترش پنجره واحد الکترونیکی خدمات، ایجاد و توسعه شبکه زیرساخت‌های سرمایه گذاری، تسهیل و تسریع در فرآیند اخذ مجوزها، افزایش ضریب نفوذ نوآوری و فناوری و توسعه راهکار‌های تامین مالی و مبادلات ارزی از اهم این اقدامات است.

بانک ادامه داد: علی رغم وجود چالش‌های ارزی، گمرکی و مالیاتی، محدویت‌های ناشی از تحریم و بیماری کرونا، مناطق آزاد و ویژه، دستاورد‌های ارزشمندی در حوزه سرمایه گذاری داشته اند به نحوی که سرمایه گذاری جذب شده در مناطق آزاد، طی ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۵۷ درصد افزایش داشته است.

او گفت: میزان سرمایه گذاری داخلی جذب شده در مناطق آزاد و ویژه از سال ۹۲ تا به امروز، جمعا ۱۰۸ هزار میلیارد تومان به اضافه ۲۸ و نیم میلیارد دلار بوده است؛ علاوه بر آن، بالغ بر ۵ ونیم میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیز محقق و از پروژه‌های آن بهره برداری شده است که این عملکرد نشان روشنی از نقش پذیری موفق در فراهم سازی اقلیم مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

صادرات ۱۳۹ میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویزه اقتصادی طی دو دولت اخیر

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه به خارج از کشور، طی دو دولت اخیر، بالغ بر ۱۳۹ میلیارد دلار بوده؛ علاوه بر این، حداقل ۴۰ میلیارد دلار نیاز‌های سرزمین اصلی نیز، از طریق تولیدات این مناطق تامین شد؛ قابل توجه آن که واردات این مناطق در این دوره، فقط حدود ۴۷ میلیارد دلار بوده که تراز تجارت خارجی مثبت ۹۲ میلیارد دلاری را به خوبی نشان می‌دهد.

او افزود: از ابتدای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ابلاغ برنامه ها، مناطق همواره در تمامی شاخص‌ها رشد مثبت داشته اند؛ در حوزه تولید، ابتدای سال ۱۳۹۲، هزار واحد تولیدی فعال بوده اند که اکنون با رشد ۱۲۰ درصدی به ۲ هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافته اند.


بیشتر بخوانید


استقرار ۶۸۰ واحد فناور و نوآور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بانک اظهار کرد: با توسعه مراکز نوآوری و فناوری، استقرار شتاب دهنده‌ها و اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی، تاکنون ۶۸۰ واحد فناور و نوآور در مناطق جذب شده اند.

او در ادامه گفت: افزوده شدن سامانه سرمایه گذاری به پنجره واحد خدمات الکترونیک مناطق، مهمترین این اقدامات است که سهولت و شفافیت بیشتری را در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی به همراه خواهد داشت؛ هدف از توسعه پنجره واحد مناطق آزاد، ایجاد زیرساخت‌های اطلاعات مشترک، تسهیل و تسریع در فرآیندها، ارتباط ساختارمند با سایر دستگاه ها، بهبود محیط کسب و کار و افزایش شفافیت عملکرد از طریق پایش و رصد لحظه‌ای اطلاعات و مطالب داشبود مدیریتی آن است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر و افزوده شدن سامانه سرمایه گذاری، بیش از ۷۰ درصد از زنجیره نیازمندی‌های فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف اعم از ثبت شرکت و سرمایه گذاری، تولید و تجارت، فرهنگی و گردشگری، صنایع خلاق و دانش بنیان، در چهارچوب پنجره واحد پوشش داده شده است.

افتتاح ۶۰ پروژه با استغالزایی بیش از ۳ هزار نفری

او افزود: امروز ۶۰ پروژه سرمایه گذاری به میزان ۳ هزار میلیارد تومان و ۲۴۱ میلیون دلار و ۱۳ میلیون یورو، با مجموع سرمایه گذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳ هزار و ۲۲۰ نفری به بهره برداری می‌رسد.

بانک دباره منطقه ویژه سهلان گفت: این منطقه به مساحت ۲ هزار هکتار در استان آذربایجان شرقی، میزبان ۲۱ واحد فعال بوده که حوزه‌های تجارتی، صنعتی و خدماتی تمرکز یافته اند؛ امروز واحد‌های پارس چیچک آراز و تجارت گستر آوریل، تولیدکننده‌های مواد شوینده و بهداشتی، آذرمگاترونیک کار سهلان، سازنده قطعات الکترونیک هواپیما و تواضع تجارت سهلان، در حوزه فرآوری و بسته بندی مواد غذایی، مجموعا با سرمایه گذاری به ارزش ۶۲ میلیارد تومان و ۵ و نیم میلیون یورو در این منطقه به بهره برداری خواهند رسید.

او ادامه داد: منطقه ویژه سلفچگان نیز به مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان قم میزبان بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی است که از مطرح‌ترین برند‌های کشور در حوزه‌های شیمیایی و فلزی در حال فعالیت هستند. امروز واحد‌های زرین طراوت کیش، تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی، آرنیکا نساج آرمان، تولیدکننده پارچه رومبلی و استیل سازان صنعت ماهان پویا، تولیدکننده ملزومات فلزی آشپزخانه با سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد تومان و ۲ و نیم میلیون یورو نیز در این منطقه به بهره برداری می‌رسند.

این مقام مسئول گفت: مناطق آزاد و ویژه طی همکاری‌های مشترک با وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت، میزبان سرمایه گذاری‌های متعددی در حوزه صنعتی و غیرصنعتی به خصوص در مناطق ویژه است که می‌توان از مهمترین آن‌ها به پروژه پتروکنگان درمنطقه ویژه انرژی پارس با سرمایه گذاری ۷۲۰ میلیون یورو اشاره کرد که در رویداد‌های آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سامانه پنجره واحد مناطق آزاد، ۷۰ درصد خدمات را پوشش می‌دهد

او در پاسخ به سوال رئیس جمهور درباره سامانه پنجره واحد مناطق آزاد اظهار کرد: راه اندازی این سامانه از سال ۹۷ شروع شد که در ابتدا فاز مطالعاتی آن بود که با مشاوران خارجی که پروژه پنجره واحد گرجستان را اجرا کرده بودند، توسط یک شرکت ایرانی انجام شد و سپس با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی که بخشی از آن‌ها افرادی فعال درنهاد ریاست جمهوری بودند، این عملیات اجرا شد.

بانک ادامه داد: هدف این بود که با توجه به پراکندگی میان مناطق آزاد، نداشتن یک سیستم یکپارچه، برای ایجاد یک هماهنگی مدیریتی و عملیاتی این فعالیت به نحوی تدارک دیده شود که همه این‌ها بتوانند به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند. امروز حدود ۱۵ فرآیند مهم ما به صورت یکپارچه انجام می‌شود و همه فعالان و ذی نفعان می‌توانند با ورود به این سامانه، این فرآیند‌ها را انجام دهند.

او گفت: بعد از ثبت نام در این سامانه ما اطلاعات ورودی را بررسی می‌کنیم و اگر همه چیز درست بود، موظف هستیم که ظرف ۲۰ روز زمین را در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم و این نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری ندارد. امیدواریم ۳۰ درصد از ریزخدمت‌های باقی مانده را نیز بتوانیم تا پایان این دولت در سال ۱۴۰۰ به این سامانه اضافه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار