«فاطمیه» فرصتی برای نهادینه شدن سیره اهل ‌بیت (ع) در بنیان خانواده

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان، با بیان ابعاد شخصیتی والای حضرت فاطمه‌زهرا ‌(س)، بر لزوم نهادینه شدن سیره اهل ‌بیت (ع) در بنیان خانواده تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی گرجی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) در جایگاهی فوق العاده رفیع، عالی، الهی و آسمانی قرار دارند، صاحب مقام شفاعت و برای همه عوالم خیر کثیر هستند.

او با اشاره به نکات مهم اخلاقی و تربیتی از سیره اهل‌بیت (س) در سوره مبارکه انسان، گفت: در این سوره داستان کار بزرگ و زیبای اهل‌بیت (ع) ذکر شده است. حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) برای شفای بیماری فرزندانشان سه روز روزه گرفتند و هر سه روز بنابر امتحان الهی، هنگام افطار نیازمندی آمد و از آن‌ها درخواست کمک کرد و این خاندان با کرامت، هر سه روز طعام خود را به نیازمندان دادند، در حالی که خودشان گرسنه بودند و آیاتی در شان اهل بیت (ع) نازل شد.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان بیان کرد: از جمله درس‌های مشهود در این آیات این است که ما هم گاهی نذر‌های معنوی مثل ختم قرآن، خواندن ادعیه و زیارات یا روزه و... داشته باشیم. به طور مثال بعضی افراد می‌گویند: پول نداریم که صدقه بدهیم، این افراد می‌توانند در حد توان انفاق کنند. همچنین به ما یادآور می‌شود وقتی اهل بیت (ع) امتحان الهی می‌شوند، پس همه ما نیز در معرض امتحان هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین گرجی درخصوص الگوگیری از سیره حضرت زهرا (س) در جامعه امروزی، تصریح کرد: ما گاهی اوقات آنقدر جنبه‌های قدس و الوهیت به ائمه اطهار (ع) می‌دهیم که وقتی به خانم‌ها یا آقایان گفته می‌شود مثل ایشان رفتار کنید، می‌گویند: ما کجا و آن‌ها کجا! در صورتی که آن‌ها هم انسان بودند و روش صحیح زندگی و مسیر درست رفتار را به ما آموختند.

او ادامه داد: اهل‌بیت (ع) فارغ از غرض و مطامع مادی، سیاسی و اجتماعی، نه به دنبال شهرت و نه ثروت بلکه به دنبال هدایت بشر بودند. به همین منظور برای الگوگیری از سیره اهل‌بیت (ع) از بنیان خانواده باید شروع کنیم. والدین باید با برنامه‌ریزی، فرزندان خود را با محبت اهل‌بیت (ع) آشنا کنند. نقش والدین در این امر بسیار تعیین کننده است، به طوریکه حتی اگر حکومت، جامعه، مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌های تربیتی داشته باشند، اما در خانه، والدین معتقد به این موضوع نباشند فرزندان در مسیر صحیح قرار نمی‌گیرند.

این کارشناس مذهبی گفت: در هر جامعه‌ای اگر با معارف قرآن و اهل‌بیت انس بگیرند و در اداره امور جامعه، روابط داخلی و خارجی، کلیه ادارات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و... طبق سیره اهل‌بیت (ه) عمل و به شکلی برنامه ریزی کنند که کرامت، ادب، وارستگی، فرزانگی، افتادگی و گذشت سرلوحه جامعه قرار گیرد، فرهنگ جامعه نیز به این سمت‌و‌سو سوق داده می‌شود. همانطور که در روایات از امام زمان (عج) داریم که «روش من در اداره دنیا، روش مادرم فاطمه (س) است.» که از این سخن مشخص می‌شود، سیره حضرت زهرا (س) یک مکتب است.

حجت الاسلام و المسلمین گرجی درباره چگونگی گرامیداشت ایام فاطمیه اظهار کرد: دو وظیفه اصلی داریم، یکی سوگواری و ذکر مصیبت، پوشیدن لباس و برافراشتن پرچم‌های عزا و راه‌انداختن دسته‌جات عزاداری هست که فعلا به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان پذیر نیست، ولی می‌توانیم باور قلبی و اظهار ادب و ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) در منزل و با همان جمع اندک خانواده ابراز و یا از طریق فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی سوگواری حضرت زهرا (س) را برگزار کنیم.

او تصریح کرد: وظیفه مهم‌تر ما، آشنایی با شخصیت، منطق، منش و آرمان‌های اهل‌بیت (ع) است که باید در همه مراحل و امور زندگی از جمله ازدواج، همسرداری، تربیت فرزند، تجارت، همسایه‌داری و... سرلوحه خود قرار دهیم. این موارد امروز در جامعه ما کم‌رنگ شده است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.