جلوداریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شعرفاطمی شاخه‌ای گرانقدر از شعر ولایی و دینی است

شعر فاطمی شاخه ای گرانقدر غنی از مجموعه شعر دینی ولایی و آیینی است که جایگاه رفیع و بلندی دارد

سارا جلوداریان شاعر آیینی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره شعر فاطمی گفت: شعر فاطمی شاخه ای گرانقدر و غنی از مجموعه شعر دینی ولایی و آیینی است که جایگاه رفیع و بلندی دارد. شاعران معاصر به خصوص شعر‌ایی که بعد از انقلاب اسلامی متولد شدند قرائت‌های حماسی و ارزشی از این فضا داشتند که به تولید آثاری جدای از فضای سوگ و مرثیه و اشک و اندوه منجر شد. آثاری که شایسته و برازنده شخصیت بی مثال حضرت فاطمه (س) بود.


بیشتربخوانید



وی افزود: شعر فاطمی می‌تواند در کنار اینکه برمدار شخصیت عالی و متعالی حضرت فاطمه (س) بچرخد، بازتاب‌ها و انعکاس‌های درخشان دیگری هم داشته باشد. معرفی جایگاه حقیقی و عالی زن در هستی یکی از این پیامد‌های معنوی و قابل تامل است. وقتی زنی سعی می‌کند، حضرت فاطمه (س) را الگوی خود قرار دهد، به او تسمک جوید و قدم به قدم و دوشادوش آموزه‌های دینی و سرمشق‌های انسان ساز حضرت زهرا (س) جلو برود و خودش را به وجود نازنین آن حضرت نزدیک و نزدیک‌تر کند، در واقع می‌خواهد تبلوری از حضرت فاطمه (س) را در وجود خودش ایجاد کند. او می‌تواند همانا مُبلغ راستین راه حضرت و تبیین گر منش و روش ایشان در زندگی باشد.

این شاعر آیینی ادامه داد: حضرت زهرا (س) دردانه هستی است و هیچ کس به او شباهت نداشته است و نخواهد داشت، در کلام امامان ما از زن با عنوان ریحانه هستی یادشده است. یکی از وجوه شعر فاطمی این است که قدر و منزلت زن را با عنوان یک آفرینشگر، خالق، مدرسه انسان سازی و یک پرورشگاه ادب، معرفت، کمال، حکمت و توحید متبلور می‌کند. زن می‌تواند در بستر عقل و عاطفه در جامعه حضور و ظهور داشته باشد و مثل نگین درخشانی همه جا را از تلالو ملکوتی اش منور و روشن کند.

جلوداریان بیان کرد:در این میان ممکن است در شعر فاطمی یک سری کژتابی‌ها و کوتاهی‌ها به وقوع بپیوندد، برای همین شاعران باید علاوه بر ذکر مصیبت و برجسته کردن وجه اشک آوری و سوزناکی شهادت حضرت زهرا(س)، خود را از دایره واژگانی مانند در و دیوار، فدک، بیت الاحزان هجده سالگی و واژه‌های این چنینی دورکنند. باید درباره روشنگری حضرت زهرا هم شعر بگویند؛ یعنی پرداختن به وجه سوگ و مرثیه، مقدمه‌ای برای آگاهی بخشی و جریان سازی باشد.

وی اظهار کرد: پرداختن به سوگ و مرثیه در شعر فاطمی باید دیباچه‌ای برای بیان مفاهیم بلندی، چون آزادگی، حق طلبی، ظلم ستیزی، تعالی روح و عدالت باشد. بصیرت، بینش، مطالعه، خرافه ستیزی، جهل ستیزی باید فراروی شاعر امروز قرار بگیرد، برای اینکه بتواند اشعارش را با رنگ و بوی واقعی شعر ولایی و دینی آغشته کند و اثرش در تاریخ، اذهان و قلب‌ها ماندگار و جاودانه شود و بتواند به ابعاد مغفول و زندگی پربرکت حضرت فاطمه (س) بپردازد و این بانوی بزرگوار را با عنوان اسوه‌ای برتر و بی همتا برای نسل‌های آینده معرفی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شعر آیینی ، شعرفاطمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار