افزون‌بر۹۵۰ هزار تن کالا از بازارچه‌های مرزی استان صادر شده است

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: میزان صادرات از بازارچه‌های مرزی از ابتدای امسال تا کنون افزون‌بر ۹۵۰ هزار تن کالا بوده که این حجم با توجه به محدودیت‌های کرونا یک رکورد است.

مبین علی میر مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول امسال ۱۰ درصد تجارت کشور از طریق بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان انجام شده اظهارداشت: بازارچه‌های مرزی این استان در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی پیشتاز بوده و از هشت بازارچه منطقه، هفت مورد فعال و «پسابندر» نیز در دهه فجر افتتاح می‌شود.

او  با بیان اینکه در این بازه‌های زمانی بیش‌از ۶۵۰ هزار تن کالا در قالب ماده ۱۱۶ در گمرکات دیگر نقاط کشور اظهار و از طریق بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان صادر شده بیان کرد: بیشترین صادرات از طریق بازارچه‌های میرجاوه و کهک انجام شده است.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بازارچه‌های مرزی استان از گمشاد در حوزه افغانستان تا ریمدان در حوزه پاکستان فعال بوده و اغلب صادرات به پاکستان از طریق این مرزها انجام می‌شود تصریح کرد: چنانچه در یک سری تصمیمات اتخاذ شده در کشور بویژه تعهدات ارزی بازنگری شود، بازارچه‌های مرزی آمادگی دارند در خصوص تامین گوشت، برنج و نهاده‌های دامی نقش‌آفرینی کنند در این حالت صادرات از طریق آن‌ها به بیش از چهار میلیارد دلار خواهد رسید.

بازارچه‌های مرزی محوطه‌ای است محصور، واقع در نقطه صفر مرزی در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا، یا مکان‌هایی که طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود و اهالی ۲ طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات کشور خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات برای داد و ستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.

سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد بازارچه‌های فعال در میان استان‌های مرزی کشور را دارد، از میان آن‌ها ۲ بازارچه در مجاورت مرز مشترک با افغانستان و پنج بازارچه دیگر در مجاورت مرزهای مشترک ایران و پاکستان قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار