رژیم‌ گیاهخواری مؤثر در کاهش وزن یا بیماری زا؟

رژیم گیاهخواری یکی از رژیم های توصیه شده برای کاهش وزن است اما این رژیم عوارضی نیز دارد.


رضا افتخار کارشناس ارشد و مشاور تغذیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت:رژیم‌های غذایی گیاهی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها رژیم غذایی گیاهخواری محض است.

او در ادامه با اشاره به رژیم غذایی گیاهخواری محض، افزود: به طور کلی در این برنامه غذایی انواع گوشت‌های سفید و قرمز، پنیر، تخم مرغ وجود ندارند و فقط سبزیجات و میوه‌ها جزء خوراکی‌های این نوع رژیم غذایی گیاهی محسوب می‌شوند.

این کارشناس ارشد و مشاور تغذیه ادامه داد:رژیم گیاهخواری، نوع دیگری هم دارد که در این رژیم پروتئین و پنیر هم به عنوان خوراکی‌های لازم دیده می‌شوند. برای آن که تفاوت رژیم غذایی گیاهی با رژیم‌های غذایی عادی را بفهمیم باید بدانیم که پروتئین در چه گروه‌های غذایی وجود دارد و در چه گروه‌های غذایی وجود ندارد.

افتخار بیان کرد: گروه‌های غذایی لبنیات و انواع گوشت‌ها حاوی پروتئین است و البته پروتئین به مقدار بسیار کمی هم در گروه غلات دیده می‌شود و زمانی که بخواهیم خوردن این گروه‌های غذایی را برای خود منع کرده و یک رژیم غذایی گیاهی محض برای خود در نظر بگیریم؛ ابتدا گروه‌های لبنیات و گوشت‌ها در اولویت قرار می‌گیرند و در نهایت فقط از گروه غلات و سبزیجات به دلیل کالری کمی که دارند استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید



او تصریح کرد: گروه غلات حدود ۷۵ کیلو کالری ، گروه سبزیجات حدود ۵ کیلو کالری انرژی  و گروه میوه جات حدود ۶۰ کیلو کالری انرژی دارد و پس از این‌ها گروه‌های دیگر قرار دارند که به عنوان مثال گروه لبنیات حدود ۱۲۰ کیلو کالری  و گروه گوشت‌ها حدود ۷۵ کیلو کالری انرژی دارد و وقتی گروه‌های لبنیات و گوشت ها محدود شوند، میزان انرژی دریافتی فرد نیز به شدت کاهش می‌یابد وباعث می‌شود با اینکه حجم شکم فرد افزایش یافته است، میزان انرژی دریافتی او در بدنش کاهش یابد و فرد احساس سیری کند.

کارشناس ارشد و مشاور تغذیه تاکید کرد: گروه میوه جات یکی از بهترین گروه‌های غذایی است که می‌تواند در رژیم غذایی افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، جای گیرد، اما اگر در روز بیشتر از ۴ وعده از میوه جات استفاده کنیم یقینا عوارضی را در پی خواهد داشت به عنوان مثال یکی از عوارض آن این است که اختلال در میزان سطوح انسولین بدن ما و اختلال در قندخون ما ایجاد خواهد شد.

 

انتهای پیام//م.م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار