در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

سیره فاطمی در زندگی علوی/ چگونه حضرت زهرا (س) را در زندگی خود الگو قرار دهیم؟

حضرت زهرا (س) علاوه بر اینکه بهترین الگو برای زنان و مردان مسلمان در دفاع از حریم ولایت است بهترین الگو برای خانواده ها نیز به شمار می روند.

حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال برای همه جهانیان بر اثر اپیدمی کرونا از نظر اقتصادی سال سختی بود و این سختی برای کشور ما بیشتر به چشم خورد، مشکلات ناشی از تحریم، رکود اقتصادی و تورم به همراه دیگر عوامل سبب شد که سالی بسیار سخت از نظر اقتصادی را شاهد باشیم و هر چه به روز‌های آخر سال و عید باستانی نزدیک می‌شویم دغدغه‌های اقتصادی هم بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: خواسته‌هایی که شاید برآورده کردن آن در سال‌های گذشته به هر ترتیب ممکن بود، ولی امسال تهیه آن برای خیلی‌ها ناممکن شده است خواسته‌هایی که هر از گاهی خانواده و فرزندان از پدر توقع داشتند و با شرایط موجود در جامعه امروز باعث شرمندگی او می‌شود. با توجه به ایام فاطمیه که در آن هستیم جا دارد گذری در زندگی حضرت زهرا (س) داشته باشیم و از آن زندگی پر برکت درس‌هایی بگیریم.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: همه می‌دانیم که مطرح کردن نیاز‌ها توسط همسر یک مطلب طبیعی است و این وظیفه سرپرست خانه است که وسایل مورد نیاز را تهیه کند و به دنبال تأمین بیشتر آسایش خانواده باشد اما نباید این خواسته‌ها غیر منطقی و غیر قابل انجام توسط همسر باشد که موجب سرخوردگی مرد شود و یا اینکه او را وادار سازد از هر راهی که شده آن خواسته‌ها را تأمین کند.

سیره فاطمی در آداب همسرداری/درس حضرت فاطمه (س) به همسران چه بود؟
حجت الاسلام شرافتی گفت: با کمی ورق زدن تاریخ رعایت این مسئله را در زندگی حضرت زهرا (س) به خوبی مشاهده می‌کنیم. این خود حضرت فاطمه (س) است که خطاب به همسر خود در کمال ادب و متانت می‌گوید: «یا أباالحَسَنِ! إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ»؛‌ای ابالحسن، من از پروردگارم حیا می‌کنم که تو را برای تهیه چیزی که در توان تو نیست، به سختی بیاندازیم.

سیره فاطمی در آداب همسرداری/درس حضرت فاطمه (س) به همسران چه بود؟

وی در ادامه مطلب فوق افزود: این دیدگاه که شخص تا این حد با خدای خود معامله کرده و به دنبال خدایی زندگی کردن باشد حلقه مفقوده زندگی‌های ما است. اینکه باید سطح توقع خود را پایین بیاوریم و اهل چشم و هم چشمی نباشیم، مطلب دقیق و درستی است، مسئله‌ای که بدون آن نمی‌توان رنگ آسایش را دید؛ اما اینکه بانوی خانه با درک درست از شرایط موجود خودش پیش قدم شده و روحیه بخش سرپرست خانه باشد و نگذارد که به دلیل شرایط موجود و ناتوانی‌های اقتصادی حاصل از آن دچار سرخوردگی شود؛ مطلب دیگری است.

سیره فاطمی در آداب همسرداری/درس حضرت فاطمه (س) به همسران چه بود؟

حجت الاسلام شرافتی توضیح داد: باید به این نکته توجه داشت که کسی مرد خانه را دعوت به خسیسی نکرده و این حرکت را توجیه نمی‌کند، چرا که این حرکت نیز موردی مذموم و ناپسند در اسلام و سبک زندگی اسلامی است که پیشوایان دینی به آن اشاره داشتند مثلاً خود حضرت امیر المؤمنین (ع) در این باره می‌فرمایند: «مَن طَلَبَ الدنیا حَلالاً، تعطُّفاً عَلی والِدِ او ولدِ او زَوجهِ، بَعَثَهُ اللهُ تعالی و وَجَههُ عَلی صُورَهِ القَمَرِ لیلهَ البَدر»؛ کسی که از راه حلال کسب درآمد کند تا آن را خرج خانواده خویش یعنی والدین یا فرزندان یا همسرش کند؛ در روز قیامت مانند کسی محشور می‌شود که مثل ماه صورتش می‌درخشد.

سیره فاطمی در آداب همسرداری/درس حضرت فاطمه (س) به همسران چه بود؟

وی اظهار داشت: در تعالیم دینی جایی برای خسیس بودن آن هم با خانواده وجود ندارد؛ اما بحث در این است که مبادا مخارجی که تأمین آن در توان نیست را به سرپرست خانواده تحمیل کنیم ما سفارش شدیم به نشست و برخاست با فقرا و نیازمندان تا اینکه نیاز آن‌ها را بشناسیم و به آنان کمک کنیم و با یاری مستمندان شکرگزار درگاه الهی باشیم نه اینکه با درخواست‌های بی ضابطه یا بر اثر چشم و هم چشمی باعث فشار مضاعف بر دوش بزرگ خانواده باشیم.

سیره فاطمی در آداب همسرداری/درس حضرت فاطمه (س) به همسران چه بود؟

این پژوهشگر دینی در ادامه به بیان سیره فاطمی پرداخت و گفت: حضرت زهرا (س) الگوی ساده زیستی بودند، ایشان در حالی که خواستگاران بسیار متمول و سرمایه داری داشتند، ولی به خاطر اهمیت دادن به اخلاق، ایمان و اولویت دادن این دو ویژگی مهم با امام علی (ع) ازدواج کردند. در روایات آمده است روزی سلمان حضرت زهرا (س) را دیدند که چادری ساده و وصله خورده به سر کرده است. در آن حال با تعجب عرض کرد کجا هستند دختران کسری و قیصر روم؛ آن‌ها که لباس زربافت به تن دارند و بر قصر‌ها و تخت‌ها می‌نشینند؛ تا ببینند دختر پیامبر چه زندگی‌ای دارد. حضرت زهرا (س) پاسخ دادند: «یا سَلْمَانُ انَّ اللَّهَ ذَخَّرَ لَنَا الثِّیابَ وَ الْکرَاسِی لِیوْمٍ آخِرٍ»؛‌ای سلمان خداوند آن لباس‌ها و تخت‌ها را برای جهان آخرت ما ذخیره ساخته است.

سیره فاطمی در آداب همسرداری/درس حضرت فاطمه (س) به همسران چه بود؟

حجت الاسلام شرافتی در پایان گفت: با قناعت آن هم در شرایط بسیار سخت کنونی است که می‌توان به دستورات دینی و درس گرفتن از زندگی فاطمی عمل کرد و ضمن حفظ عزت نفس و دوری از گناهان، به حسابرسی آسان در قیامت و سلامت دین نائل شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.