باشگاه‌های ورزشی در زمانه کرونا اسیر بند تعطیلی

زمانی که کرونا در جهان گسترش یافت ورزش را نیز به رکود کشاند و باشگاه‌های ورزشی بیشترین زیان را متحمل شدند اما هنوز مکان‌های سرپوشیده ورزشی اسیر تعطیلی و بیم ورشکستگی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، به باور استادان دانشگاه، دست اندرکاران و قهرمانان ورزش بهترین نسخه ای بوده که در حال حاضر با وجود بیماری کرونا می شود برای مردم دنیا نوشت توصیه به ورزش است، ورزشی که مدام و شاد و ریتمیک همراه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشد.

آن ها می گویند با بسته شدن باشگاه های ورزشی که زمینه ساز توانمند شدن بدن انسان ها است این امکان وجود دارد که هر نوع بیماری بر بدن غلبه کند از این رو توصیه می شود که ورزش در اولویت مبارزه با مهار کرونا قرار گیرد.

هر چند سازمان بهداشت جهانی توصیه به ورزش برای اجتناب از افسردگی مردم و ارتقای سیستم ایمنی بدن دارد، ستاد مبارزه با کرونا نگران اجتماع مردم در باشگاه های ورزشی است و دستور تعطیلی مکرر باشگاه ها داده می شود.

مدیرکل سابق ورزش و جوانان فارس : کرونا از نظر روانی به مردم آسیب رسانده است

رشید خدابخش مدیرکل سابق ورزش و جوانان فارس، گفت: ویروس کرونا  از نظر روانی به مردم آسیب رسانده و همه خطر مرگ و بیماری شدید را احساس می کنند و  از سوی دیگر مدل خدمات رسانی هم اضطراب مضاعفی برای جامعه ایجاد کرده است.

او، بیان کرد: کشور ما مملکتی است که مردم اضطراب زیادی دارند و در واقع جزو کشورهایی نیست که خوشحال باشند ضمن اینکه کرونا این وضعیت را تشدید کرده  و نگرانی را به دیگر نگرانی ها افزوده است.

خدابخش، تصریح کرد: کرونا یک عارضه جهانی بوده  و مردم کشور ما با مشکلات جدی مواجه هستند اما وقتی می بینند همه دنیا گرفتار این بیماری هستند یک مقدار  فشارهای روانی کمتر شده است.

ورزش موجب ترشح آنزیم در بدن می شود که شادی آور است

خدابخش مسئول تدوین سند ملی ورزش استان فارس با اشاره به اینکه ورزش درزمان انجام دادن موجب ترشح  آنزیم هایی در بدن می شود که شادی آور است، ادامه داد: در لحظاتی که شما با تمام وجود درگیر ورزش هستید و اگر ناراحتی هم داشته باشید همه این ها در لحظات شیرین ورزش فراموش می شود.

او، افزود: کسانی که ورزش می کنند گذر زمان را احساس نمی کنند و افرادی که ورزش اسکی انجام می دهند به همین دلیل است که صبح به پیست می روند و هنگام غروب آفتاب آن جا را ترک می کنند زیرا در زمان حال زندگی می کنند و به شدت انسان ها از در زمان حال بودن لذت می برند.

خدا بخش، اضافه کرد: از سویی دیگر ورزش سلامتی عمومی بدن را افزایش می یابد و مردم اعتماد به نفس بیشتری در مقابل بیماری ها و ناراحتی ها پیدا می کنند از این رو بیماری کمتر به بدن آن ها آسیب می رساند.

بهترین نسخه برای مبارزه با کرونا، ورزش شاد است

او، اظهار کرد: بهترین نسخه ای که هم اکنون با وجود بیماری کرونا می شود برای مردم ایران نوشت توصیه به یک ورزش است ، ورزشی که مدام شاد و ریتمیک باشد و بتوان با اعضای خانواده و یا گروه ها با رعایت موارد بهداشتی انجام داد.

خدا بخش، تاکید کرد: ارزان ترین راه مبارزه با کرونا برای دولت مردان با وجود تحریم ها ورزش است، اما با یک پارادکس مواجه هستیم و سازمان بهداشت جهانی توصیه به ورزش برای اجتناب از افسردگی مردم و ارتقای سیستم ایمنی بدن دارد در حالی که ستاد مبارزه با کرونا نگران اجتماع مردم در باشگاه های ورزشی است و دستور تعطیلی مکرر باشگاه ها داده می شود.

مسئول تدوین سند ملی ورزش و مدیر کل پیشین ورزش و جوانان اصفهان، گفت: مردم نیز از این موضوع وحشت دارند که در باشگاه ها حاضر شوند و فکر می کنند آن جا محل انتقال بیماری است اما در صورتی که دستور العمل های بهداشتی در باشگاه ها رعایت شود شاید کمتر از پارک ها، متروها، اتوبوس ها و درمانگاه ها ویروس کرونا وجود داشته باشد.

برخی باشگاه ها ورشکسته شدند

او، بیان کرد: با وجود کرونا باشگاه ها به شدت آسیب دیده اند و برخی نیز ورشکسته و یا بدهکار شده اند و برخی دیگر هم با وام خودشان را نگه داشته اند ضمن اینکه تعدادی از مالکان باشگاه ها از خود گذشتگی کردند و با درک شرایط موجود کنار آمدند اما به بسیاری از باشگاه فشار وارد شده و مجبور شدند مکان ورزشی را تعطیل کنند.

نباید با بستن مکان های ورزشی صورت مسئله را پاک کنیم

خدابخش، تصریح کرد: بهترین راهکار این است که برای باشگاه ها دستور العمل های بهداشتی دقیق بهداشتی نوشته شود و به مردم اطمینان دهند با رعایت اصول بهداشتی روانه باشگاه ها شوند و نباید با بستن مکان های ورزشی صورت مسئله را پاک کنیم زیرا با ورزش می توان به جنگ بسیاری از بیماری ها رفت در حالی که ما  اماکنی را تعطیل می کنیم که اسباب مبارزه با کرونا است.

قهرمان پارالمپیک، موضوع کرونا که پیش آمد تحرکات بدنی کمتر شد

ساره جوانمردی قهرمان ۲دوره پارالمپیک در رشته تیراندازی نیز با اشاره به اینکه موضوع کرونا که پیش آمد تحرکات بدنی کمتر شد و مردم خانه نشینی را پیشه کردند، ادامه داد: در این شرایط  هم با افت بدنی و هم با افت روحی مواجه شده ایم که در این شرایط هر بیماری می تواند بر بدن انسان ها غلبه کند.

او، افزود: حدود ۱۰ ماهی که از شیوع کرونا می گذرد، با وجود اینکه کارم ورزش قهرمانی است سعی کردم که حداقل ورزش اختصاصی داشته باشم تا بدنم دچار رکود نشود.

جوانمردی، اضافه کرد: برای اینکه روحیه شاد و بدنی توانمند داشته باشیم باید ورزش را در سبد کالای خود قرار دهیم که همراه با ریتم و آهنگ باشد و بتوان با انواع بیماری ها به ویژه ویروس کرونا که مشکل ساز شده است، مبارزه کرد.

دارنده ۲ نشان طلا پارالمپیک ریو و برنز لندن با بیان اینکه باید از هر فرصتی برای ورزش کردن استفاده کرد، اظهار کرد: یک پیاده روی ساده و یا کار با دستگاه های ورزشی که در پارک ها گذاشته شده است می تواند بدن را از حالت کسلی خارج کند هر چند در این روزها که کرونا خطرناک شده نباید  از رعایت کردن دستور العمل های بهداشتی غافل شویم.

باشگاه های ورزشی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی می توانند فعالیت کنند

جوانمردی با تاکید بر اینکه با بستن باشگاه ها نمی توان بر کرونا غلبه کرد، گفت: به نظر می رسد در دوران کرونا به باشگاه ها ظلم شده است زیرا هم از نظر اقتصادی ضرر کردند و هم این که مردم نتوانستند برای مبارزه با بیماری بدن خود را قوی نگه دارند، به نظرم در این شرایط باشگاه ها می توانند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در راه مبارزه با کرونا پیش قدم باشند.

استاد دانشگاه شیراز، انجام فعالیت بدنی و استمرار آن بهترین مبارزه جدی برای ویروس کرونا است

همچنین اسکندر رحیمی استاد فیزیولوژی ورزشی و تغذیه دانشگاه شیراز، بیان کرد: یکی از راه‌های افزایش ایمنی بدن انسان‌ها انجام فعالیت بدنی است و استمرار این امر می‌تواند مقابله‌ای جدی با کرونا ویروس باشد.

او، تصریح کرد: در این شرایط حساس که کرونا نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شیوع پیدا کرده، یکی از توصیه‌‍ های مهم این است که افراد به ویژه ورزشکاران که فعالیت بدنی بیشتری دارند، با رعایت اصول بهداشتی، میوه، سبزی و مواد پروتئینی مصرف کنند زیرا این اقلام غذایی، حاوی موادی هستند که ایمنی بدن را افزایش می‌دهند.

تاکید سازمان بهداشت جهانی بر انجام فعالیت بدنی

رحیمی با بیان اینکه کرونا، بیماری جدیدی است و  جامعه پزشکی دنیا در حال مبارزه با این پدیده خطرناک هستند ،ادامه داد: تاکید سازمان بهداشت جهانی بر این است که فعالیت‌های بدنی که در هوای آزاد از جمله پیاده‌روی، دویدن و کوهنوردی انجام می‌شود، مانعی ندارد.

استاد فیزیولوژی ورزشی و تغذیه دانشگاه شیراز، افزود: فعالیت درسالن‌های ورزشی ممنوع شده است در صورتی که می توان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی باشگاه های ورزشی را باز کرد و بر آن ها نظارت ویژه داشت.

داور بین المللی فوتسال: باشگاه ها تعطیل شوند کرونا اوج می گیرد

عبدالحمید باقری داور بین المللی فوتسال نیز با اشاره به اینکه باشگاه ها و مکان های ورزشی تعطیل شوند، کرونا بیشتر اوج می گیرد، اضافه کرد: یکی از کارکردهای ورزش و فعالیت بدنی ، کارکرد فیزیولوژیکی است  که بر اساس آن سطح ایمنی بدن در برابر انواع بیماری ها مقاوم می شود.

او، اظهار کرد: در این شرایط اگر ورزش و فعالیت بدنی همراه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام شود می توان به دلیل مقاومت بدن و افزایش نشاط بر انواع بیماری ها به ویژه کرونا غلبه کرد.

داور بین المللی فوتسال،گفت:  ورزش از یک سو آرامش و اعتماد به نفس را در انسان ها بالا می برد و از سوی دیگر نیز وحشت را نسبت به بیماری کرونا کاهش می دهد.

باقری، بیان کرد: هر چند که برای مبتلا شدن به ویروس کرونا فرقی میان ورزشکار و غیر ورزشکار نیست و ممکن است همه در معرض این ویروس خطرناک قرار گیرند اما کسانی که از فعالیت بدنی کمتری برخوردار هستند بیشتر آسیب می ییند زیرا هر چقدر سطح سلول های ایمنی خون پایین باشد بیشتر در معرض انواع  بیماری ها قرار می گیریم.

رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس :  کرونا گریبان باشگاه‌های ورزشی را گرفته است

همچنین کاوه بانشی رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس با بیان اینکه باشگاه های ورزشی یکی از مشاغل ارزشمند اجتماعی هستند ، تصریح کرد: ناراحتم از اینکه مصیبت بیماری کرونا عرصه‌های ورزش را هم تحت تاثیر قرار داده و گریبان باشگاه های ورزشی را گرفته  است.

او، ادامه داد: ورزش که می تواند باعث افزایش ایمنی بدن انسان ها شود تحت تاثیر این بیماری خطرناک قرار گرفته و از این رو دچار محدودیت شده است.

بانشی، افزود: تصمیم گیری در مورد ادامه فعالیت باشگاه ها زیر نظر دولت و وزارت بهداشت و درمان است اما مردم در خانه ورزش را فراموش نکنند ضمن اینکه با رعایت دستور العمل های بهداشتی، باشگاه ها می توانند فعال شوند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس، اضافه کرد: هیات پزشکی ورزشی در واقع یک نهاد بوده که زیر نظر فدراسیون فعالیت دارد و کارش ارائه خدمات است که نظارت به صورت موازی با کمک وزارت بهداشت انجام می شود و اگر این هیات دستور دهد که باشگاهی باز باشد و یا بسته در چارچوب اختیارات ما نیست.

نقش مهم رسانه ها در مبارزه با کرونا با راهکار ورزش کردن  

بانشی، اظهار کرد: رسانه ها به خوبی حقوق شهروندی را رعایت کردند و با اطلاع رسانی به موقع خود در امر مبازره با کرونا پیشتاز بودند.

او، گفت: نباید از اینکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا پایین آمده است ، نکات بهداشتی  را رها کنیم زیرا هنوز بیماری ریشه کن نشده و در صورت عرعایت نکردن دستور العمل های بهداشتی  امکان زیادی دارد که آمار مرگ و میر و ابتلا افزایش یابد.

مدیرباشگاه برترین ها، بیشتر باشگاه ها در مرحله ورشکستگی قرار گرفته اند

رضا نوروزی مدیر باشگاه ورزشی برترین ها نیز، بیان کرد:  باشگاه ها در دوران شیوع کرونا صدمات زیادی دیدند برخی ورشکسته شدند و برخی نیز در حال ورشکستگی هستند.

او، تصریح کرد: تا پیش از شیوع کرونا ۵۰ نفر در باشگاه ما کار می کردند که در حال حاضر به پنج نفر تقلیل یافته اند و مربیان زیادی بیکار شدند.

از وام خبری نیست

نوروزی، ادامه داد: برای دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی دو بار ثبت نام کردیم اما هنوز خبری نشده است و از دولت می خواهیم باشگاه ها را مورد حمایت قرار دهند.

مدیر باشگاه ورزشی برترین ها، افزود: بیشتر ورزشکاران با مشکلات مالی مواجه شده اند و هیچ گونه حمایتی هم انجام نشد و مربیان و باشگاه داران بیکار شده اند که انتظار می رود  فکری اساسی شود.

او، با بیان اینکه باشگاه ها با رعایت تمام دستور العمل های بهداشتی می توانند فعالیت خود را از سر گیرند، اضافه کرد: در حالی که رستوران ها ، فست فود ها و قهوه خانه فعالیت خود را از سر گرفته و جوانان بسیاری در این مکان ها جمع می شوند اما از باز شدن باشگاه ها که ایمنی بدن را افزایش می دهند، خبری نیست.

نوروزی، اظهار کرد: نباید مردم را از باز شدن باشگاه ها به وحشت انداخت زیرا باشگاه نه تنها همسو با کرونا نیست بلکه بهترین مکان برای مبارزه با این بیماری است.

رسانه ها به کمک باشگاه ها بیایند

مدیر باشگاه ورزشی برترین ها، از رسانه ها درخواست کرد تا با توجه به اهمیت ورزش در مبارزه با انواع بیماری ها به ویژه ویروس کرونا، کمک کنند تا این مکان ها دوباره فعالیت خود را از سر گیرند.

بانوی نابینای ملی پوش، خانه‌نشین شدم

همچنین مریم آهون بانوی نابینای ورزشکار، گفت: با وجود اینکه راه‌های دیگری برای ادامه زندگی داشتم اما ورزش را انتخاب کردم و حدود یک سال است که دستم به توپ نخورده است.

دارنده مدال بزنز رقابت های گلبال پارآسیایی ۲۰۱۳ مالزی، بیان کرد: از مسئولان ورزش فارس می‌خواهم تدبیری اتخاذ کنند تا دو باره درهای باشگاه‌ها و سالن‌ها به روی ما باز شود زیرا دوران سخت ورزش کردن را به خانه‌نشینی ترجیح می‌دهم.

او، تصریح کرد: پس از شیوع کرونا هنوز از خانه بیرون نیامده ام و دلم برای توپ گلبال تنگ شده است.

این قهرمان عضو تیم ملی گلبال، ادامه داد: حرفی که می‌زنم حرف دل بسیاری از نابینایان است، آیا صدایم شنیده می‌شود؟

معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس : ستاد مبارزه با کرونا به ورزش نگاه متفاوت داشته باشد

محسن سالاری معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس نیز افزود: از ستاد کرونا انتظار داریم به ورزش نگاه متفاوت داشته باشند زیرا اگر باشگاهی باز باشد با رعایت دستور العمل های بهداشتی برای قطع زنجیره ای این بیماری خطرناک بسیار مفید است.

او، اضافه کرد: زمانی که با ورزش سطح ایمنی بدن افزایش می یابد،  نگاه ها به ورزش درمقایسه با دیگر صنف ها نیز باید تغییر یابد.

سالاری، به نقش ورزش در مهار بحران کرونا اشاره کرد و گفت: ورزش از دو جنبه می تواند به این بحران کمک کند، بالا بردن ایمنی بدن از طریق ورزش یکی از راهکار های اساسی برای مقابله با بحران کرونا است و مردم در این شرایط از نظر روحی دچار افسردگی شده اند، از این رو ورزش می تواند تولید نشاط و شادمانی در جامعه برای مقابله با کرونا بکند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار